۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
مرغ باز هم گران می شود؟| به شرط تامین نهاده ها، بازاری کم نوسان در پیش داریم
بازار گزارش می دهد

مرغ باز هم گران می شود؟| به شرط تامین نهاده ها، بازاری کم نوسان در پیش داریم

در حالی که طی هفته های اخیر قیمت مرغ روندی صعودی در پیش گرفته به گفته فعالان این صنعت، تنها به شرط تامین به موقع نهاده در ایام ماه محرم با کمبود یا افزایش قیمت ها مواجه نخواهیم شد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش طیور در بسیاری از نقاط جهان به رشد و صنعتی شدن خود ادامه می دهد و به نظر می رسد افزایش جمعیت، قدرت خرید بیشتر و شهرنشینی قوی ترین محرک های رشد این بازار است.

فائو: ایالات متحده، برزیل و چین اصلی ترین تولید کننده های گوشت طیور در جهان محسوب می شوند

به طوری که بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان فائو، ایالات متحده با ۱۷ درصد تولید جهانی بزرگترین تولید کننده گوشت طیور در جهان است و پس از آن نیز چین و برزیل قرار دارند. نکته جالب توجه اینکه در سال ۲۰۲۰ گوشت طیور تقریبا ۴۰ درصد از تولید جهانی انواع گوشت را تشکیل می داد در حالی که طیور غالبا توسط حدود ۸۰ درصد از خانوارهای روستایی در کشورهای در حال توسعه پرورش می یابد.

در ایران نیز بخش طیور کشور به خصوص تولید مرغ مورد حمایت دولت است و به گفته کارشناسان غالبا قیمت مرغ پایین نگه داشته می شود تا بخش قابل توجهی از نیازهای پروتئینی مصرف کننده ها از این طریق تامین شود. با این وجود مرغداران و دیگر پرورش دهندگان طیور همواره با مشکلاتی مواجه هستند که غالبا این مشکلات در بحث تامین نهاده است و به این ترتیب بازار نیز با توجه به شرایط حاکم با نوساناتی همراه است. به طوری که طی چند هفته اخیر قیمت مرغ روندی افزایشی داشته است که به دلیل کاهش جوجه ریزی ها و یا زودتر راهی کردن مرغ های تولید با وزن کمتر به کشتارگاه توسط مرغداران بوده است.

کمبود نهاده و گرمی هوا؛ عوامل موثر بر افزایش قیمت مرغ طی هفته های اخیر

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و کارشناس صنعت طیور در خصوص اصلی ترین دلایلی که موجب گرانی های اخیر مرغ شده است به بازار می گوید: طبق توافقی که قبلا با وزارت جهاد کشاورزی کرده بودیم به شرطی که نهادها به موقع و با همان قیمت سال گذشته تامین شود، و جوجه هم با قیمت ۱۵۹۰۰ تا ۱۶۹۰۰ تومان باشد، قرار شد مرغ زنده را به نرخ ۵۲ هزار تومان در بازار عرضه کنیم. اما متاسفانه هیچکدام از این شرایط محقق نشد؛ یعنی جوجه هایی که الان مرغ هایش به بازار می آید بین ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان خریداری شده و به این ترتیب تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب جوجه ها خریداری شده است.

کمالی سروستانی افزود: نهاده هم متاسفانه به موقع تامین نشده و مرغدار مجبور شده است علاوه بر پولی که به صورت نقد در بازارگاه می ریزد به امید اینکه نهاده بگیرد، وجهی را هم صرف خرید نهاده از بازار آزاد کند که این عامل هزینه های تولید را افزایش می دهد و لذا با این وضعیت عملا دیگر ۵۲ هزار تومان نرخ مرغ زنده از توان مرغداران خارج است و اگر بخواهند با این قیمت بفروشند زیان بالایی خواهند کرد.

مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی: در دهه اول محرم که اوج مناسبت ها و مراسمات است تقاضا برای مرغ فزاینده است و افزایش می یابد به خصوص اینکه امسال قیمت گوشت قرمز بسیار گران است و به نظر می رسد تقاضا برای مرغ فزاینده باشد

او تاکید کرد در واقع یکی از اصلی ترین دلایل گرانی های اخیر در ارتباط با نهاده ها است؛ یعنی کمبود نهاده است که موجب شد مرغداران در دو محل هزینه کنند و به صورت خاص کنجاله سویا را با قیمت بسیار بالا تهیه کنند. عامل بعدی گرانی ها گرمی هوا است که باعث می شود مرغ چندان وزن نگیرد و به تبع در مناطق گرمسیر و جنوب کشور میزان جوجه ریزی کاهش می یابد. به علاوه اینکه مناسبت هایی همچون عید قربان و غدیر و غیره هم روی افزایش تقاضا و قیمت ها اثر گذاشته است.

کمالی سروستانی همچنین در پاسخ به این سوال که معمولا در ماه محرم و صفر بازار مرغ به کدام سمت می رود، گفت: معمولا در دهه اول محرم که اوج مناسبت ها و مراسمات است تقاضا برای مرغ فزاینده است و افزایش می یابد به خصوص اینکه امسال قیمت گوشت قرمز بسیار گران است و به نظر می رسد به سمت استفاده از مرغ بیشتر بروند و انتظار می رود که تقاضا افزایش یابد.

تامین بازار مرغ در ایام محرم در گروی تامین نهاده به خصوص کنجاله سویا است

او با بیان اینکه طبیعتا افزایش تقاضا با افزایش قیمت همراه است گفت: البته می توانست این افزایش قیمت ها را نداشته باشیم به شرط اینکه میزان تولید متناسب با نیاز باشد. در واقع بر اساس آنچه برنامه ریزی شده بود، در فروردین ماه میزان تولید جوجه حدود ۱۲۱ میلیون قطعه بوده و آنچه در شبکه اعلام شده ۱۰۷ میلیون بوده است. همچنین در اردیبهشت ۱۲۰ میلیون تولید جوجه و آنچه در شبکه رفته ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بوده در خرداد ماه هم حدودا ۱۲۵ میلیون و در تیرماه هم حدود ۱۱۷ میلیون قطعه جوجه ریزی داشتیم.

این کارشناس صنعت طیور تصریح کرد: با این تفاسیر تا ماه محرم مرغ حاصل از جوجه ریزی های اوایل تیرماه تا مردادماه وارد بازار می شود و به نظر می رسد این مقدار جوجه ریزی انجام شده می تواند کفاف بدهد به شرطی که نهاده تامین شود. چون یک مشکل بزرگی که الان داریم کمبود نهاده است و همین مساله ممکن است باعث شود مرغداران مجبور شوند زودتر سالن های را تخلیه کنند و مرغ به اندازه کافی وزن نگیرد و این باعث مقداری کمبود شود.

وی در پایان تاکید کرد: در واقع در حوزه مرغ مسئولین بایستی تدارک کافی را ببینند که مرغ به اندازه کافی برای ماه محرم در بازار تامین شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha