۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
تامین مالی تنها راه کسب سرمایه نقدی شرکت نیست| پیشنهاد به احیاگران از منابع بورسی
همایش تایید صلاحیت احیاگران واحد های اقتصادی؛

تامین مالی تنها راه کسب سرمایه نقدی شرکت نیست| پیشنهاد به احیاگران از منابع بورسی

در دومین و آخرین روز از همایش تایید صلاحیت احیاگران واحد های اقتصادی در سالن اجلاس سران پیشنهادهایی در مورد تامین مالی بدون نیاز به بانک مطرح شد.

مرجان شرف؛ بازار: دومین و آخرین روز از دوره آمادگی تایید صلاحیت حرفه ای متخصصین احیای واحد های اقتصادی برگزار شد. این دوره که از یکشنبه ۱۸ تیرماه در سالن اجلاس سران با حضور اساتید و احیاگران آغاز شده بود، به کار خود پایان داد.

در روز آخر همایش که با حضور مدرسان، کارشناسان و حدود ۳۰۰ نفر از احیاگران برگزار شد، کارشناسان به بیان مطالبی در مورد آشنایی با قوانین و مقررات کار و بیمه تأمین اجتماعی، قوانین مالیاتی و روش های تأمین مالی در حوزه احیا، عقود بانکی و انواع قراردادها، نحوه خوانش صورت های مالی و تجزیه و تحلیل وضع مالی شرکت ها و روش های تأمین مالی در صنعت احیا و حسابرسی آنها پرداختند.

فرشید دلجو به عنوان سرپرست همایش، راضیه رضایی عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی، امیررضا شفاعت مدرس و مشاور در زمینه احیا، سعید ترک نژاد رئیس انجمن حسابرسان داخلی ایران حضور داشتند نکاتی را در جهت هر چه بیشتر آشناکردن احیاگران با این مسئولیت خطیر پرداختند.

راضیه رضایی

دقت بیشتر احیاگران و مدیران عامل به صورت های مالی

راضیه رضایی مدرس و کارشناس امور مالی با بیان اینکه خوانش صورت مالی بر خلاف تصور عموم در وظایف هیئت مدیره است گفت: حسابرسی، حسابرسی مالی، اطلاعات صورت های مالی، حسابداری مدیریتی، رفتار هزینه و درآمد، روش های تامین مالی، استقراض، بررسی اینکه آیا تامین مالی کمتر از کسب سود بوده یا بیشتر، میزان دارایی و سرمایه، صورت جریان های نقدی، بودجه بندی، استراتژی مالیاتی و... باید دقیق بررسی شوند تا احیاگران بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

وی افزود: همچنین گردش کالا در انبار، نسبت بدهی به سود، تعیین نسبت مالکانه که نشان می دهد چه مقدار از دارایی های به صاحبان صنایع تعلق دارد وآیا می توان وام گرفت؟ می توان بدهی را پرداخت کرد نیز از دیگر مواردی است که پیش از آغاز احیا باید بررسی شود.

راضیه رضایی: خوانش صورت مالی باید به صورت مداوم صورت گیرد تا وضعیت شرکت در زمان حال ارزیابی شود تا اگر مشکلی وجود دارد سریعا حل شود

جمع آوری دقیق اطلاعات مالی و ضعف های واحد احیاجو

نویسنده کتاب اصول و مبانی حسابداری گفت: نباید فراموش کنیم اگر پس از به وجود آمدن بحران آن را حل کرده ایم پس احیایی انجام نشده؛ این موضوع به واحد اقتصادی کمکی نخواهد کرد. برای احیای یک سازمان باید به صورت ریز ریز و دقیق دلایل ضعف آن مشخص شود آیا دلایل مدیریتی داشته یا مالی؟

رضایی در ادامه گفت: سپس با استفاده از گزارش هیئت مدیره که ساختاری سه بخشی دارد و در بخش نخست چشم انداز ها، در بخش دوم خلاصه ای از سود و زیان و در بخش سوم، تحلیل بخش دوم قرار دارد؛ در نهایت خطر سنجی و ارائه پیشنهاد صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: هیئت مدیره و مدیر عامل باید با این کار بیابند که آیا تمام قسمت ها کار خود را به درستی انجام می دهند یا خیر؟ آیا پولی که بخش درآمد به دست آورده تماما صرف بخش سرمایه گذاری می شود یا عکس این قضیه در کل چه بخش هایی سرمایه خور هستند و این وظیفه احیاگر است که آنها را مشخص و مشکلات را در آن بخش ها برطرف کند.

وی افزود : خوانش صورت مالی باید به صورت مداوم صورت گیرد تا وضعیت شرکت در زمان حال ارزیابی شود تا اگر مشکلی وجود دارد سریعا حل شود.

امیررضا شفاعت

فروش مهم ترین بخش احیا

امیررضا شفاعت مدرس و کارشناس سرمایه گذاری با بیان اینکه مهم ترین شیوه تامین مالی، فروش است گفت: نباید تنها متکی به وام باشیم و وام بانکی اگر در یک شرکت بیمار مصرف شود فایده ای نخواهد داشت. باید شهامت داشته باشیم و اشتباهاتمان را بپذیریم.

وی افزود: باید به سراغ واحدهایی برویم که توجیه اقتصادی برای احیا داشته باشند و واحدهایی که دچار رکود شده اند عمدتا مشکل مدیریتی داشته اند سپس فروش کالا و بازار. بیشترین عامل ورشکستگی تصمیم های اشتباه مالی بوده است.

امیررضا شفاعت: احیاگر باید شیردل باشد چراکه از تاسیس شرکت هم سخت تر است احیاگر می خواهد ناامید را امیدوار کند نه اینکه مجدد باعث نا امیدی وی شود

سرمایه گذاری از نوع پرخطر در ایران

این کارشناس سرمایه گذاری ادامه داد: سرمایه گذاری های ایران از نوع پر خطر است زیرا همراه با تحریم، اقتصاد بیمار و دلایل دیگر است پس احیاگری که وارد این موضوع می شود باید شیردل باشد تا بتواند احیا را صورت دهد که سخت تر هم از تاسیس یک کسب و کار است احیاگر می خواهد ناامید را امیدوار کند نه اینکه مجدد باعث نا امیدی وی شود.

شفاعت ادامه داد: راه های بسیاری برای ورود سرمایه به شرکت وجود دارد، مانند تحریک فروش، بستن قرارداد فروش تضمینی با مشتریان، مشارکت در کسب و کار، تغییرات در روند تولید و بدهی، لیزینگ که باعث دوام دارایی می شود، راه هایی که از طریق بورس انجام می شود نظیر اوراق اجاره که یک ابزار مناسب برای شرکت های تولیدی است، اوراق مرابحه برای فروش نسیه و اوراق استصناع اضافه کردن خط تولید جدید برای نجات یک کارخانه است.

وی از دیگر راه های تامین سرمایه مواردی همچون اوراق سَلَف، اوراق خرید دین از طریق بانک و بورس نام برد و ادامه داد: میزان مشکلاتی که وام بانکی و مدت زمان صرف شده و قراردادهای سفت و سخت بانک ها دارند در انتها بسیار گران تر از بازار سرمایه و بورس می شود.

به گفته وی بهترین راه تامین سرمایه تولید محصولاتی است که مطمئن به فروششان هستیم؛ در کنار آن ابزار های دیگری نیز برای این امر وجود دارند مانند تنریل پویا، پرداختنی، ابزار های مبتنی بر وام، سامانه سککوک، سامانه اکوتام، اوراق گام، بتا تریدر، ابزارهای دولتی مانند نهضت احیا، اعتبارات ملی جهت کمک به زیرساخت‌های صنعتی، دو طرح ایجاد ۳۰هزار و صد هزار فرصت شغلی و ...

احیای واحدهای صنعتی

عدم آگاهی مشکل بزرگ واحدهای اقتصادی کشور

کارشناسی ارشد مهندسی مالی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه احیاگران باید دقت داشته باشند که شرکت های احیاجو ثابت کرده اند که از چه طریقی به زمین خورده اند و چه راه هایی اشتباه است. گفت: نباید فراموش کنیم که بازار سرمایه بسیار بهتر و بیشتر می تواند نسبت به بانک به واحدهای احیاجو در تامین مالی کمک کند.

شفاعت در ادامه گفت: روش تامین مالی زنجیره ای یکی از بهترین راههای تامین مالی برای احیای واحدهای راکد است. گرچه نباید فراموش کنیم که در انتخاب روش ها نگاهی به شرایط کشور خودمان داشته باشیم. همچنین بیمه کردن محصولات روشی استراتژیک است در شرایط تورمی می تواند پوشش خوبی باشد.

احیای واحدهای صنعتی

وی ادامه داد: شرکت های ایرانی به دلیل عدم آگاهی نمی توانند در بورس تامین مالی کنند، بانک شریک ریسک نیست اما بورس شریک ریسک می شود. بانک ها در بسیاری از قراردادهای شان قدرت دارند تا دستشان را بر روی تمام سرمایه های مشتریان بگذارند و تصرف کنند .

شفاعت اضافه کرد: ضریب ایران یک و نیم برابر است یعنی اگر صد میلیون سرمایه نیاز داریم یک و نیم برابرش سرمایه تامین کنیم.

سعید ترک زاده دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران: در صورتی که نهضت احیا صلاحیت احیاگران را تایید کند بدون آزمون می توانند حسابرس داخلی شوند

احیاگران مدرک حسابرس داخلی می گیرند

سعید ترک زاده دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران نیز در ادامه با بیان اینکه در صورتی که نهضت احیا صلاحیت احیاگران را تایید کند بدون آزمون می توانند حسابرس داخلی شوند گفت: زیرا حسابرس های داخلی ذاتا احیاگر هستند.

وی افزود: احیاگر باید نظام حکمرانی خوب را در سازمان راه اندازی کند بدین منظور ابتدا باید هیئت مدیره مناسب بصورت شایسته سالاری انتخاب شده، مدیر عامل در وهله بعدی و سپس بقیه کارمندان طبق شایستگی ها و ادعاهایی که بیان می کنند در سمت های خود جای داده شوند.

دبیرکل انجمن حسابرسان داخلی ایران گفت: حسابرسی سازمان جز وظایف هیئت مدیره و وظیفه جدیدی که برای هیئت مدیره تعیین شده نظارت است و گاهی دیده شده که هیئت مدیره دستوری را صادر می کند اما مدیر عامل و کارکنان کار دیگری را انجام می دهند این نظارت هم با تشکیل واحد نظارت انجام پذیر است.

کد خبر: ۲۳۰٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha