۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۶
بورس؛ بازار جامانده از بازارهای رقیب| تاثیر تصمیمات و قوانین بر بورس کارشناسی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بورس؛ بازار جامانده از بازارهای رقیب| تاثیر تصمیمات و قوانین بر بورس کارشناسی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کارشناسان باید تاثیر قوانین و مقررات و تصمیماتی که دولت در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند، را قبل از اجرا بر روی بورس بسنجند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن اشاره به تغییرات نامتوازن شاخص بورس در چند سال اخیر و عدم ثبات در بازار بورس، عنوان کرد: بورس کشور از سال ۱۳۹۹ که‌ دچار آن تلاطمات خاص شد، دیگر روند عادی خود را طی نکرد. درواقع اعتمادی که نسبت به بازار بورس از دست رفته بود، برنگشت. منتهی‌ از سال گذشته شرایط بورس آرام آرام به ثبات نزدیک شد و شاهد رشد شاخص بودیم، اما از آنجا به بعد، یک دفعه یک شوک به بازار وارد شد بازار روند نزولی پیدا کرد.

حسن‌پور در ادامه با تأکید بر نقش دولت بر بازار بورس، اضافه کرد: هر تصمیمی که دولت درباره بورس می‌گیرد، باید از ابتدا کارشناسی شود، چراکه شاخص‌های اقتصادی همه با هم در ارتباط هستند و می‌توانند بر یکدیگر تأثیرگذار باشند.

وی ادامه‌ داد: بطور مثال وقتی دولت نرخ خوراک برای شرکت‌ها را افزایش داد، طبیعتاً باعث افزایش بهای تمام شده محصولات می‌شود و زمانی هم که بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا کند، سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین کسانی که در بورس فعالیت می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن بیان اینکه بورس را طی چند سال اخیر یک بازار جامانده نسبت به بازارهای رقیب می‌بینیم، اضافه کرد: اگرنرخ بازارهایی مانند لوازم خانگی، مواد غذایی، حتی خودرو و ارز یا هر بازار دیگری را در نظر بگیرید، نسبت به چند سال قبل چند برابر شده‌اند، اما شاخص بورس ما پایین آمد و وقتی می‌خواست مجددا یک رشد اندک را آغاز کند، دوباره آن شوک به بورس وارد شد؛ درواقع شرایط طوری بود که روزانه تقریبا هزار میلیارد تومان پول افراد حقیقی و آرام آرام اعتماد از دست رفته آن برمی‌گشت، اما ریزش‌هایی که اخیراً اتفاق افتاد، باعث شد آن اعتماد مجددا صلب شود.

حسن‌پور تاکید کرد: کارشناسان باید تاثیر قوانین و مقررات و تصمیماتی که نهادهای حاکمیتی از جمله دولت و دیگر نهادها در ارتباط با بازار سرمایه می‌گیرند، را قبل از اجرا بر روی بورس بسنجد، این باعث می‌شود اعتماد به بورس نزد مردم باقی بماند.

وی افزود: این حالتی که بورس ما از یک طرف صف خرید و از طرف دیگر در نقاطی صف فروش می‌شود و یا مثبت است یا منفی، برای بازار ما سم است؛ لذا مسئولین امر باید قوانین را طوری تدوین کنند که بازار بورس روال عادی داشته باشد و سرمایه‌های افراد در بورس به سادگی از بین نرود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به لزوم توجه بیشتر به بازار سرمایه و بورس در برنامه هفتم توسعه، گفت: در همه کشورها بازار سرمایه یا بازار بورس نماد وضعیت اقتصادی آن کشور است؛ یعنی برای تحلیل اقتصاد آن کشور، اولین شاخصی که مورد بررسی و الگو قرار می‌دهند، شاخص بورس آن کشور است؛ بنابراین بایستی برنامه‌ریزی‌ها در برنامه هفتم توسعه به‌گونه‌ای باشد هم شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها و هم شفافیت قوانین و مقررات بالا برود؛ که‌ اگر چنین شود، بورس راه خودش را پیدا می‌کند.

حسن‌پور گفت: اگر شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد و اطلاعات به موقع در اختیار استفاده کنندگان _اعم از هلدینگ‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی_ قرار بگیرد، بورس روند معمول خود را طی می‌کند. بنابراین تصمیات در این حوزه نباید تصمیات خلق‌الساعهباشد، زیرا موجب ایجاد تلاطم در بورس می‌شود و آن اعتمادی که مردم به بورس دارند، از بین می‌رود. وقتی این اعتماد از بین برود، بازسازی آن زمان‌بر است.

کد خبر: ۲۳۱٬۱۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 0
      شاخصرکل بورس تا پایان سال زیر یک میلیون واحد . این خط و این نشان.
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
      0 0
      فقط و فقط مسکن ملک ارز و طلا جان دل است بورس خانمانسوز ویرانگر و نابود کننده است بورس کوره سرمایه سوزی است خانه و ملک قیمتش دست خودت مباغ کرایه و پول پیش ان هم دست خودت است