۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
احتمال صعود دوباره برای نفت | طلای سیاه به کانال ۱۰۰ دلار می رسد؟
بازار گزارش می دهد

احتمال صعود دوباره برای نفت | طلای سیاه به کانال ۱۰۰ دلار می رسد؟

هم زمان با کاهش توقف تولید حدود ۶۰۰ هزار بشکه ای نفت در لیبی و نیجریه نگرانی ها نسبت به وضعیت قیمت ها بیشتر شده است. کارشناسان از احتمال رشد قیمت ها در ماه های آینده خبر می دهند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: نگرانی ها نسبت به تامین نفت همچنان ادامه دارد، نگرانی ها که با اختلال در عرضه نفت لیبی و نیجریه تشدید یافته است. تاماس وارگا، تحلیلگر موسسه پی‌وی‌ام، گفت تخمین زده می‌شود که ۳۷۰ هزار بشکه در روز از تولید نفت لیبی و ۲۲۵ هزار بشکه در روز از تولید نفت نیجریه در پی اعتراضات داخلی در این کشورها متوقف شود.

گزارش های منتشر شده نشان می دهد که اختلال در عرضه نفت این دو کشور آفریقایی باعث افزایش ۲ درصدی قیمت طلای سیاه طی یک هفته گذشته شده است.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک که معتقد است تقاضا در بازار بیش از مقدار عرضه است، از احتمال رشد قیمت ها در ماه های آینده خبر می دهد.

در شرایطی حدود ۶۰۰ هزار بشکه تولید نفت لیبی و نیجریه متوقف شده که عربستان‌سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، در این ماه توافق کردند که سطوح کاهش‌ تولید و عرضه نفت خود را که از نوامبر سال‌گذشته به مورد اجرا گذاشته‌اند، بازهم افزایش دهند. از آن جایی که با افزایش تقاضای فصلی و تقاضای چین مواجه هستیم، احتمال می رود که قیمت نفت در بازارهای جهانی روند افزایشی به خود بگیرد

او با اشاره به کاهش عرضه از سوی روسیه و عربستان به بازار گفت: عربستان‌سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان، در این ماه توافق کردند که سطوح کاهش‌ تولید و عرضه نفت خود را که از نوامبر سال‌گذشته به مورد اجرا گذاشته‌اند، بازهم افزایش دهند.

لبه گفته خطیبی، صادرات نفت روسیه نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته‌است و چنانچه این روند در هفته آینده نیز ادامه یابد، احتمال می‌رود قیمت نفت به سطوح بالاتری برسد به‌ویژه با درنظر گرفتن این واقعیت که قرار است صادرات نفت روسیه از ابتدای ماه اوت ۵۰۰‌هزار بشکه دیگر نیز در روز کاهش یابد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در حالی با کاهش عرضه نفت از سوی بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان مواجه هستیم که پیش بینی می شود تقاضا در چین به عنوان بزرگترین بازار مصرف روند افزایشی به خود بگیرد.

گفتنی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز پنج‌ شنبه پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال‌جاری میلادی را افزایش داد. اوپک پیش‌ بینی می‌کند تقاضا برای نفت در سال‌ آینده نیز تا حداقل ۲.۲ درصد رشد کند.

خطیبی در ادامه سخنان خود با اشاره به ایجاد تقاضای فصلی گفت: معمولا حدود دو ماه پیش از شروع سرما خرید و ذخیره سازی انرژی ها افزایش پیدا می کند. همین مساله موجب می شود که تقاضا در بازار چند درصدی افزایش یابد. در واقع کاهش تولید از سوی عربستان و روسیه در شرایطی اجرا می شود که تقاضا قرار است که بیشتر شود.

هر چند که در یک ماه گذشته طلای سیاه روزهای خیلی خوبی را سپری نکرده است، اما همچنان برخی از تحلیل گران از احتمال بازگشت نفت به کانال ۱۰۰ دلار خبر می دهد

زنگ خطر برای سرمایه گذاری در نفت به صدا درآمد

اما کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت از دیگر عواملی است که به گفته نماینده سابق ایران در اوپک می تواند به کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی منجر شود. او با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی اوپک می گوید که پیش بینی می‌شود تقاضای جهانی برای همه اشکال انرژی، ۲۳ درصد تا سال ۲۰۴۵ رشد کند، اما میزان سرمایه گذاری در این صنعت به هیچ متناسب با رشد تقاضای احتمالی نیست.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که صنعت نفت جهانی به ۱.۲ تریلیون دلاری سرمایه‌گذاری در همین مدت نیاز دارد و این صنعت هنوز در مسیر رسیدن به این سطح سرمایه‌گذاری، قرار نگرفته است.

نفت ۳ رقمی می شود؟

نفت که در روزهای گذشته روی کانال ۸۰ دلار در نوسان بود، دوباره به کانال ۷۰ دلار برگشت. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۴۹ سنت معادل ۱.۸۳ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۸۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۴۷ سنت معادل ۱.۹۱ کاهش ۷۵ دلار و ۴۲ سنت معامله می‌شود.

هر چند که در یک ماه گذشته طلای سیاه روزهای خیلی خوبی را سپری نکرده است، اما همچنان برخی از تحلیل گران از احتمال بازگشت نفت به کانال ۱۰۰ دلار خبر می دهد. بانک ملی استرالیا به تازگی در یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد: اگر پیش بینی اوپک تحقق پیدا کند، قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. همچنین این بانک خاطرنشان کرد که افت ارزش دلار آمریکا، از قیمت کالاها، پشتیبانی خواهد کرد.

کد خبر: ۲۳۱٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha