۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
مازاد ۲۵۰ تنی تخم مرغ در روز | کنجاله سویا؛ کالای رسوبی در کشتی ها و کمیاب در بازار
بازار گزارش می دهد

مازاد ۲۵۰ تنی تخم مرغ در روز | کنجاله سویا؛ کالای رسوبی در کشتی ها و کمیاب در بازار

در شرایطی که مرغداران با مشکل تامین کنجاله سویا روبرو هستند قیمت این کالا در بازار آزاد تا ۳۲ هزار تومان رسیده، دبیر کل فدراسیون طیور ایران میگوید: بازار داخل خوب نیست و روزانه ۲۵۰ تن مرغ مازاد داریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: پرورش دهندگان مرغ تخمگذار و فعالان صنف تخم مرغ در حالی با چالش های همچون تامین نهاده و نداشتن بازار مواجه هستند که حسین دماوندی نژاد معاونت امور دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی اخیرا ظرفیت بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای صادرات ۱۰ درصد از تولید تخم مرغ در سال مناسب دانست. این در شرایطی است که از سوی این مقام مسئول عنوان شد در گام اول قرار بر این است که ۱۰ تا ۲۰ هزار تن تخم مرغ تولید روز در نقاطی که اتحادیه میهن اعلام کند ذخیره سازی کرده تا قیمت آن بهبود یابد و هزینه های تولید نیز تا حدودی تامین شود.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران: حداقل در روز ۲۵۰ تن مازاد تخم مرغ داریم و اگر روی صادرات این کالا نتوان حساب کرد تا پایان تابستان نیز با این مازاد تولید مواجه خواهیم بود

با این وجود «فرزاد طلاکش» دبیر کل فدراسیون طیور ایران از مازاد تولید در این بخش خبر می دهد و معتقد است این مازاد تولید بالا عمدتا ناشی از جوجه ریزی بسیار زیادی است که از سال گذشته انجام شد و در این امر نیز مقداری تشکل های صنفی نقش دارند و از سوی دیگر برخی از الزامات دولتی نیز بر این وضعیت دامن زده است.

طلاکش به خبرنگار بازار گفت: حداقل در روز ۲۵۰ تن مازاد تخم مرغ داریم و روی مصرف داخلی چندان نمی شود حساب کرد؛ به این معنا که اگر روی صادرات تخم مرغ هم نتوان حساب کرد تا آخر تابستان این مازاد همچنان وجود دارد چون در تابستان اصولا مصرف پایین می آید.

وی در خصوص شرایط بازارهای صادراتی نیز اظهار داشت: در کشورهای همسایه هم که مقاصد صادراتی ما هستند وضع به همین نحو است و با گرم شدن هوا چندان مصرف بالا نیست. بنابراین درست است که الان ممنوعیت صادرات نیست اما بازار چندان موثری هم ندارد.

طلاکش همچنین در خصوص دیگر عوامل موثر بر بد بودن بازار صادراتی گفت: چون تخم مرغ از جمله کالاهایی است که راه دور نمی تواند برود و تجارت تخم مرغ در همه جای دنیا به اصطلاح تجارت همسایه ها است. این در شرایطی است که به جز عراق مابقی کشورهای همسایه مثل بحرین، عمان و قطر بازار بزرگی برای ما نیستند.

افت قیمت تخم مرغ درب مرغداری ها

وی با تاکید بر اینکه با افت شدید قیمت تخم مرغم مواجه هستیم گفت: افت قیمت به حدی است که در حالی که قیمت مصوب ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان است طی چند روز اخیر به طور میانگین ۳۳ هزار تومان فروش رفته است.

در حالی که قیمت تخم مرغ درب مرغداری میانگین به ۳۳ هزار تومان رسیده، برای خریداران این افت قیمت محسوس نیست چون روی تخم مرغ قیمت درج نمی شود و لذا باید یا بسته بندی فروخته شود و یا درج قیمت شود

بر اساس این گزارش، متاسفانه تا همین مقداری که درب مرغداری ها قیمت پایین آمده مصرف کننده افت قیمت ها را احساس نمی کند و در مغازه ها و مراکز فروش تخم مرغ یا اصلا کاهش پیدا نکرده و یا بسیار کاهش کمی بوده و برای خریداران محسوس نیست.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران در این خصوص نیز می گوید: بارها گفته ایم که تخم مرغ باید بسته بندی بشود که صاحب شناسنامه و قیمت شود و از ثبات برخوردار باشد. به طوری که در فروشگاه های زنجیره ای شاهد هستیم که قیمت تخم مرغ های عرضه شده انجمن تخم مرغ شناسنامه دار، گاهی تا سه ماه ثابت است. ضمن اینکه هرگونه مشکلی از این طریق قابل پیگیری است اما در مورد تخم مرغ فله ای وضعیت اینگونه نیست.

طلاکش افزود: از سوی دیگر اگر کل تخم مرغ تولیدی را هم نخواهیم به صورت بسته بندی شده در بازار عرضه کنیم بایستی روی تخم مرغ قیمت داشته باشد؛ یعنی علاوه بر درج تاریخ تولید و انقضا می توان قیمت منطقی و متعادل هم روی تخم مرغ درج شود. به این ترتیب حداقل می توانند قیمت مصوب را درج کنند تا سردرگمی برای خریداران ایجاد نشود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته می شود در حوزه خلیج فارس ظرفیتی به میزان ارسال ۱۰ درصد از تولیدات این بخش وجود دارد، چه پیش شرط هایی برای تحقق آن وجود دارد گفت: همانطور که می دانید برای صادرات تخم مرغ مثل هر کالای دیگری که یارانه دریافت می کند دو الزام وجود دارد؛ یکی اینکه فرد صادر کننده باید کارت بازرگانی به نام خودش باشد و دیگری اینکه تعهد برگشت ارز دارد؛ یعنی ارزی که برمی گردد باید در سامانه مبادله ای ارز برگردد.

طلاکش با بیان اینکه قیمتی که برای ارزیابی این کالا گذاشته اند ۱.۳ دلار (یک و سه دهم دلار) است و قیمت جهانی اش هم همین است، افزود: البته ما نمی توانیم به این قیمت بفروشیم و لذا تا حدودی این مقرراتی که گذاشته اند باعث کُند شدن صادرات شده است. از سوی دیگر کسانی که صادر می کنند دلار نمی گیرند بلکه به ریال می فروشند و باید دلار را از بازار آزاد تهیه کنند و تعهد خود را انجام دهند لذا این فرایند غیر منطقی می شود. به این ترتیب صادرات تا حدود قابل توجهی کند شده است.

قیمت ۳۲ هزار تومانی کنجاله سویا در بازار آزاد

بر اساس این گزارش یکی از اصلی ترین مشکلاتی که طی هفته های اخیر مرغداران و پرورش دهندگان طیور با آن روبرو هستند کمیاب شدن نهاده کنجاله سویا است که همین امر موجب افزایش قیمت این نهاده نیز شده است. طلاکش در خصوص وضعیت فعلی تامین کنجاله سویا نیز اظهار داشت: کماکان مشکل تامین داریم و اگرچه از طرف بانک مرکزی وعده هایی به برخی وارد کننده های بزرگ داده شده اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی خاطر نشان کرد: کنجاله سویا یا دانه سویا در گمرک موجود است؛ یعنی جزو کالاهای رسوبی در کشتی است و منتظر تخلیه است اما چون ارز اختصاص پیدا نکرده به شدت الان در صنف مرغ تخم گذار و مرغ گوشتی دچار بحران هستیم.

طلاکش ادامه داد: واقعیت این است که آن مقدار کنجاله سویایی که در بازار به صورت آزاد فروخته می شود میزانی نیست که بتوان گفت در انبارها ذخیره شده و دلیل اینکه قیمت کنجاله سویا تا ۳۲ هزار تومان رسیده این است که کنجاله سویای موجود در بازار در واقع ته انباری مرغداری هایی است که به دلایلی مازاد نیاز دارند و یا هنوز جوجه ریزی نکرده اند و از قبل داشته اند. یعنی مقدار بسیار کم است و به همین دلیل قیمت به ۳۲ هزار تومان رسیده در حالی که قیمت مصوب ۱۷۳۰۰ تومان است.

وی در خصوص آنچه می توان برای بازار تخم مرغ طی روزهای آتی پیش بینی کرد گفت: در مورد تخم مرغ چون معمولا واحدهای تخم گذار واحدهای بزرگ هستند ممکن است تا یک هفته تحمل کنند، اما برای مرغداری های گوشتی واحدها کوچک هستند و انبار ندارند و لذا مطمئنا اگر تدبیری نشود اوضاع گوشت مرغ از شرایط فعلی هم بدتر خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha