۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
ثبات قیمت در بازار چای خشک
رئیس سازمان چای کشور عنوان کرد

ثبات قیمت در بازار چای خشک

حبیب جهانساز گفت: اکنون حالت رکود و ثبات نسبی در فروش چای خشک ایجاد شده، چون کشش بازار طوری نیست که افزایش قیمت را بپذیرد و مصرف‌کننده هم به افزایش قیمت واکنش منفی دارد.

به گزارش بازار، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور درباره قیمت چای اظهار کرد: شورای قیمت‌گذاری، قیمت برگ سبز را در اسفندماه سال گذشته برای سال جدید مصوب کرد.

وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی قیمت برگ سبز نسبت به سال گذشته افزود: دلیل این افزایش قیمت،صرفه اقتصادی چای‌کار است تا این صنعت بچرخد و چای‌کاران بتوانند برگ سبز را برداشت کنند و تحویل کارخانه‌ها دهند.رکود در بازار چای خشک

رئیس سازمان چای کشور گفت: قیمت برگ سبز درجه یک ۵۲ درصد و برگ سبز درجه‌دو ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده ضمن اینکه سایر هزینه‌ها مانند هزینه آب و برق و گاز و غیره نیز وجود دارد.

جهانساز از کاهش قیمت چای خشک طی ۲۰ روز اخیر خبر داد و عنوان کرد: یک حالت رکود و ثبات نسبی در فروش چای خشک ایجاد شده؛ چون کشش بازار طوری نیست که افزایش قیمت را بپذیرد و مصرف‌کننده هم نسبت به افزایش قیمت کشش منفی دارد.

وی با بیان اینکه اکنون افزایش قیمت چای خشک در بازار وجود ندارد گفت: افزایش قیمتی که اواخر سال گذشته درمورد برگ سبز اعمال شد در راستای متعادل‌سازی قیمت چای و باتوجه‌به هزینه‌های تولید بوده و لذا افزایش قیمت نامتعارفی در کار نبود.

رئیس سازمان چای کشور در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: ما سال گذشته هم قیمت برگ سبز را میانگین ۳۸ درصد افزایش داده بودیم و طی سال‌های اخیر سعی کردیم قیمت‌ها را به‌صورت پلکانی افزایش دهیم و به حد نسبتاً مطلوبی برسانیم تا کشاورز رغبت بیشتری برای ورود به باغ داشته باشد.

وی از افزایش ۲۵ درصدی تولید و برداشت برگ سبز نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بخشی از باغات مخروبه مجدداً احیا شدند و در حال حاضر کشاورز نسبت به گذشته راضی‌تر است.

جهانساز میزان تولید چای ایرانی را ۳۰ هزار تن اعلام کرد و متذکر شد: مصرف چای در کشور حدود ۱۰۰ هزار تن است که ما ۳۰ هزار تن آن را تولید می‌کنیم و ازآنجایی‌که پتانسیل تولید تنها در بخش‌هایی از پهنه استان گیلان و مازندران است؛ لذا امکان توسعه سطح زیر کشت چای را نداریم و با همین سطح زیر کشت محدود، تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان چای کشور تأکید کرد: نوع تخصیص ارز و تعرفه‌ها باید به نفع محصولات داخلی باشد و تولیدکننده داخلی ضرر نکند.

کد خبر: ۲۳۰٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha