۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کمبود کنجاله سویا مشکل کارخانجات خوراک دام و طیور گلستان
عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک طیور مطرح کرد؛

کمبود کنجاله سویا مشکل کارخانجات خوراک دام و طیور گلستان

گرگان-افتخارالدین،عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور ازکمبود کنجاله سویا برای تولید نهاده های طیور انتقاد کردوگفت: در صورت تداوم این شرایط واحدهای تولیدی گلستان تعطیل می شوند.

رضا افتخارالدین در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از اصرار دولت بر اجرای سیاست قیمتگذاری دستوری، اظهار کرد: این سیاست زمانی قابل اجراست که سرمایه گذاری انحصاری باشد اما در جایی که رقابت در تولید مطرح است و ظرفیت تولید کشور بیش از نیاز مصرف داخل است دلیلی به اجرای سیاست قیمتگذاری دستوری نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور آبزیان کشور ادامه داد: کل مصرف کشور در بهترین حالت سالانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن است درحالیکه ظرفیت تولید صنایع طیور کشور، سه میلیون ۵۰۰ هزار تن است که این یعنی ۳۰ درصد بیش از نیاز کشور امکان تولید است.

او با بیان اینکه بدون شک مافیایی پشت این حجم از فشار به تولیدکننده است، افزود: از تدوام برخی تصمیمات اینگونه برداشت می شود که عده ای تلاش برای حذف این صنعت در کشور دارند تا پس از آن به راحتی امکان واردات مرغ داشته باشند.

وی از نبود کنجاله سویا برای تولید نهاده های طیور در کارخانه های استان انتقاد کرد و گفت: همین سیاست های نادرست باعث شده تا ظرف مدت کوتاهی ۲۰ کارخانه خوراک دام استان تعطیل شوند.

افتخارالدین با بیان اینکه در هرکارخانه خوراک طیور به صورت میانگین ۶۰ نفر مشغول به کار هستند، افزود: با تداوم این فرایند و نبود مواد اولیه برای تولید خوراک طیور امکان تعطیلی سایر واحدهای تولیدی است.

این فعال اقتصادی از فعالیت ۶۵ کارخانه فعال در استان خبرداد و گفت: این واحدهای تولیدی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند.

وی در خاتمه یادآور شد: از ۷۰۰ کارخانه خوراک طیور کشور ۱۰ درصد در استان فعال است که این کارخانه ها در شرایط فعلی سویا را به صورت آزاد با قیمتی بسیار بالا خریداری می کنند.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha