۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
ریزش قیمتها در بازار آزاد، رسمی و تلگرامی ارز | چرا کاهش قیمت دلار هنوز بر سفره مردم تاثیر نگذاشته!؟
«بازار» گزارش می دهد

ریزش قیمتها در بازار آزاد، رسمی و تلگرامی ارز | چرا کاهش قیمت دلار هنوز بر سفره مردم تاثیر نگذاشته!؟

قیمت ارز در حالی مسیر سراشیبی را می پیماید که خیلی ها می گویند؛ افت قیمت ارز باید تاثیر خود را بر کاهش قیمت کالاها در بازار به جای گذارد و مردم این افت قیمت را در زندگی و معیشت خود حس کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که کارشناسان نرخ تعادلی دلار را ۵۲ هزار تومان عنوان می کنند اما کاهش میزان تقاضا بخصوص افت شدید تقاضای کاذب سفته بازانه موجب شده است تا بازار ارز آرام و اغلب فروشنده این کالا شوند. بازاری که برخلاف ماههای گذشته مدتی است جنب و جوش آنچنانی ندارد و هیجان و شلوغی در آن به چشم نمی خورد.

دلالان نیز برای اینکه در انجام معاملات خود در این بازار دچار ضرر و زیان نشوند، نرخ هایی پائینی را به فروشندگان ارز پیشنهاد می کنند. چرا که بانک مرکزی با عرضه ارز مناسب به بازارهای رسمی و تامین نیاز متقاضیان واقعی، عرصه را بر فعالان غیر رسمی و معامله گران سود جو تنگ کرده است، این موضوع باعث شده تا علاوه بر افت نرخ ارز در بازارهای رسمی مبادله ای نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی و بازارهای غیر رسمی نیز کاهشی شود.

افزایش میزان ارزآوری از محل فروش قابل توجه نفت در کنار اجرای سیاستهای تثبیت نرخ ارز همراه با تامین نیاز متقاضیان این کالا در بازار مبادله ای موجب شده تا قیمت دلار همچنان مسیر سراشیبی را طی کند به طوری که اکنون بازار ارز تا حدودی خالی از خریدار شده است

تقاضای آنچنانی برای خرید ارز در بازار نیست

دلار آزادی که در ابتدای سال با عبور از قیمت ۵۵ هزار تومان برای رسیدن به رقم های بالاتر خیز برداشته بود اما اکنون و بدنبال اجرای سیاست های ارزی بخصوص افزایش میزان حجم عرضه ارز به بازارهای رسمی بهای این کالا کاهشی و به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است و تاب و توان آنچنانی برای رشد قیمت ندارد زیرا همانطور که گفته شد تقاضایی برای خرید ارز این روزها در بازار چون گذشته نیست و سیاستهای ارزی نیز به گونه ای اعمال می شود که مانع رشد قیمتها شده است.

به عبارت دیگر افزایش میزان ارزآوری از محل فروش قابل توجه نفت در کنار اجرای سیاستهای تثبیت نرخ ارز همراه با تامین نیاز متقاضیان این کالا در بازار مبادله ای موجب شده تا قیمت دلار همچنان مسیر سراشیبی را طی کند. هر چند کاهش نرخ انواع ارز طی یکماه اخیر و فرود دلار به زیر ۵۰ هزار تومان تا حدی تاثیر خود را بر افت قیمت کالاهایی چون خودرو، طلا، سکه و مسکن به جای گذاشت، اما سئوال خیلی ها از مسئولان این است که چرا با سیر نزولی نرخ ارز قیمت همه کالا و خدمات در بازار کاهشی نشده و مردم همچنان آثار افت نرخ ارز را سفره ها و جیب خود نمی بینند؟ در حالی که با افزایش حتی یک سنت ارز قیمت همه کالاها بلافاصله در بازار افزایش می یابد. البته کارشناسان معتقدند؛ اینکه قیمت مسکن یا خودرو طی حدود یکماه اخیر کاهشی شده است تا حدی به اجرای برخی سیاست های کلان دولت بر می گردد و کاهش نرخ ارز به تنهایی باعث نشده است که بهای این ۲ کالای اساسی مورد نیاز مردم نزولی شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران: هر چند کاهش نرخ ارز یا توقف آن کمک می کند تا به عنوان یک ضربه گیر نرخ ها غیر معقول افزایش نیابند، اما اصل قضیه این است که تا تورم بالا در کشور وجود داشته باشد، نباید انتظار داشت کاهش قیمتی در بازار رخ دهد، اما با کاهش نرخ تورم هم قیمت ارز و هم کالاها در بازار نزولی می شوند

کاهش نرخ تورم کالاها را در بازار ارزان می کند، افت نرخ ارز کمتر

پیمان مولوی، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت عدم کاهش قیمت کالا و خدمات در بازار متناسب با افت نرخ ارز گفت: هر چند کاهش نرخ ارز یا توقف آن کمک می کند تا به عنوان یک ضربه گیر نرخ های غیر معقول افزایش نیابند، اما اصل قضیه این است که تا تورم بالا در کشور وجود داشته باشد، نباید انتظار داشت کاهش قیمتی در بازار رخ دهد. به طور مثال هم اکنون نرخ تورم در کشور ۴۵ درصد است بنابراین اگر نرخ دلار حتی به کمتر از ۴۹ هزار تومان فعلی هم برسد، باز شاهد رشد قیمت کالاها در بازار متناسب با وجود تورم بالا خواهیم بود. در چنین شرایطی کاهش نرخ ارز زمانی می تواند تاثیر خود را بر کاهش قیمت ها در بازار به جای گذارد که همزمان نرخ تورم نیز سیر نزولی را بپیماید.

وی با بیان اینکه با افزایش نرخ ارز معمولا قیمت همه کالاها آنی در بازار و بصورت ناخودآگاه بسمت بالا حرکت می کنند اما با کاهش بهای ارز به دلیل وجود پدیده چسبندگی قیمتها به بالا، نرخ کالاها در بازار خیلی کاهشی نمی شود، افزود: وقتی نرخ ارز بر مدار صعود قرار می گیرد، آمادگی برای رسیدن به اعداد بیشتر در بازار متصور می شود. اما در زمان نزولی شدن نرخ ارز این اتفاق کمتر اتفاق می افتد چرا که فعالان بازار با نااطمینانی به قیمت ها می نگرند و این عدم اطمینان به حفظ اعداد و ارقام، باعث خواهد شد تا بهای کالا و خدمات متناسب با کاهش قیمت ارز در بازار نزولی نشوند.

مولوی: مبنای افت قیمت ها در بازار کاهش نرخ تورم است و چنانچه نرخ این شاخص اقتصادی در کشور نزولی شود، بی تردید قیمت ارز نیز کاهشی شده و این موضوع تاثیر خود را بر افت قیمت همه کالاها و خدمات در بازار به جای می گذارد

افت مقطعی دلار الزاما به معنای تغییر محسوس قیمت ها نیست

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ثبات اقتصادی در کشور ایجاد نشود و نرخ تورم بر مدار نزول قرار نگیرد، افزایش قیمت ها و آشفتگی ها بازار را رها نمی کند، زیرا در شرایطی که نرخ تورم در کشور ۴۵ تا ۵۰ درصد است، نمی توان گفت؛ قیمت کالاها در بازار با افت ۲ تا ۳ هزارتومانی نرخ ارز کاهشی شود زیرا مبنای افت قیمت ها در بازار کاهش نرخ تورم است و چنانچه نرخ این شاخص اقتصادی در کشور نزولی شود، بی تردید قیمت ارز نیز کاهشی شده و این موضوع تاثیر خود را بر افت قیمت همه کالاها و خدمات در بازار به جای می گذارد. بنابراین کاهش مقطعی دلار الزاما به معنای تغییر محسوس قیمت ها نیست.

اظهارات عضو انجمن اقتصاددانان ایران در خصوص اثر گذاری کاهش قیمت دلار بر بازار در حالی مطرح است که امروز قیمتها در بازار سکه و ارز روندی کاهشی را می پیمایند. کاهش قیمتی که ادامه دار شده است و کانالهای تلگرامی دلار فردایی نیز کاهش رقم دلار را منتشر می کنند به طوری که قیمت دلار فردایی روز یکشنبه به عدد ۵۰۸۵۰ هم رسید، اما نرخ این کالا دوباره مسیر عقب گرد را در پیش گرفت به طوری که هم اکنون نرخ دلار فردایی غیر رسمی در کانال ۴۹ هزار تومان قرار دارد.

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، این در حالی است که نرخ سکه روز شنبه ۲۸ میلیون ۸۰۰ هزارتومان بود، دلار آزاد نیز از ۵۰ هزار ۵۰۰ تومانی روز شنبه یه ۴۹ هزار تومان رسیده است

کاهش ۱۰۰۰ تومانی دلار آزاد تلگرامی و افت ۸۰۰ هزار تومانی سکه طی ۲ روز

بنا به این گزارش، قیمت ارز امروز در بازار رسمی و غیر رسمی کاهشی بود آنگونه که نرخ دلار آزاد که تا روزهای گذشته به بیش از ۵۰ هزار تومان رسید هم اکنون در کانال ۴۹ هزار تومان قرارداد. در چنین شرایطی کاهش نرخ ارز خیلی سریع تاثیر خود را بر روی قیمت طلا و سکه به جای گذاشته به طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، این در حالی است که نرخ سکه روز شنبه یعنی ۲ روز قبل ۲۸ میلیون ۸۰۰ هزارتومان بود.

علاوه بر این قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی نیز هم اکنون ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

همچنین بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز با کاهش جزئی نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۱ هزار و ۲۵۸ تومان و قیمت حواله دلار ۳۷ هزار و ۵۰۷ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی در روز جاری، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۵ هزار و ۱۸۳ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۱ هزار و ۷۶ تومان اعلام شده است. در مرکز مبادله ارز و طلا نیز نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۳۴ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۱۳ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha