۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
چگونه از آجیل در خانه نگهداری کنیم؟

چگونه از آجیل در خانه نگهداری کنیم؟

مصرف آجیل طرفداران زیادی دارد. دانه‌های خوشمزه و خوش‌خوراک فندق، بادام، پسته و... خاصیت فراوانی هم دارند.

به گزارش بازار، مصرف آجیل طرفداران زیادی دارد. دانه‌های خوشمزه و خوش‌خوراک فندق، بادام، پسته و... خاصیت فراوانی هم دارند. وجودشان در منزل، برای پذیرایی از مهمان، مصرف روزانه، استفاده در انواع غذا و دسر هم فکر بسیار خوبی است. اگر می‌خواهید آجیل‌ها را، بدون اینکه خراب شوند، در منزل به‌خوبی نگه دارید، روش‌هایی وجود دارد. در ادامه از این روش‌ها برایتان می‌گوییم.

۱.  مکان نگهداری را درست انتخاب کنید

چگونه از آجیل در خانه نگهداری کنیم؟

یادتان باشد که آجیل‌ها در معرض حمله حشرات موذی هستند. برای اینکه از نفوذ آنها به ظرف نگهداری آجیل جلوگیری کنید، مکان مناسبی را در نظر بگیرید. ظرف آجیل را در مکانی خنک بگذارید.

بهتر است که مکان موردنظر تاریک هم باشد. هرقدر که ظرف آجیل در معرض نور و گرمای بیشتری باشد، امکان اینکه انواع حشرات مانند مورچه به داخل آن وارد شوند هم بیشتر می‌شود. با این روش، ماندگاری انواع آجیل را بالا ببرید. نگذارید که سهل‌انگاری در نگهداری از این ماده خوشمزه، پرخاصیت و البته گران باعث شود که طعم و ارزش غذایی‌اش مخدوش شود.

۲.  در انتخاب نوع آجیل دقت کنید

برای اینکه انواع خشکبار در مدتی طولانی سالم بمانند، بهتر است که در انتخاب آجیل مناسب دقت کنید. منظور چیست؟ بهتر است که به‌سراغ آجیل‌هایی با پوست بروید. این دست از مواد خوراکی دیرتر خراب و برای مدت طولانی‌تری ماندگار می‌شوند.

بادام یا فندقی که در پوشش اصلی خودشان قرار دارند، ماندگارتر خواهند بود. آجیل‌هایی که بدون پوشش هستند، تفت داده و برشته می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود که حضور ماده در مجاورت اکسیژن به خروج روغن از آن ختم شود. چنین آجیلی کیفیت ندارد و طعم خوبش را از دست می‌دهد.

بعضی از آجیل‌ها بیشتر از موارد دیگر در معرض از دست‌دادن طعم و خاصیت هستند. برای نمونه، گردو و بادام‌زمینی از آجیل‌های حساسی هستند که چربی زیادی دارند و امکان دارد که قرارگرفتن‌شان در محیطی گرم باعث شود طعم و مزه‌شان را از دست بدهند. بهتر است که از خرید آجیل‌های خام و خارج از پوست جلوگیری کنید تا این مشکلات پیش نیایند.

۳.  در ظرف آجیل را ببندید

با قراردادن آجیل‌ها در ظرفی دردار از نفوذ حشرات به آنها جلوگیری می‌کنید. یادتان باشد که بهتر است از جنس شیشه باشد و درش سفت بسته بشود. ظروف شیشه‌ای گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به همتایان پلاستیکی خود هستند. ظرف‌های پلاستیکی دردار می‌توانند فضای مرطوب و عرق‌کرده‌ای درون خود ایجاد کنند که برای نگهداری از آجیل مناسب نیست.

آجیل در ظرف شیشه‌ای دربسته در فضای خلأ قرار می‌گیرد و از سوی هوای بیرونی تهدید نمی‌شود. قراردادن آجیل‌ها در یک پلاستیک و گذاشتن آن در ظرف شیشه‌ای دردار ایده بهتری هم هست و می‌تواند منجر به حفاظت بهتر از آجیل‌ها شود. با سفارش آجیل تازه و رعایت این نکات، برای طولانی‌مدت، خوراکی‌هایتان را سالم و خوشمزه نگه دارید.

۴.  آجیل را در فریزر بگذارید

اگر می‌خواهید که آجیلتان برای مدتی بسیار طولانی ماندگار شود، به قراردادن آن در فریزر هم نیم‌نگاهی داشته باشید. حضور آجیل در فضای فریزر در دمای زیر ۱۸ سانتی‌گراد به طول عمرش کمک می‌کند و باعث می‌شود که طعمش تغییر نکند.

برای قراردادن آجیل در فریزر هم باید آن را درون ظرف پلاستیکی مناسب و درداری بگذارید که راه نفوذ هوا به آن بسته است. نگهدای آجیل‌ها در فریزر راه ورود حشرات ریز و موذی به ظرف آنها را هم مسدود می‌کند. به مدت ماندگاری انواع آجیل در یخچال و فریزر هم دقت کنید. این موارد تقریبی هستند:

  • فندق: ۱ تا ۲ سال.
  • بادام: ۱ تا ۲ سال.
  • گردو: ۱ تا ۲ سال.
  • پسته: تا ۳ سال.

به این بازه‌های زمانی تقریبی نگاهی داشته باشید و در نگهداری هر نوع از آجیل دقت کنید تا عمر بیشتری پیدا کنند. اگر بتوانید روی ظروف نگهداری آجیل‌های مختلف، زمان فریزکردن و آغاز مصرف را هم بنویسید، با دقت بیشتری مراقب ماندگاری‌شان خواهید بود و حواستان به تاریخ‌ها بیشتر جمع می‌شود.

۵.  آجیل را از رطوبت دور نگه دارید

تر و مرطوب‌بودن ظرف آجیل می‌تواند باعث خراب‌شدن زودهنگام آن شود. پس همیشه به خشک‌بودن ظرف نگهداری آجیل دقت داشته باشید. بعد از سفارش آجیل تازه برای طولانی‌کردن سطح تازگی‌ و حفظ طعم آن، ظرفی خشک برایش انتخاب کنید.

اگر ظرف را در یخچال یا فریزر می‌گذارید، هرچند وقت، سری به آن بزنید و ببینید که درونش همچنان خشک است یا خیر. در صورتی که احساس کردید رطوبت درون ظرف وجود دارد، آجیل‌ها را از آن خارج و به ظرفی خشک و دربسته منتقل کنید.

۶.  آجیل خام بخرید

برای اینکه ماندگاری آجیل بالا برود و برای مدت طولانی‌تری بتوانید آن را در منزل نگه دارید، بهتر است که به‌سراغ خرید آجیل خام بروید. آجیل‌های بوداده در مجاورت هوا اکسید می‌شوند و روغنی از خود خارج می‌کنند که طعم و خاصیت‌شان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

به‌طور کلی آجیل‌های بوداده و شور نسبت به آجیل‌های خام گزینه‌های سالمی نیستند. در واقع، بهتر است که انواع آجیل را خام مصرف کنید تا اثرگذاری‌شان در بدن را بالاتر ببرید. آغشته‌شدن انواع دانه‌ها به نمک و حرارت زیاد برای تفت‌داده‌شدن باعث می‌شود که تا حدی مضر و کم‌خاصیت شوند.

نکات تکمیلی در نگهداری از آجیل در منزل

چگونه از آجیل در خانه نگهداری کنیم؟

به روش‌های بالا دقت کنید و حواستان به نکات زیر هم باشد تا برای مدت طولانی‌تری بتوانید آجیل‌ها را بدون خراب‌شدن طعم و خاصیت نگه دارید:

  • آجیل‌ها بو را زود به خود جذب می‌کنند. اگر آجیل‌تان خام و بدون پوست است، آن را در مجاورت موادی مانند سیر و پیاز قرار ندهید.
  • اگر بابت عاری‌بودن آجیل خریداری‌شده از هرگونه لارو و تخم حشرات شک دارید، بعد از خرید آنها را به‌مدت یک روز فریز کنید و بعد در نقطه دلخواهتان نگه دارید.
  • اگر آجیلتان کهنه شده و طعم ماندگی می‌دهد، آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد فر قرار بدهید. شاید طعم تازگی در آن موج نزند اما وضعیت بهتری پیدا می‌کند.

در آخر

این‌روزها خرید آنلاین آجیل هم روش راحت و جذابی برای تهیه این مواد خوشمزه و مقوی است. با سفارش آنلاین می‌توانید قیمت آجیل‌های مختلف و انواعشان را مقایسه کنید و خرید بهتری داشته باشید. با درنظرداشتن روش‌های نگهداری از این مواد هم طول عمرشان را بیشتر کنید. وجود دانه‌های مقوی مانند پسته، بادام، فندق و... در رژیم غذایی فکر بسیار خوبی است. اگر آنها را طولانی‌مدت و سالم نگه دارید هم که مصرف‌شان راحت‌تر و خوشایندتر می‌شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha