۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
دست سفره ها به پای قیمت ها نمی رسد؛ افت ۱۰درصدی قیمت قزل آلا | قیمت جهانی ۲۵۰ هزار تومان
بازار گزارش می دهد

دست سفره ها به پای قیمت ها نمی رسد؛ افت ۱۰درصدی قیمت قزل آلا | قیمت جهانی ۲۵۰ هزار تومان

با پایین آمدن قدرت خرید مردم قیمت قزل آلا نسبت به سال قبل ۱۰درصد کاهش یافته اما فعالان بخش میگویند قیمت قزل آلای صادراتی ایران ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است که بیانگر بالا بودن کشش بازارهای خارجی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده زندگی ۸۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آبزیان وابسته است که عمدتا شامل «خانواده های کارگران و فعالان بخش، سرمایه گذاران حوزه، افراد فعال در بخش بسته بندی محصولات دریایی و پرورشی، تولید کننده های فرآورده های آبزیان، تامین کنندگان و همچنین فروشندگان و توزیع کنندگان محصولات آبزی» می شود.

تولید ۶۰ هزار تن میگوی پرورشی در کشور

ایران نیز جزو کشورهایی است که در حوزه آبزیان طی دهه های اخیر بسیار رشد کرده است این در حالی است که از گذشته های دور خاویار ایران محصولی منحصر بفرد بوده که در بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای داشته است و خریداران مخصوص خود را نیز همواره دارد. در این راستا در گزارشی که اخیرا فایننشیال تریبون منتشر کرده است، یکی از باکیفیت ترین خاویارهای جهان غالبا در کشورهای اطراف دریای خزر همچون ایران و روسیه تولید می شود و به همین دلیل این دو کشور تا قرن های بر بازار جهانی خاویار تسلط داشتند. با این وجود چین نیز یکی از صادر کننده های بزرگ این محصول محسوب می شود.

با این وجود رشد در حوزه دیگر آبزیان دریایی و پرورشی آشکار است به نحوی که در مورد محصولی مانند میگو یکی از فعالان بخش می گوید: تولید میگو در ۱۰ سال اخیر بسیار رشد کرده و در سال به بیش از ۶۰ هزار تن رسیده است. البته در یک مقطع زمانی به علت بیماری ها، حجم تولید افت کرد و به سالی ۱۶ هزار تن رسید اما در حال حاضر میزان تولید سالانه تا ۶۰ هزار تن است.

تولید ۱۰۰ هزار تنی ماهی قزل آلا در سال

با این وجود در حوزه تولید محصولات آبزی، تولیدات متنوع است و یکی از این بخش ها مربوط به ماهیان سردآبی است که تولید کننده های این حوزه نیز با چالش هایی در تولید و بازار مواجه هستند. به طوری که «آرش نبی زاده»، مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی کشور از کاهش مصرف ماهی با گرم شدن هوا خبر می دهد و به بازار می گوید: در حالی که قیمت و مصرف افت کرده است اما تولید انجام می شود و میزان تولید مثل سال قبل است؛ یعنی علیرغم اینکه وضعیت آب امسال بهتر بود تصور می کردیم تولید بیشتر باشد اما به دلیل نگرانی ها بازار تولید افزایشی نداشتیم و در واردات تخم چشم زده عملا تغییرات زیادی ندیدیم.

نبی زاده با بیان اینکه در حوزه ماهی قزل آلا سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تن در سراسر کشور تولید داریم گفت: در واقع در حوزه تولید ماهی قزل آلا الان ظرفیت بالفعل حدود ۱۰۰ هزار تن در سال است اما ظرفیت بالقوه حدود ۳۰۰ هزار تن است لذا اگر شرایط مساعد باشد و مردم بتوانند مصرف کنند و بازار به اصطلاح به صرفد ناخودآگاه تولید هم افزایش می یابد.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی کشور: بازار داخل در حالی با افت ۱۰ درصدی قیمت قزل آلا همراه است که نرخ صادراتی ما ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی کشور با بیان اینکه در مقایسه با روزهای پایانی سال قبل با افت ۱۰ درصدی قیمت قزل آلا در بازار مواجه هستیم گفت: این افت قیمت عمدتا به دلیل تابستان و به تبع کاهش مصرف و همچنین پایین آمدن قدرت خرید مردم است در حالی که قزل آلا ارزان ترین آبزی موجود در بازار است.

نبی زاده خاطر نشان کرد: قابل تامل است بدانید در حالی که قیمت تمام شده برای مزارع ۱۲۵ هزار تومان آنالیز شده اما قیمت فروش در مزارع حدود ۱۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب یعنی ۲۵ هزار تومان ضرر و این یعنی اینکه پرورش دهندگان سال بعد نه رغبتی به تولید دارند و نه افزایش تولید خواهد داشت و لذا تولید کننده ها از بازار و تولید جا می مانند.

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر می توان اینگونه گفت که طی هفته های پیش رو باز هم قیمت ها افت کند گفت: خیر. تورم تا جا بیفتد زمان می برد و قیمت ها پایین می آید ضمن اینکه تابستان است و مصرف پایین است ولی به محض اینکه صادرات جا بیفتد قیمت افزایش می یابد.

نبی زاده خاطر نشان کرد: در تحلیل و پیش بینی قیمت ها ملاک بازارهای جهانی است؛ یعنی الان در دنیا قیمت قزل آلا حدود ۵ دلار است که حدود ۲۵۰ هزار توان می شود و قیمت واقعی نیز برای فروش ۲۵۰ هزار تومان است. اما وقتی قیمت را پایین نگه می داریم نه تولید کننده راضی است و نه از آن طرف مصرف کننده توان خرید دارند. پس بنابراین همیشه در سطح پایین فعالیت خواهیم کرد.

وی با اشاره به صادرات قزل آلا گفت: با این وجود چند سالی است صادرات را راه انداخته ایم و از این طریق هم قیمت ها متعادل شده به نحوی که قیمت ماهی صادرات ما کمتر از ۱۷۰ هزار تومان نیست. یعنی بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است و این نشان می دهد بازار جهانی کشش دارد اما در داخل نمی توانیم با این کیفیت و این قیمت تولیدات خود را بفروشیم.

روسیه و کشورهای عربی؛ اصلی ترین مقاصد صادراتی

نبی زاده همچنین در خصوص اصلی ترین بازارهای صادراتی قزل آلای تولیدی کشور نیز اظهار داشت: بازارهای صادراتی ما غالبا روسیه، کشورهای عربی، چین و بخشی از اروپا است.

حمایت بخش دولتی از تولید مرغ و پایین نه داشتن قیمت مرغ همواره بر بازار آبزیان تاثیر منفی می گذارد و قیمت ها را غیر منطقی می سازد

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی کشاورزی ماهیان سردآبی کشور خاطر نشان کرد: در حوزه تولید و بازار چالش های بسیار است ضمن اینکه یکسری مشکلات نیز با سازمان ها و ارگان های مربوطه داریم. به طوری که شاهد هستیم اگرچه طبق قانون ضریب مالیات تعاونی ها و اتحادیه های صفر است اما از ما مالیات می گیرند و بسیار مشکل داریم. چرا که به طور به خصوص در خوراک، افزودنی ها و فراورده های تولیدی که در بازار می رود بسیار اثرگذار است و قیمت را به حدی بالا میبرد که نمی توانند خرید کنند و به راحتی محصولات آبزی را از سفره خود حذف می کنند.

نبی زاده در پایان گفت: از دیگر مشکلات و چالش های پرورش دهندگان آبزی به بحث مرغ برمی گردد؛ به این معنا که از بازار موازی ما یعنی مرغ بسیار حمایت می شود و قیمت را پایین نگه می دارند. اگر قیمت مرغ منطقی باشد قیمت ماهی هم منطقی می شود در حالی که پایین نگه داشتن قیمت مرغ توسط بخش دولتی اثر منفی اش را همواره در بازار ماهی دارد.

کد خبر: ۲۳۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha