۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
«آپشن» واژه غیر فنی و غیرعلمی در صنعت خودروی دنیا| خودروهای اقتصادی اروپا استاندارد داخلی را ندارد؟
بازار گزارش می دهد

«آپشن» واژه غیر فنی و غیرعلمی در صنعت خودروی دنیا| خودروهای اقتصادی اروپا استاندارد داخلی را ندارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود به بازار گفت: در ادبیات خودروسازی دنیا واژه ای به نام «آپشن» وجود ندارد، آپشن واژه غیرعلمی و غیر فنی است.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی سازمان ملی استاندارد خودرو سازان را تا پایان سال مکلف به استفاده از فناوری هایی مانند دی لایت و پوزیشن لایت، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته و ترمز کمکی، هشدار انحراف از مسیر، سازه مستحکم برای کابین، استاندارد حفاظت از عابر پیاده، سنسور نور (اتولایت)، نشانگر میزان فشار باد تایرها، نشانگر تعویض دنده GSI و سیستم کنترل پایداری در محصولاتشان کرده است.

از همین رو منتقدان و مخالفان این موضوع مدعی هستند که در کشورهای اروپایی استفاده از برخی از این موارد برای دریافت مجوز شماره گذاری الزامی نیست. بلکه خودروساز به صورت آپشنال و به درخواست مشتری و در ازای دریافت مبلغ بیشتر این آپشن ها را روی خودرو نصب می کند. هرچند که منتقدان و مخالفان استفاده از سیستم های جدید در خودروهای تولید داخل استدلال درست و منطقی در خصوص افزایش قیمت خودرو همزمان با ارتقای استانداردها دارند، از دولت خواستار آزادسازی قیمت خودرو جهت بهبود کیفیت و ایمنی هستند. فارغ از مباحث اقتصادی، خودروهای کلاس متوسط قیمتی در اروپا به این استانداردها مجهز هستند؟ یا الزامات سختگیرانه در دنیا برای تولید خودرو وجود ندارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود: در ادبیات خودروسازی دنیا واژه ای به نام «آپشن» وجود ندارد، آپشن واژه غیرعلمی و غیر فنی است

آپشن واژه غیرغلمی و غیر فنی است

یک کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود در خصوص تکلیف سازمان ملی استاندارد به استفاده از فناوری های جدید برای خودروها تا پایان سال جاری، به خبرنگار «بازار» گفت: این فناوری ها جزو استانداردهای ۸۵ گانه است و نباید آن را «آپشن» قلمداد کرد. در ادبیات خودروسازی دنیا واژه ای به نام «آپشن» وجود ندارد، آپشن واژه غیرعلمی و غیر فنی است. اگر واژه «آپشن» را از نظر لغوی نیز بررسی کنند، متوجه خواهشند که مفهوم برتری نداشته بلکه معنی اختیاری بودن دارد.

این کارشناس صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه چرا گفته می شود برخی از استانداردهای ۸۵ گانه در دنیا آپشن است، بیان کرد: منتقدان به استانداردهای ۸۵ گانه اعلام کنند که کدام یک از موارد این لیست در دنیا جز «آپشن» است؟ این استانداردها مرجع اروپایی داشته و براساس آن در کشور نظارت ها باید انجام شود.

وی افزود: شاید بتوان به برخی از استانداردهای اجباری مانند رعایت استاندارد آلایندگی یورو۵ یا شاید یورو۶ در آینده اعتراض کرد، چرا که اگر خودروساز ارتقا فنی را انجام دهد، متولیان انرژی نمی توانند سوخت با کیفیت و منطبق به این استانداردها را عرضه کنند. از سوی رفتار رانندگی نیز باید با ارتقا استاندارد آلایندگی باید تغییر کند.

آپشن واژه غیر فنی و غیرعلمی در صنعت خودرو دنیا| خودروهای اقتصادی اروپا استاندارد داخلی را ندارد؟

محمدی: خودروهایی که مورد تایید ۲۷ کشور اروپایی به علاوه انگلیس جهت عرضه به بازار این اتحادیه باشند، باید تست های مطابق پروتکل های «یوروانکپ» برای آن ها انجام شود

خودروهای اقتصادی در اروپا چه استانداردهایی دارند؟

امید محمدی کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه الزامی برای رعایت برخی از استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروهای عرضه شده در اروپا وجود ندارد، گفت: خودروهایی که مورد تایید ۲۷ کشور اروپایی به علاوه انگلیس جهت عرضه به بازار این اتحادیه باشند، باید تست های مطابق پروتکل های «یوروانکپ» برای آن ها انجام شود. از سال ۲۰۲۱ سازمان «یوروانکپ» توجه ویژه به فناوری های کمکی راننده یا همان ADAS دارد، بنابراین منتقدان به استانداردهای ۸۵ گانه که سیستم ترمز اضطراری پیشرفته و هشدار انحراف از مسیر را آپشن معرفی می کنند، باید بدانند که این فناوری ها جزو الزامات ایمنی در اتحادیه اروپا است.

محمدی با بیان اینکه ایمنی در خودرو به دو دسته کلی فعال و غیرفعال تقسیم می شود و خودروسازان داخلی در این خصوص کوتاهی هایی داشتند، بیان کرد: حتی در خودروهای اقتصادی اروپا به وضوح «ایمنی فعال» که شامل فناوری های مانند هشدار نقطه کور، هشدار انحراف از مسیر یا ترمز اضطراری پیشرفته و غیره هستند، افزایش یافته است. مضاف براینکه ایمنی غیرفعال که شامل ارتقا فنی بدنه، شاسی و ساختار فلزی خودرو نیز است در خودروهای اقتصادی اروپا توسعه یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تعریف اشتباه خودرو اقتصادی در کشور به «بازار» توضیح داد: خودرو اقتصادی در ادبیات صنعت خودرو دنیا مفهوم استفاده بهینه از منابع، استفاده از فناوری های پیشرفته، بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هدر رفت منابع با هدف تولید اقتصادی است. بنابراین نباید این واژه را به عنوان ابزاری جهت فرار از ارتقا ایمنی و کیفیت خودروها تلقی کرد.

آپشن واژه غیر فنی و غیرعلمی در صنعت خودرو دنیا| خودروهای اقتصادی اروپا استاندارد داخلی را ندارد؟

برنابادی: اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا بیشترین میزان سختگیری در بازیافت قطعات خودروها دارند. باتری، روغن موتور، لاستیک و سپر جزء قطعات اصلی هستند که باید به سهولت در فرآیند بازیافت قرار گیرند

استاندارد بازیافت کجاست؟

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو با ذکر این موضوع که هدف استانداردها ارتقا کیفیت و کارآیی خودروها است، به «بازار» گفت: هدف از وضع استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی افزایش کیفیت، کارایی و راحتی است. این لیست ۸۵ گانه به پارامترهای مهمی مانند ایمنی خودرو، امنیت، حفاظت از محیط زیست و عملکرد معطوف شده است.

برنابادی با اشاره به اینکه تمام استانداردهای بین المللی در کشور اجرا نمی شود به خبرنگار «بازار» توضیح داد: اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا بیشترین میزان سختگیری در بازیافت قطعات خودروها دارند. باتری، روغن موتور، لاستیک و سپر جز قطعات اصلی هستند که باید به سهولت در فرآیند بازیافت قرار گیرند. باتوجه به اینکه بیشتر قطعات خودرو در کشور قابلیت بازیافت مطابق استانداردهای جهانی را ندارد، چرا نسبت به رعایت فناوری های جدید اعتراض می شود؟

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر این موضوع که اقتصاد عامل اصلی ارتقای فنی محصولات است، اظهار داشت: هیچ یک از خودروسازان یا قطعه سازان حاضر به ارتقای کیفیت یا افزودن فناوری های جدید با قیمت گذاری دستوری نیستند، لذا وزارت صمت باید به این موضوع ورود کرده و با حذف قیمت گذاری زمینه لازم ارتقای فنی و ایمنی محصولات داخلی را فراهم کند.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha