۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
همکاری تجاری ایران و آفریقا بسیار ناچیز است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

همکاری تجاری ایران و آفریقا بسیار ناچیز است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، مجموع روابط ایران با قاره آفریقا را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: سقف همکاری‌های ما با کشورهای آفریقایی بسیار ناچیز و در حد ۱ میلیارد دلار است.

به گزارش بازار، عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ظرفیت‌های اقتصادی قاره آفریقا برای ایران اظهار کرد: اهمیت قاره آفریقا به‌عنوان یک منطقه جغرافیایی با بیش از ۵۴ کشور بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.

وی افزود: برخی کشورهای این قاره مانند نیجریه و الجزایر عضو اوپک هستند و نقش‌آفرینی مهمی دارند. برخی کشورها مانند مصر در حوزه‌های سیاسی و منطقه و بین‌المللی به‌عنوان مقر محسوب می‌شوند و کشور اتیوپی نیز مقر اتحادیه آفریقایی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی طی سنوات گذشته روبه‌رشد بوده؛ اما در حد انتظار نیست.

این نماینده مجلس مجموع روابط ایران با قاره آفریقا را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس طی ماه‌های اخیر سه جلسه تخصصی با دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی با محوریت آسیب‌شناسی عدم توسعه روابط ایران با حوزه آفریقا برگزار کرد و برآیند جلسات هم این بود که سقف همکاری‌های ما با کشورهای آفریقایی بسیار ناچیز و در حد ۱ میلیارد دلار است.

گلرو با اشاره به اینکه حجم تبادل تجاری کشور ترکیه با کشورهای آفریقایی بیش از ۵۰ میلیارد دلار است اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و حوزه سیاست خارجی، بر لزوم توسعه ارتباط با آفریقا و آمریکای لاتین تأکید فرمودند و البته عرصه، بسیار گسترده و رقابت هم به‌شدت سنگین است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه خیلی از کشورهای دنیا به‌ویژه آمریکا، چین، فرانسه، انگلیس و روسیه در بازارهای آفریقا حضور جدی دارند و با هم رقابت می‌کنند افزود: اخیراً خرده بازیگرانی مانند ترکیه نیز به یک بازیگر کلان در این قاره تبدیل می‌شوند و بنابراین ما از این حوزه عقب افتادیم.

وی درباره دلایل عدم حضور مؤثر بخش خصوصی در قاره آفریقا اظهار کرد: ما در نشست کمیته روابط خارجی مجلس با ۱۴ سفیر آفریقایی مقیم تهران به این نتیجه رسیدیم که عدم موفقیت ما در حوزه آفریقا، عدم باور و عدم شناخت دو طرف از توانمندی‌ها و ظرفیت‌هاست.

گلرو همچنین فقدان زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه پرواز و تحریم‌ها را نیز از دیگر عوامل این عدم موفقیت برشمرد و یادآور شد: با وجود تحریم‌ها، اما سفیران آفریقایی اعلام کردند که اعتقادی به تحریم ندارند و بر اهمیت کار با ایران در حوزه تجارت خارجی و ظرفیت‌های بین ایران و آفریقا و تهاتر تأکید زیادی داشتند.

کد خبر: ۲۳۱٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha