۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
گرمای شدید در کمین باغ ها و مزارع| دمای ۵۰ درجه در کرمان ثبت شد
گزارش بازار؛

گرمای شدید در کمین باغ ها و مزارع| دمای ۵۰ درجه در کرمان ثبت شد

کرمان- دمای هوا این روزها در برخی از مناطق کرمان به ۵۰ درجه رسیده است و در این میان کشاورزان به خصوص پسته داران نگران خسارت به محصولشان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها دمای بالای ۴۰ درجه در اکثر مناطق استان کرمان ثبت شده و در برخی از مناطق از جمله شهداد و شرق و جنوب کرمان دما به بالای ۵۰ درجه هم رسیده است.

این در حالیست که خشکسالی و عدم بارندگی میزان رطوبت هوا را نیز به شدت کاهش داده است، گرم شدن دمای هوا بیش از روند معمول در این فصل، اما نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

پسته در کرمان بعد از دو سال خسارت سنگین، در سال جاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد اما در صورت افزایش دمای هوا چند ماه مانده به فصل برداشت، خطر پسته سال جاری را هم تهدید می کند. این در حالی است که شهرستان های پسته خیز در استان کرمان رفته رفته در حال آماده شدن برای برداشت محصول در فصل مرداد و شهریور هستند.

از گذشته تا کنون گرم ترین فصل سال در استان کرمان تیرماه بوده است اما دماهایی که این روزها در کرمان ثبت می شود گاه رکورد دمای هوا طی سالهای اخیر را شکسته است

از گذشته تا کنون گرم ترین فصل سال در استان کرمان تیرماه بوده است اما دماهایی که این روزها در کرمان ثبت می شود گاه رکورد دمای هوا طی سالهای اخیر را شکسته است. در شهداد نیز دمای هوا به ۵۰ درجه رسیده است و عملا باغها و مزارع با مشکل جدی کمبود رطوبت و افزایش دما مواجه شده اند. در کنار پسته محصول خرما نیز به زودی باید برداشت شود و هشدار این روزهای هواشناسی کرمان در خصوص این است که وزش بادهای گرم و شدید می تواند عاملی برای ریزش محصول خرما باشد.

در این میان نقش دستگاه های مرتبط از جمله جهاد کشاورزی در خصوص ارائه توصیه های کارشناسی برای جلوگیری از ریزش محصول بسیار مهم است که البته هنوز در این خصوص حساسیتی مشاهده نمی شود.

زمان بندی خاموشی اجباری موتور پمپ های کشاورزی

یکی از روش های مقابله با گرمازدگی در باغ های خرما و به خصوص پسته آبیاری منظم باغ ها است اما سهمیه بندی این روزهای بخش کشاورزی برای استفاده از برق در موتور پمپ های کشاورزی به یکی دیگر از مشکلات کشاورزان تبدیل شده است.

عملا امکان آبیاری منظم به خصوص در زمان اوج دمای هوا از بین رفته و احتمال گرمازدگی محصولات کشاورزی نیز افزایش یافته است.

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان در سال های اخیر با مشکل تغییرات اقلیمی گسترده مواجه شده است و در فصل های مختلف شاهد نابسامانی های دمایی است و الگوهای رفتاری طی سال های گذشته دچار تغییرات گسترده شده است.

محمدعلی محمدی بیان کرد: مهمترین محصولات کشاورزی و ارزآور کرمان خرما و پسته هستند و دقیقا همین محصولات نیز بیشترین خسارت ها را در سال های اخیر محتمل شده اند.

محمدی: تغییرات اقلیمی در واقع بیشترین خسارت را به کشاورزی استان وارد کرده به طوریکه این خسارت ها حتی از خشکسالی هم بیشتر بوده است که شامل تغییرات گسترده دمایی در فصل های مختلف می شود

وی عنوان کرد: تغییرات اقلیمی در واقع بیشترین خسارت را به کشاورزی استان وارد کرده به طوریکه این خسارت ها حتی از خشکسالی هم بیشتر بوده است که شامل تغییرات گسترده دمایی در فصل های مختلف می شود.

افزایش ۱۰ درجه ای دمای هوا در رفسنجان نسبت به سال گذشته

اما مهمترین مرکز تولید پسته استان کرمان رفسنجان است و طبق اعلام سازمان هواشناسی دمای این شهرستان در مقایسه با سال گذشته به صورت متوسط ۱۰ درجه افزایش یافته است.

کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: طبق الگوهای هواشناسی انتظار افزایش دما در استان کرمان را داشتیم و در رفسنجان این رویه پر رنگ تر دیده شد.

مریم سلاجقه افزود: در این شهرستان حداقل دما ۱۰ درجه افزایش یافته است که روی محصولات کشاورزی نیز اثر خواهد گذاشت به همین دلیل کشاورزان باید برای تامین رطوبت لازم در باغ ها حساس باشند.

وی همچنین از افزایش حداکثر دمای ثبت شده در رفسنجان نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: دمای ۴۳ درجه در این شهرستان نیز ثبت شده است.

کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: میانگین دما در رفسنجان طبق آخرین تحقیقات ۴.۵ درجه افزایش نشان می دهد.

وی همچنین به افزایش قابل توجه دمای هوا در شهداد و همچنین شرق استان کرمان اشاره کرد و گفت: طی سه روز آینده به خصوص در شرق استان در بم، ریگان و فهرج شاهد وزش بادهای گرم و خشک شدید خواهیم بود.

احتمال ریزش خرما افزایش یافت

اما کشاورزان ریگانی نیز که این روزها دمای نزدیک به ۵۰ درجه را تجربه می کنند در آستانه برداشت محصول خرما با ابراز نگرانی از خاموشی موتور پمپ های کشاورزی از مسئولان می خواهند با توجه به گرم شدن هوا زمان بندی خاموشی موتور پمپ های کشاورزی را لغو کنند.

محمد ریگانی یکی از این کشاورزی است که به خبرنگار بازار گفت: با گرم شدن هوا شاهد ریزش خرما هستیم و اگر این دستور العمل لغو نشود میزان خسارت به کشاورزان خرما کار نیز افزایش می یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر هم شاهد ریزش خرما به دلیل کاهش رطوبت و افزایش دما هستیم و این محصول دسترنج یک سال زحمت کشاورز ریگانی است.

هر چند به دستور رئیس جمهور قرار است یک ساعت کمتر موتور پمپ های کشاورزی کرمان خاموش شود اما کشاورزان همچنان هر روز شاهد سه ساعت خاموشی موتور پمپ ها هستند.

فرماندار رفسنجان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان کرمان با توجه به مطالبه کشاورزان رئیس جمهور دستور داد زمان خاموشی موتور پمپ های کشاورزی در استان کرمان کاهش یابد.

حسین رضایی افزود: با این دستور میزان خاموشی ها در رفسنجان از سه روز در هفته به یک روز تقلیل می یابد پیش از این قرار بود در سه روز پنج ساعت موتور پمپ ها خاموش شود تا مصرف انرژی در پیک مصرف کاهش یابد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان قطب تولید محصولات کشاورزی است و اکثر محصولات باغی استان در آستانه برداشت قرار دارند که پسته مهمترین محصول است.

حسن پور: ۲۵ درصد محصولات کشاورزی کشور در کرمان تولید می شود و عدم تامین آب این باغ ها و مزارع و خاموشی موتور پمپ ها در برخی از ساعت های روز موجب بروز مشکل برای کشاورزان می شود

شهباز حسن‌ پور افزود: ۲۵ درصد محصولات کشاورزی کشور در کرمان تولید می شود و عدم تامین آب این باغ ها و مزارع و خاموشی موتور پمپ ها در برخی از ساعت های روز موجب بروز مشکل برای کشاورزان می شود.

وی عنوان کرد: این مساله در اوج خشکسالی و خاموش کردن موتور پمپ های آب نوعی خود تحریمی است که می تواند به محصول سال جاری خسارت وارد کند.

اما کارشناسان با توجه به رویه افزایشی دمای هوا در استان کرمان به کشاورزان توصیه می کنند با استفاده از روش های نوین آبیاری روند آبیاری منظم را در دستور کار قرار دهند و رطوبت باغ ها و مزارع را در زمان اوج گیری دما افزایش دهند تا شاهد خسارت در محصول سال جاری نباشند که این امر با خاموشی موتور پمپ ها تناسبی ندارد.

کد خبر: ۲۳۱٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهروند IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 1
      آقای حسن پور پس خوب میدانی که‌کرمان‌کن‌اب وقطب کشاورزی است !پس چرا دنبال تاسیس کارخانه فولاد در سیرجان و بردسیر هستی ؟!میدونی فولاد یک صنعت آب بر است ؟با کدام آب میخواهی فولاد راه بندازی
    • احمد IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 2
      عالیه انشالا تمام پسته ها تمام خرما ها نابود بشه .اصلا رحم ندارن نامردا پسته رو میدن کیلویی یک و دویست خرمارو میدن مادر کارتونی هشتصد .خدا کنه همشون به باد برن
      • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
        1 0
        می‌دونی چقدر خرج و مخارج داره و زحمت داره فقط چشمت به 800تومنه
    • Iman IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 1
      همین آقای حسن پور تمام آب های سطح شهر سیرجان و فرستاد معدن گل گهر الان فشار آب خانگی با افت شدیدی مواجع شده آب موتور های کشاورزی با افت شدیدی همراه شده الان این آقا اومده راجب آب تز میده