۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
تقاضای پول نقد با کارمزد بانکی و مالیات بیشتر شد| ایران چک ها جایگزین پول شده اند!
«بازار» گزارش می دهد

تقاضای پول نقد با کارمزد بانکی و مالیات بیشتر شد| ایران چک ها جایگزین پول شده اند!

خودپردازهای بانکی در حالی خیلی سریع خالی از اسکناس می شود و مردم برای تهیه پول به زحمت می افتند که به گفته کارشناسان کاهش ارزش پول ملی و اخذ مالیات از تراکنش ها باعث شده تا نیاز به پول نقد بیشتر شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سقف پرداخت روزانه پول نقد از خودپردازهای بانکی زمانی ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که پول ملی ارزشمند بوده است به طوری که طی سالهای پیشین نیاز اکثر مردم در روز به پول نقد حتی به ۵۰ یا بعضا ۱۰۰ هزار تومان هم نمی رسید، حال از آنجایی که چندسالی است به دلیل رشد نرخ تورم، پول ملی ارزش خود را تا حدی از دست داده است بنابراین نیاز به دریافت روزانه ۲۰۰ هزار تومان دیگر چون گذشته مشکل مردم را حل نمی کند و آنها در همان ساعتهای اولیه صبح ۲۰۰ هزار تومان را برای پرداخت کرایه تاکسی یا هزینه کرد برخی ضروریات روزمره از خودپردازها می گیرند. موضوعی که باعث شده حجم تقاضا برای پول نقد افزایش یابد و دستگاههای خودپرداز نیز خیلی سریع تهی از اسکناس شوند.

از طرفی کم ارزش شدن پول موجب شده است تا اسکناسهای خرد ۲، ۵ و ۱۰ هزار تومانی که زمانی ارزشمند بودند هم اکنون یا جایی برای ماندن در دستگاههای عابر بانکها نداشته باشند یا اینکه چنین اسکناسهایی در عابر بانکها کمیاب شده اند. به طوری که اغلب خودپردازها چند ماهی است پولهای درشت ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی را به مشتریان پرداخت می کنند و مانیتور اغلب دستگاهها بخصوص در میادین، اماکن شلوغ و معابر پرتردد شهر، ارقام خرد را به نشان عدم موجودی کم رنگ و رقم های درشت را در قالب ایران چک های رنگارنگ در اختیار مردم قرار می دهند.

آنگونه که احساس می شود هنوز پول نقد کاربرد خود را از دست نداده است زیرا خیلی از کسب و کارهای خرد همچنان داد و ستدهای خود را با پول نقد انجام می دهند، البته این روزها موضوعی که تقاضا برای پول نقد را در جامعه افزایش داده است، بحث اخذ مالیات از کارتخوانهاست

پول نقد هنوز در بازار کاربرد دارد

هر چند با توسعه بانکداری الکترونیکی و گسترش خدمات متنوع بانکی نیاز به پول نقد و حضور فیزیکی مردم به شعب برای انجام امورات بانکی بشدت کم شده است، چرا که نقل و انتقالات پول و سایر خدمات از طریق گوشی های موبایل در کسری از زمان انجام می شود اما آنگونه کا احساس می شود هنوز پول نقد کاربرد خود را از دست نداده است زیرا خیلی از کسب و کارهای خرد همچنان داد و ستدهای خود را با پول نقد انجام می دهند.

البته این روزها موضوعی که تقاضا برای پول نقد را در جامعه بیش از گذشته افزایش داده است، بحث اخذ مالیات از کارتخوانهاست که به تازگی سازمان امور مالیاتی در راستای عدالت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیات گریزان همه دستگاههای کارتخوان را این سازمان متصل کرده است تا صاحبان کارتخوانهایی که در فعالیت های روزانه تراکنش های فراون و بعضا با ارقام بالا را دارند برای دریافت مالیات شناسایی شوند.

این اقدام هر چند در مسیر جلوگیری از فرار مالیاتی و در راستای مالیات ستانی عادلانه اقدامی درست به نظر می رسد اما متاسفانه فعالان خیلی از مشاغل در داد و ستدهای خرد خود سعی می کنند به جای استفاده از دستگاههای کارتخوان در نقل و انتقالات پول مشتریان را وادار به پرداخت پول نقد در ازای کار، ارایه خدمات یا معامله ای که انجام می دهند کنند تا میزان ثبت تراکنش های آنها به حدی نرسد که مشمول پرداخت مالیات شوند.

سئوال خیلی ها از مسئولان این است که چرا اسکناس آنچنانی در دستگاههای خودپرداز تجهیز نمی شود و اکنون که ارزش پول ملی کاهش یافته است اقدامی برای افزایش سقف پرداخت روزانه پول نقد انجام نمی شود

جستجوی مردم برای تهیه پول نقد و عابربانکهایی که اسکناس ندارند

مسئله ای که موجب شده است مردم برای تهیه پول نقد به عابر بانک ها رجوع کنند و به دلیل کاهش اسکناس در دستگاههای خودپرداز بعضا با دست خالی برگردند. حال سئوال خیلی ها از مسئولان بانک مرکزی و دست اندرکاران بانکی این است که چرا اسکناس لازم در دستگاههای خودپرداز تجهیز نمی شود و اکنون که ارزش پول ملی کاهش یافته است آنطور که پرداخت ۲۰۰ هزار تومان پول نقد در روز مشکل مردم را حل نمی کند، چرا اقدامی برای افزایش سقف پرداخت روزانه پول انجام نمی شود؟ و فقط در اواخر سال به دلیل تقاضای بیشتر مردم به اسکناس سقف دریافت روزانه اسکناس برای چند روز ۵۰۰ هزار تومان می شود.

جالب اینجاست زمانی که علل کاهش اسکناس در عابربانکها از متصدیان بانک پرسیده می شود، در جواب می گویند؛ مشکلی برای ارائه وجه نقد به مشتریان ندارند و پس از اتمام اسکناس دوباره دستگاه خودپرداز به پول تجهیز می شوند. برخی نیز عنوان می‌کنند وجه نقد برای قراردادن در دستگاه فعلا موجود نیست و پس از چند ساعت از آغاز به کار که اسکناس به شعب می‌آید همان را در دستگاههای خود پرداز می گذاریم.

توسعه بانکداری الکترونیک و خدمات دهی نوین، همراه با ایجاد زیرساختهای فراوان برای نقل و انتقال پول موجب شده است که به تدریج استفاده ازپول نقد در تبادلات روز مره مردم حذف و نقل و انتقال پول در معاملات و ... غیر فیزیکی و بصورت الکترونیکی انجام شود

کاهش پول نقد در پی توسعه بانکداری الکترونیکی

فرید ضیاءالملکی، کارشناس بانکی و مدیرعامل سابق چند بانک و موسسه مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت چرایی کمبود وجه نقد در دستگاههای خودپرداز و اینکه چرا بانکها نسبت به این موضوع کم توجه اند، گفت: توسعه بانکداری الکترونیک و خدمات دهی نوین از طرق مختلف بدون حضور مشتری در شعب بانک، همراه با ایجاد زیرساختهای فراوان برای نقل و انتقال پول موجب شده است که به تدریج استفاده ازپول نقد در تبادلات روز مره مردم حذف و نقل و انتقال پول در معاملات و ... غیر فیزیکی و بصورت الکترونیکی انجام شود این موضوع باعث شده تا تقاضا برای پول نقد در جامعه کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بانکها در مسیر توسعه خدمات الکترونیکی سعی می کنند تا نسبت به سرویس دهی های مناسب و مدرن روز در رقابت باهم عقب نمانند، افزود: هر چند با پیشرفت تکنولوژی و فراگیری بانکداری الکترونیک ارایه تمام خدمات بانکی با سهولت انجام و مردم در خرید یا نقل و انتقال پول چون گذشته نیازی آنچنانی به تهیه پول نقد ندارند اما باید گفت که کارایی پول نقد همچنان در جامعه حفظ شده است و بانکها برای معدود افرادی که از پول نقد در انجام امورات روز مره خود استفاده می کنند باید دستگاههای خودپرداز خود را به پول مجهز کنند تا مردم در صورت نیاز به پول نقد به زحمت نیفتند.

ضیاءالملکی: اکنون که بحث دریافت مالیات از فعالان اقتصادی حوزه کسب و کار و... از طریق میزان انجام تراکنش ها مطرح و صورت می گیرد، این موضوع باعث شده تا برخی برای کاهش تعداد تراکنش ها در معاملات از مردم پول نقد درخواست کنند

درخواست برای پول نقد به دلیل بیم از اخذ مالیات در انجام تراکنش های بانکی

این کارشناس بانکی به بحث اخذ کارمزد و مالیات از صاحبان کارتخوان بانکی و تلاش آنها برای کاهش میزان تراکنش ها با دریافت پول نقد از مشتریان اشاره کرد و اظهارداشت: البته موضوع دریافت کارمزد از خدمات بانکی در تمام دنیا متداول و امر طبیعی است چرا که بانکها در ارایه خدمات متحمل هزینه های فراوانی می شوند، اما اکنون که بحث دریافت مالیات نیز مطرح است و آنگونه که دریافت مالیات از فعالان اقتصادی حوزه کسب و کار و... از طریق میزان انجام تراکنش ها صورت می گیرد، این موضوع باعث شده تا برخی برای کاهش تعداد تراکنش ها در معاملات از مردم پول نقد درخواست کنند موضوعی که میزان تقاضا برای پول نقد را افزایش می دهد.

ضیاء الملکی افزود: بدنبال توسعه بانکداری الکترونیک حجم پول فیزیکی در کشور کم شد به طوری که طی یک دهه گذشته میزان نقدینگی موجود در سیستم بانکی به نسبت کل منابع کمتر از ۱۵ درصد بود اما اکنون با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک و افزایش ابزار و زیرساختهای برای تسهیل امور خدمات بانکی، این حجم به ۵ درصد رسیده است چرا که نیاز به پول نقد در جامعه طی یک دهه اخیر بشدت کاهش یافته است.

بنا به این گزارش، هر چند بیش از یکسال است که دستگاههای خودپرداز بخصوص آنهایی که در میادین و معابر پرتردد شهر مستقر هستند خیلی سریع از اسکناس خالی می شوند اما اکنون مدتی است که اغلب خودپرداز بانکها با کمبود پول نقد مواجه اند و مردم برای تهیه آن مجبورند به چند دستگاه رجوع کنند تا بتوانند به پول نقد برسد. موضوعی که این روزها کسبه از مشتریان تقاضا پول نقد می کنند تا تراکنشی انجام ندهند. در چنین شرایطی به نظر می رسد بانکها برای تسهیل امور و تامین نیاز مردم به پول نقد اقدامات خود را در تجهیز منابع دستگاههای خودپرداز بکارگیرند.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد مقدم IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      13 0
      مالیات گرفتن از کارت خوان را درک نمی کنم !!!
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
      3 0
      بانک‌های چپاول گر و دزد راباید تنبیه کرد کاسبکارانه باید با پول نقد کار کنند و تا جایی که می‌شود بانک رو باید تحریم کرد
      • کورد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
        0 0
        تنها راه معامله با پول خارجی با ارزش هست
    • ح IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      0 0
      در زمان کرونا بهترین فرصت پیش آمد تا مردم با پول فیزیکی خداحافظی کنند که متاسفانه بانک مرکزي بخاطر یک عده مواد فروش و یک عده پول شو کوتاه آمد، و حال این کار دولت تیر خلاصی بود به عدم استفاده از پول فیزیکی .آقای دولت و بانک مرکزی شما بهتر میدانید هزینه چاپ اسکناس چقدر است،چرا با این کار باعث افزایش هزینه ها میشوید؟
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      0 0
      الان هرجا میریم نقد حساب میکنن