۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
گام به گام در مسیر ایجاد زیرساخت های مهم اقتصادی میان ایران و عربستان

گام به گام در مسیر ایجاد زیرساخت های مهم اقتصادی میان ایران و عربستان

یکی از راهکار های مهم که امیدوار هستیم با کمک فعالین اقتصادی هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد بحث اعزام هیات تجاری به عربستان و بلعکس آن یعنی اعزام هیات تجاری و اقتصادی به ایران است.

بازار؛ امیررضا اعتمادی: بعد از تنش زدایی میان دو کشور ایران و عربستان و کنار گذاشتن اختلافات گذشته در راستای برداشتن گام‌هایی نو به سمت همکاری‌های اقتصادی بزرگ در منطقه و ایجاد تعاملات دوجانبه، امید است به زودی شاهد گسترش همکاری های اقتصادی میان هردو کشور باشیم اما نباید دیدگاهمان یک دیدگاه کوتاه مدت باشد زیرا همچنان مشکلات زیرساختی زیادی وجود دارد که ممکن است اختلال در تعاملات اقتصادی ایجاد کند و تا رفع این موانع فعالین اقتصادی باید صبور باشند.

ایران با توجه به داشتن مسیر های مهم انتقالی، تولید ناخالصی، داشتن منابع معدنی زیاد، داشتن منابع کشاورزی و تنوع بالا در محصولات و... میتواند به تنهایی حجم بالایی از بازار تقاضای عربستان را تأمین کند و بلعکس عربستان میتوانید در زمینه های گردشگری، انرژی، سرمایه گذاری و... تبادلات تجاری زیادی را با ایران برقرار کند!

در حال حاضر باید گام به گام در راستای ایجاد زیرساخت های مهم اقتصادی میان دو کشور ایران و عربستان حرکت داشته باشیم تا بتوانیم در بلند مدت با توجه به تحولات سیاستگذاری دیپلماسی اقتصادی گامی مثبت در جهت بهبود اقتصاد مشترک میان قدرت های منطقه اینجاد کنیم و اینکار نیاز به پیروی از استراتژی درست دارد.

در گام نخست نیاز است شناختی کامل نسبت به شریک تجاری خودمان داشته باشیم شناخت کافی در زمینه های مثل؛ «مسیرهای حمل و نقل و لجستیک، بازار عرضه و تقاضا، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه جات، دیدگاه های گردشگری و جذب توریست، راه های مبادلات پولی و ارزی با توجه به شرایط تحریم و FATF و...» که تمامی اینها مبادلات اطلاعاتی مهمی است که تمامی فعالین اقتصادی و بخش خصوصی باید از آن به طور کامل ارتباط برقرار کنند.

برای مثال عربستان با توجه به برنامه ساخت مکان های توریستی و جذب سرمایه غیر نفتی تا افق ۲۰۳۰ نیاز کثیر به تأمین؛ مصالح ساختمانی، انواع سنگ، فولاد، شوینده ساختمان، فیبر ها، مواد معدنی و... دارد که خوشبختانه کشور ما در این زمینه ها صاحب منابع بالا و تولیدات داخلی زیادی است.

یکی از راهکار های مهم که امیدوار هستیم با کمک فعالین اقتصادی هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد بحث اعزام هیئت تجاری به عربستان و بلعکس آن یعنی اعزام هیئت تجاری و اقتصادی به ایران است که درحال حاضر با توجه به برگزاری نشست های تخصصی و علمی در زمینه، همکاری های قاطع و همکاری های احتمالی میان دو کشور ایران و عربستان امید است به زودی شاهد انجام این مهم باشیم و با برگزاری نشست مشترک اقتصادی و اعزام هیئت اقتصادی به کشور مورد نظر شاهد تعاملات مهم و پر ثمر برای کشور عزیزمان باشیم.

اعزام این هیئت اقتصادی قطعاً زیرساخت لازم را جهت شروع و تثبیت فعالیت اقتصادی میان دو کشور ایران و عربستان تثبیت خواهد کرد و خروجی این نشست ها برگزاری نمایشگاه های مهمی خواهد بود در هر دو کشور تا فعالین اقتصادی و تولید کنندگان در تمام زمینه ها با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشند و شاهد افقی نو در دیپلماسی اقتصادی کشورمان باشیم.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha