۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
خط اعتباری جدید برای تامین مالی مسکن ملی؛ طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد
«بازار» گزارش می دهد

خط اعتباری جدید برای تامین مالی مسکن ملی؛ طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

در دستور کار قرار گرفتن تامین مالی نهضت ملی مسکن نشان می دهد که نهضت ملی مسکن در حال سرعت گرفتن است و این پیامی خوشحال کننده برای متقاضیان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وزارت امور اقتصادی و دارایی در حالی از تدوین پیشنهادی جدید و ارائه آن به شورای پول و اعتبار خبر می دهد که به نظر می رسد این روش جدید همانا به منظور باز کردن یک مسیر ویژه برای تأمین مالی طرحهای نهضت ملی مسکن در چارچوب سیاست‌های کنترل نقدینگی بانک مرکزی است.

تغییرات مدیریتی در راس صندوق ملی مسکن، کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و روش جدید تامین مالی نشان می دهد که روزهای خوبی برای مسکن ملی و تحقق وعده ۴ میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم می توان متصور بود.

یکی از موانع و محدودیت های پیش رو در مسکن ملی بالا بودن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی است.

خط اعتباری جدید برای تامین مالی مسکن ملی؛ طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

اما مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور از امضا تفاهمنامه با وزارت راه برای سرعت بخشی به صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و می گوید: صدور پروانه ساختمانی مربوط به این طرح هم اکنون به دو هفته کاهش یافته است.

جمالی نژاد: تاییدیه نظام مهندسی؛ تایید نقشه و استعلامات سایر دستگاه‌ها را از علل طولانی شدن صدور پروانه‌های ساختمانی دانسته و معتقد است که تسریع در زمان صدور پروانه مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌های مربوطه است

جمالی نژاد رعایت برخی الزامات از قبیل تاییدیه نظام مهندسی؛ تایید نقشه و استعلامات سایر دستگاه‌ها را از علل طولانی شدن صدور پروانه‌های ساختمانی دانسته و معتقد است که تسریع در زمان صدور پروانه مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌های مربوطه است.

این فرایند برای پروانه‌های عادی اکنون در برخی شهرها به یک ماه کاهش یافته، اما در شهرهای دیگر از یک تا شش ماه فرایند صدور پروانه به طول می‌انجامد. اما به نظر می رسد تنها مشکل طرح نهضت ملی مسکن نمی تواند مدت زمان صدور پروانه ساختمانی باشد. موضوعی که بارها و بارها از سوی مقامات مسئول بانک مسکن و انبوه سازان به آن اشاره شده، اتمام تعهدات بانک مسکن برای اعطای تسهیلات است.

خط اعتباری جدید برای تامین مالی مسکن ملی؛ طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

روز گذشته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در مراسم معارفه مدیر عامل جدید بانک مسکن از پیشنهاد جدیدی در این وزارتخانه برای تامین مالی مسکن ملی خبر داد و گفت: بنظر میرسد برای بانک مسکن به دلیل اتمام تعهدات خود در نهضت ملی مسکن ادامه کار مشکلاتی به وجود بیاید؛ به همین دلیل در شورای پول و اعتبار یک موضوعی را مطرح کردیم مبنی بر اینکه می‌شود راهی اتخاذ کرد که با حفظ سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی، یک مسیر ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن در نظر گرفت.

خاندوزی: در شورای پول و اعتبار یک موضوعی را مطرح کردیم مبنی بر اینکه می‌شود راهی اتخاذ کرد که با حفظ سیاست کنترل نقدینگی بانک مرکزی، یک مسیر ویژه برای تأمین مالی پروژه‌های مسکن در نظر گرفت

او با اشاره به اینکه خوشبختانه نظر اجمالی رئیس جمهور در خصوص این موضوع مثبت است و ملاحظه ایشان فقط بر این است که تسهیلات باید اصابت واقعی به بخش تولید مسکن داشته باشد گفت: به این معنا که شما بتوانید اطمینان حاصل کنید وقتی دارید تسهیلاتی می‌دهید، آن پول نمیرود چند ماه در یک حساب واسطه بنشیند و با آن کارهای دیگر صورت بگیرد تا بعدها بخواهد مثلا به پیمانکار پرداخت شود.

وی تصریح کرد: اگر بانک مسکن بتواند با هر روشی، اعم از "تأمین زنجیره ای" یا هر روش دیگری، کاری کند که تسهیلات اعطایی، مستقیم به ذینفع نهایی برسد و اطمینان خاطر آقای رئیس جمهور را از این بابت جلب کنیم، من بسیار خوش بین هستم که بتوانیم امسال مجوز ویژه‌ای برای این بانک در حوزه پروژه‌های نهضت ملی مسکن بگیریم.

تحلیل کارشناسی در وزارت اقتصاد این است که فارغ از مساله نرخ سود، در مورد سقف اعتبار، نیازمند یک خط ویژه و مسیر مجزایی در حوزه مسکن هستیم

خاندوزی معتقد است که شاید پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در شورای پول و اعتبار، متمرکز بر کاهش نرخ تسهیلات از ۲۳ به ۱۸ درصد است، اما تحلیل کارشناسی ما در وزارت اقتصاد این است که فارغ از مساله نرخ سود، در مورد سقف اعتبار، نیازمند یک خط ویژه و مسیر مجزایی در حوزه مسکن هستیم.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش شود، برای رفع دغدغه جدی آقای رئیس جمهور، باید دقت کنید که هر تسهیلات دقیقا به خود هدف که مثلا می‌تواند شرکت فولاد یا سیمان یا هر جای دیگری باشد اصابت کند تا بهانه‌ای برای سفته بازی عده ای، ایجاد نشود.

خط اعتباری جدید برای تامین مالی مسکن ملی؛ طرح نهضت ملی مسکن سرعت می گیرد

اما هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آخرین و جدیدترین آمار از پیشرفت مسکن ملی می تواند نشان دهد که رشد خوبی در این طرح وجود دارد؟ گفت: خوشبختانه در مسیر خوبی قرار گرفته ایم و این را آمارهای موجود به خوبی نمایان می کند.

عباسی: در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است

وی افزود: در حال حاضر ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که اگر بخواهیم به صورت جزئی به آن بنگریم می توان اینگونه بیان کرد که ۲۲۶ هزار و ۵۷۳ واحد مسکونی در اراضی واگذار شده به مردم توسط خود مردم در حال ساخت است.

در حال حاضر ۵۶۵ هزار واحد مسکونی در اراضی توسط انبوه سازان در حال ساخت است که زمین آن رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است و با تسهیلات بانکی در حال احداث هستند

او ادامه داد: در حال حاضر ۵۶۵ هزار واحد مسکونی در اراضی توسط انبوه سازان در حال ساخت است که زمین آن رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است و با تسهیلات بانکی در حال احداث هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر نیروهای مسلح نیز ۱۴۴ هزار واحد مسکونی در حال احداث دارند و در بافت فرسوده نیز ۱۳۷ هزار واحد مسکونی به شیوه خود مالکی و دریافت تسهیلات بانکی در حال احداث است.

به نظر می رسد اقدامات جدید وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی از یک سو و وزارت کشور از سوی دیگر سرعت ساخت مسکن ملی را بیشتر از قیل کند.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha