۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
روکش آسفالت روستاهای شاهرود نیازمند اعتبار است | عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن(ع)
مدیرکل راه شرق استان سمنان به بازار گفت:

روکش آسفالت روستاهای شاهرود نیازمند اعتبار است | عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن(ع)

شاهرود- مشکلات راه‌های روستایی در شهرستان‌ های شاهرود و میامی یکی دو تا نیستند اما مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان عقیده دارد که با اعتبارات فعلی، نمی توان همه محورها را بهسازی کرد.

بازار، گروه استان‌ها: حدوداً ۴۰ درصد از راه های استان سمنان در محدوده شاهرود و میامی وجود دارد راه هایی که به ۴۰ درصد جمعیت استان خدمات می دهند اما این جاده ها یا از ابتدا شرایط خوبی نداشتند و یا بعد از سال ها کم کم فرسوده شده و حالا به محورهایی شبیه جاده های خاکی بدل شده است.

مسئولان می گویند که برای بهسازی تمام راه ها هزاران میلیارد تومان پول لازم است که عملاً تامین آن نشدنی و غیرممکن خواهد بود و در نتیجه مجوز به اجرای طرح های موقتی مانند تیغ کشی جاده‌ها، روکش آسفالت های مقطعی و ... هستند. طرح هایی که لاکپشتی جلو می آیند و سال به سال به اندازه گام‌های انسان، جلو می روند.

بهسازی های لاکپشتی

برخی می گویند تمام روستاهای شاهرود و میامی نیازمند روکش آسفالت هستند! موضوعی که البته تلویحاً مورد تائید مسئولان نیز قرار گرفته است اما باید دقت داشت که اعتبارات قطره چکانی باعث شده تا در صورت تداوم شرایط تا ۵۰ سال دیگر هم تمام راه های روستایی شهرستان های شاهرود و میامی بهسازی نشوند.

نصب علائم و خط کشی مستمر مسیر در راه های روستایی همواره در دستور کار قرار دارد

برای بررسی شرایط راه‌های روستایی شاهرود و میامی و مواردی که به صورت موردی مورد گلایه مردم این دو شهرستان قرار گرفته با امیر عمیدی مدیرکل راه و شهر سازی شرق استان سمنان به گفتگو نشستیم. در این گفتگو تلاش شده تا سوالات مردم از مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان پرسیده شود.

* برخی روستاهای شهرستان‌های شاهرود و میامی فاقد راه مناسب هستند درباره این امر توضیح دهید

درباره برخی راه‌های روستایی که فاقد علائم بوده و مشکلاتی را به خصوص در شب‌ها برای مردم روستاهای شهرستان های شاهرود و میامی به وجود آورده است باید گفت نصب علائم و خط کشی مستمر مسیر در راه‌های روستایی همواره در دستور کار قرار داشته و انجام می شود این امر البته بر حسب تردد، اولویت‌بندی می‌شود یعنی روستاهایی که تردد بیشتری دارند در اولویت نیز قرار خواهند داشت برای مثال در مسیر تاش که تردد بسیار است، اقدامات ویژه تری مانند نصب دوربین، جداکننده، چشم گربه ای و ... را نیز صورت داده ایم که سطح ایمنی مسیر ها بالا برود.

در مسیر راه‌های روستایی کالپوش نیز که تردد بسیاری دارد، تعریض راه اخیراً در حال اجرا است و تلاش داریم که خط کشی ها را نیز افزایش بدهیم تا کاهش تصادفات محقق شود از سوی دیگر نیاز است که مردم هم به تابلوها و علائم و همچنین مسائل رانندگی دقت داشته باشند تا بتوانیم شاهد کاهش تصادفات در راه های روستایی باشیم.

روکش آسفالت روستاهای شاهرود نیازمند اعتبار است | عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن(ع)

* برخی روستاهای کم جمعیت هستند که اصلا راه آسفالت مناسبی ندارند برای آنان چه باید کرد ؟

برخی کلاته‌های زیر ۲۰ خانوار که جمعیت اندکی دارند به خصوص در شهرستان میامی مشکلات راه روستایی دارند اما اولویت دولت در زمینه روکش آسفالت روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که برای مثال پروژه فرومد به شفیع آباد، محمد آباد پل ابریشم و ... در دست ساخت است.

در روستاهای زیر ۲۰ خانوار که جاده های خاکی دارد نیز به صورت ماهانه تیغ کشی مسیر را خواهیم داشت و به خصوص اگر بارندگی صورت گیرد، قطعاً این تیغ کشی ها تشدید هم می شود. از یک ماه قبل اکیپ های راهداری در مسیرهای روستایی فرومد حضور دارند و تیغ کشی ها را صورت خواهند داد و اگر نیاز باشد حتماً بازرسی هایی چه در زمینه راه و شهرسازی شاهرود و چه میامی صورت خواهد گرفت تا به صورت موردی هم شاهد رفع مشکلات مردم باشیم.

* محور خارتوران بسیار باریک است چرا اقدامی نمی شود؟

مسیر خارتوران نیز محور روستایی محسوب می شود عرض جاده طبق استاندارد سواره رو باید پنج متر باشد که این جاده چنین وضعیتی را دارد و ما همچنین تعریض جاده بیارجمند به سمت بردسکن به میزان ۹ و نیم کیلومتر خواهیم داشت که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان سمنان است این طرح البته به بهره برداری رسیده و مابقی آن نیز به میزان ۹.۷ کیلومتر، قرار داد بسته شده و تعریض خواهد شد. تعریض جاده خارتوران در برنامه دراز مدت راه و شهرسازی شرق استان سمنان قرار دارد و تا آن زمان تعریض مقطعی و روکش آسفالت سنتواتی در محور انجام می شود.

* پیرامون محور کاهک به فرومد هم توضیح دهید، مردم برخی نسبت به خرابی آسفالت گلایه دارند با اینکه این محور بسیار پر تردد است

بله این محور به واسطه گردشگری بسیار دارای تردد بالایی است اما درباره محور کاهک به سمت فرومد که مورد اعتراض برخی روستائیان قرار دارد باید گفت که بخشی از این محور روستایی در استان خراسان رضوی قرار گرفته است درباره بخشی که در درون استان سمنان قرار دارد باید گفت جاده آسفالت شده و مشکلی وجود ندارد.

در همین منطقه چهار ماه است که اکیپ راهداری مستقر شده تا شانه سازی، زیرسازی و لکه گیری و ... را انجام داده اند اما روکش آسفالت که درخواست تمام روستاهای شهرستان میامی نیز است، قدری زمان می برد.

در خصوص این محور باید گفت روکش هشت کیلومتری مسیر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به محدودیت های اعتباری که داریم، مقاطعی که ضروری تر باشد را در برنامه قرار خواهیم داد تا آن زمان اما پیگیری می کنیم که اگر نیاز به روکش و لکه گیری و ... وجود داشت، صورت گیرد.

اختصاص ۵۰۰ هزار میلیارد برای ساخت و بهسازی راه‌های روستایی کشور

* شرایط محور شاهرود به دامغان چطور است؟ آیا پروژه ای تعریف کرده اید؟

از شهر شاهرود تا محدوده روستای حداده در حوزه راه و شهرسازی شرق استان سمنان قرار دارد طبق قرار دادی که ما منعقد کردیم پیمانکار طرح بهسازی روکش آسفالت شاهرود دامغان تا محدوده حداده از محل سفر کمیسیون عمران به شاهرود صورت خواهد گرفت و برای آن ۲۳ میلیارد تومان نیز اعتبار هزینه شده است.

در حال حاضر نیز روکش آسفالت هم مسیر رفت از انتهای محدوده خرابی جاده تا انتهای حوزه و همچنین مسیر برگشت از دامغان به شاهرود تا ورودی کمربندی شاهرود روکش آسفالت انجام شده است اما مابقی مسیر شاهرود به سمت دامغان در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی استان سمنان است.

* و درباره جنگل ابر و روستای ابر؟

در خصوص روستای ابر، توافقی با میراث فرهنگی استان سمنان انجام شده با توجه به اینکه جنگل ابر، ثبت جهانی شده و در محدوده حریم ثبت جهانی امکان روکش آسفالت وجود ندارد، از داخل روستای ابر تا ابتدای محدوده ای که اجازه جاده سازی داده می شود، حدود دو هزار و ۸۰۰ متر روکش آسفالت انجام شده و حتی یک پل دهانه بزرگ نیز در این محور نیاز بود که آن هم از محل سفر استاندار سمنان به ابر، مصوب و اجرا شد تا شاهد تسهیل آمد و شد باشیم.

درخواست دیگری که گردشگران از ما در حوزه جنگل ابر دارند، محدوده روستای قلعه نو خرقان است که آن هم به طول چهار و نیم کیلومتر بود و توانستیم با اعتبارات استانی روکش آسفالت شد و تنها ۵۰۰ متر باقی مانده که امید است امسال بتوانیم اعتبارات آن را اخذ کنیم تا راه تکمیل شود.

* مردم از محور کلاته سادات هم ناراضی هستند

محور کلاته سادات موسوم به سه راهی فرومد، محور روستایی محسوب می شود که با عرض پنج متر آسفالت شده است اما نیاز به تجدید روکش دارد نه تنها این محور بلکه یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راه های دیگر شرق استان سمنان نیز نیازمند تجدید روکش هستند اما اعتبارات محدود است.

تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) طبق جلسه ای با استاندار سمنان منعقد شده است

تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) طبق جلسه ای با استاندار سمنان منعقد شده و امیدواریم با اعتباراتی که از محل استان و قرارگاه دریافت کنیم، این قراردادها عملی شود اما در برنامه نهایی ما تجدید روکش آسفالت سه راهی فرومد، وجود دارد تا آن زمان اما مناطقی که خرابی شدید دارند با تلاش همکاران ما اصلاح و یا دست کم بهبود پیدا خواهد کرد.

* و در نهایت پیرامون قلعه نوخرقان و همچنین قلعه آقا به میغان

درباره راه روستای قلعه نو خرقان مشکل این بود که رمپ خروجی روستا اصلاح نشده بود که با توجه به اینکه اداره راه شهرستان شاهرود به صورت امانی پروژه را دست گرفته، مقوله تعریض جاده د در دستور کار قرار دارد و به همین خاطر روشنایی آن محدوده موقتاً جمع آوری شده است البته ما دنبال این هستیم که پروژه تسریع شود تا بتوانیم به زودی نور را به این جاده بازگردانیم چرا که فقدان روشنایی خطر آفرین است اما از سوی دیگر ما کمبود اعتبارات را نیز شاهد هستیم.

درباره قلعه آقا عبدالله نیز باید گفت محور روستای مذکور به سمت میغان طی یک پروژه تعریف شد و دو کیلومتر از مسیر نیز آسفالت شده است و حتی به بهره برداری نیز رسید اما درباره بخشی از مسیر تا قبل از میدان ورودی روستای قلعه آقا عبدالله، باید گفت که زیرسازی ها انجام شده و اخیراً از اعتبارات ملی مقادیری برای تسریع در این پروژه گذاشته شده و امید است تا یک‌ماه آتی طرح را فعال کنیم تا آن تکه باقی مانده نیز تکمیل و تحویل مردم شود.

کد خبر: ۲۳۱٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • موسایی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 0
      این تبیعیض تقسیم اعتبارات بین سمنان وشاهرود کی درست میشه.