۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
چین و بازسازی بدهی کشورهای در حال توسعه
شورای آتلانتیک بررسی کرد

چین و بازسازی بدهی کشورهای در حال توسعه

پیشرفت در بازسازی بدهی بارقه‌ای از امید را برای کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی شورای آتلانتیک اخیرا مقاله ای با قلم «جرمی مارک» و «واسوکی شستری» در مورد بازسازی بدهی و ایجاد امید برای کشورهای در حال توسعه منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

پس از سه سال مشکل بدهی در سراسر جهان در حال توسعه، بارقه‌ای از امید وجود دارد زیرا دولت و طلبکاران بخش خصوصی بالاخره اولین گام‌ها را برای بازسازی بدهی برداشتند. این پیشرفت می‌تواند پس از شوک‌های متوالی اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ در اوکراین، تورم و افزایش شدید نرخ‌های بهره جهانی اتاق تنفس مالی ایجاد کند.

اما سؤالات زیادی در مورد اینکه آیا طلبکاران واقعاً آماده اند تا به طور معناداری بار بدهی را کاهش دهند، باقی می ماند. در زامبیا که در سال ۲۰۲۱ بدهی های خود را نپرداخت، طلبکاران دولتی به رهبری چین ماه ها مشکل را حل کردند و با بازسازی ۶.۳ میلیارد دلار از ۸ میلیارد دلار بدهی این کشور موافقت کردند.

این توافقنامه برنامه بازپرداخت بدهی کشور را به مدت ۲۰ سال تمدید می کند و صورتحساب بهره سالانه آن را تا بهبود رشد اقتصادی به یک درصد کاهش می دهد. اکنون، وام دهندگان بخش خصوصی این کشور در مورد حذف برخی از وام های خود صحبت می کنند و در غنا در حال حذف وام ها و بازسازی اوراق قرضه دلاری هستند.

این تسویه‌حساب‌ها راه را برای کمک‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) هموار می‌کند و راهی را برای ده‌ها کشور کم‌درآمد که در تنگنای بدهی قرار دارند یا در حال نزدیک شدن به آن هستند، فراهم می‌کند. این نشان دهنده پیشرفت در مقایسه با یک سال پیش است، زمانی که چین و بخش خصوصی از روند مذاکرات شفاف خودداری می کردند. اما هنوز مسائل زیادی وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود - به ویژه اینکه چین واقعاً تا چه حد آماده است تا بار وام های گسترده خود را کاهش دهد.

قبل از ظهور چین به عنوان یک طلبکار اصلی کشورهای با درآمد متوسط و کم، مذاکرات بدهی از طریق صندوق بین المللی پول و باشگاه وام دهندگان اقتصاد پیشرفته پاریس انجام می شد

قبل از ظهور چین به عنوان یک طلبکار اصلی کشورهای با درآمد متوسط و کم، مذاکرات بدهی از طریق صندوق بین المللی پول و باشگاه وام دهندگان اقتصاد پیشرفته پاریس انجام می شد. آن زمان مسلماً دنیای ساده‌تری بود اما این وضعیت پس از سال ۲۰۱۰ تغییر کرد - زمانی که سرمایه گذاران نهادی به چین پیوستند تا پول را به سمت وام گیرندگان «اقتصاد مرزی» روانه کنند.

بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰، ۲۱ کشور آفریقایی بی‌سابقه به بازارهای بدهی بین‌المللی دسترسی پیدا کردند و امروزه بدهکاران باید در مسیرهای مختلفی پیش بروند - باشگاه پاریس، دولت چین، بانک‌های دولتی چین و بانک‌های تجاری تحت کنترل دولت و مدیران صندوق‌های غربی و بانک‌های مرکزی.

برخی از طلبکاران ماهیت واقعی تجدید ساختار بدهی را که اکنون پیشنهاد می شود، زیر سوال می برند. به عنوان مثال وام دهندگان و تحلیلگران بخش خصوصی می گویند که مشخص نیست در مورد زامبیا، چین در مورد شرایط دوجانبه ای که از سایر وام دهندگان پنهان شده است، مذاکره کرده است یا خیر.

آنها می گویند که این امر می تواند تضمین هایی را که طلبکاران دولتی در مورد ترتیبات بازسازی به صندوق بین المللی پول ارائه کرده اند، با شک مواجه کند. علاوه بر این اصرار چین بر تمدید بازپرداخت بدهی برای چندین دهه با سابقه باشگاه پاریس در ارائه تسهیلات به شکل کاهش اصل بدهی در تضاد است.

نحوه برخورد با وام های چینی - در زامبیا و کشورهای دیگر - در حالی که طلبکاران واقعی بخش خصوصی در حال مذاکره برای تسویه حساب هستند، آزمونی برای تمایل چین به پذیرش اصل «قابلیت مقایسه رفتار» برای همه طلبکاران خواهد بود، یک اصل کلیدی که پکن علنا بر آن تاکید کرد

نحوه برخورد با وام های چینی - در زامبیا و کشورهای دیگر - در حالی که طلبکاران واقعی بخش خصوصی در حال مذاکره برای تسویه حساب هستند، آزمونی برای تمایل چین به پذیرش اصل «قابلیت مقایسه رفتار» برای همه طلبکاران خواهد بود، یک اصل کلیدی که پکن علنا بر آن تاکید کرد.

پیامدهایی در دنیای واقعی برای این مسائل کلیدی وجود دارد که فراتر از سیاست فرآیند بازسازی است. هزینه انسانی بحران بدهی برای کشورهای فقیر شدید بوده است. سازمان ملل در سال گذشته تخمین زد که پنجاه و چهار کشور با مشکلات بدهی شدید حدود سه درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، اما بیش از نیمی از ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در فقر شدید زندگی می کنند. این تعداد از زمان شیوع بیماری همه گیر در سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش یافته است.

پرداخت بدهی توسط این کشورها منابعی را که به شدت برای سلامت، آموزش و سایر برنامه های اجتماعی مورد نیاز است، از بین می برد. پیش‌فرض‌ها و تجدید ساختار این کمبود منابع را بدتر می‌کند. از سوی دیگر بانک جهانی برای آزاد کردن پول بیشتر برای کمک های بلاعوض و وام تحت فشار است.

در همین حال صندوق بین المللی پول کمک های مالی خود را افزایش داده است و طرح هایی را مد نظر قرار داده از جمله کمک به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با چالش فوری و بلندمدت تغییرات آب و هوا و بیماری های همه گیر.

اما تقاضا برای کمک سریعتر از منابع موجود در حال افزایش است. این صندوق مرتبا وام‌هایی با بهره صفر را به فقیرترین کشورها یارانه می‌دهد.

تجدید ساختار بدهی که صرفاً بازپرداخت را برای چندین دهه بدون هیچ بخششی تمدید می کند، عدم تعادل بین وام گیرندگان نیازمند و وام دهندگانی را که اولویت آنها بازپرداخت سرمایه است، ایجاد می کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha