۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
هزینه بالای تولید و افزایش ۱۰هزار تومانی دام زنده؛ صادرات را آزاد کنید| گوشت قرمز در مسیر ارزانی؟!
بررسی وضعیت بازار گوشت قرمز در آستانه ماه محرم

هزینه بالای تولید و افزایش ۱۰هزار تومانی دام زنده؛ صادرات را آزاد کنید| گوشت قرمز در مسیر ارزانی؟!

درحالیکه قیمت گوشت قرمز صعودی است فعالان بخش میگویند با توجه به توزیع گوشت وارداتی با نرخ مناسب، قیمت متعادلتر میشود با این وجود برای بقای تولید باید صادرات دام آزاد و نقدینگی به حوزه تولید تزریق شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی صنعت دامداری کشور همواره با چالش هایی همراه است که از اصلی ترین مشکلاتی که با آن سروکار دارند در حوزه تامین نهاده و همچنین عدم امکان صادرات دام زنده است. با این وجود در بخش بازار نیز مصرف کننده ها با افزایش قیمت گوشت قرمز همواره مواجه هستند. به طوری که در هفته ای که گذشت همزمان با عید قربان قیمت گوشت قرمز روندی افزایشی در پیش گرفت و بعد از یک مقطع چند روزه مجددا کمی افت کرد. این در شرایطی که کمتر از ۱۰ روز دیگر ماه محرم آغاز می شود و انتظار می رود همچون سال های قبل نوسان قیمتی ایجاد شود با این وجود به گفته کارشناسان وضعیت تولید عادی است و نگرانی در مورد تامین بازار وجود ندارد.

کمبود و گرانی گوشت قرمز، تبعات حذف دام های مولد طی دو سال اخیر

حسین نعمتی، عضو اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت تولید می گوید: در تولید شیر مشکلی نیست و روی روال تولید می شود و کمبودی هم احساس نمی شود ضمن اینکه در دام سنگین هم وضعیت عادی است و تولید روال همیشگی را دارد.

نعمتی افزود: با این وجود در حوزه دام سبک همانطور که می دانید به دلیل اینکه طی دو سال اخیر دامداران تحت فشار بودند یکسری از دامداری ها دام های مولد را حذف کردند. لذا شاید نسبت به سال های قبل تولید مقداری پایین تر آمده باشد.

عضو اتحادیه دامداران کشور: در سال های قبل معمولا تفاوت قیمت دام زنده در بخش سبک و سنگین ۱۰ هزار تومان بود و در بخش گوشت هم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان تفاوت داشت، الان تفاوت قیمت دام زنده سبک با دام سنگین حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شده و در بخش گوشت هم تفاوت به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است

وی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر چون دام موجودی زنده است وقتی تولید به صرفه نباشد و سهمیه نهاده به راحتی در دسترس دامدار قرار نگیرد لاجرم دامداران بخشی از دام های خود را حذف می کنند و به این ترتیب آمار کلی کشور تا حدودی به هم خورده است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران قزوین تصریح کرد: تبعات این اتفاق که طی دو سال اخیر رخ داد، کمبود و گرانی گوشت گوسفند است؛ یعنی در حالی که در سال های قبل معمولا تفاوت قیمت دام زنده در بخش سبک و سنگین ۱۰ هزار تومان بود و در بخش گوشت هم بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان تفاوت داشت، الان می بینیم که تفاوت قیمت دام زنده سبک با دام سنگین حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان شده است و بخش گوشت هم این تفاوت به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

بعید است در ایام محرم گوشت گران شود

وی همچنین در خصوص در پاسخ به این سوال که در آستانه محرم بازار به کدام سمت و سو خواهد رفت نیز گفت: اصولا نباید قیمت چندان بالا برود چون فراوانی نهاده هست و فصل تابستان هم هست و در نتیجه در دام زنده چندان نوسان قیمت پیش بینی نمی شود و به تبع قیمت گوشت هم چندان تغییر نخواهد کرد. همچنین الان با توجه به قیمتی که دارد کمبود گوشت احساس نمی شود و در قصابی ها و دامداری ها به اندازه کافی موجود است لذا نگرانی نیست.

نعمتی با اشاره به شرایط بازار در عید قربان گفت: همانطور که می دانید در عید قربان تقاضا بالا بود به طوری که در حالی که بر فرض روزانه ۱۰۰ هزار دام سبک برای کشتار می رود در روز عید قربان به یکباره چندین برابر شد و لذا وقتی تقاضا برای هر کالایی بالا برود گران می شود اما مجددا قیمت ها پایین آمد و این امری طبیعی است. با این وجود بعید می دانم در ایام محرم گوشت گران شود؛ یعنی تغییر محسوسی را نمی توان پیش بینی کرد.

رئیس شورای تامین کننده های دام کشور: در تولید گوشت مشکل نداریم و مشکل در قیمت ها است آن هم به این دلیل که هزینه های تولید بالا رفته است

منصور پوریان رئیس شورای تامین کننده های دام کشور نیز معتقد است با توجه به اینکه الان میزان دام موجود به نحوی زیاد است و آنچه دست دامداران است و استفاده گوشتی دارد زیاد است، عملا هزینه ها را برای دامداران بالا رفته است.

پوریان در گفتگو با بازار در خصوص بازار گوشت نیز می گوید: در بحث بازار گوشت اتفاق یا مشکل خاصی نیست آن هم به این دلیل که گوشت زیادی در بازار هست هم گوشت تولید شده داخل و هم گوشتی که از خارج وارد می شود. لذا در تمام نقاط کشور موجود است؛ یعنی گوشت به صورت گرم و منجمد به اندازه ای که بتواند روی قیمت ها تاثیر داشته باشد موجود است.

تولید گران و قیمت بالای گوشت قرمز تولید داخل

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر گوشت در بازار زیاد است و واردات هم صورت می گیرد پس چرا قیمت ها پایین نمی آید می گوید: با توجه به اینکه هزینه های تولید در کشور ما سرسام آور بالا رفته در بخش دام و طیور که با نهاده سروکار دارند هزینه ها بسیار بالا است. به عبارتی چون گوشت و شیر استحصالی وابستگی مستقیم به نهاده های وارداتی دارد و این نهاده ها بعد از آزادسازی ارز افزایش قیمت یافت در نتیجه تولید را گران کرد.

پوریان افزود: از سوی دیگر حامل های انرژی با افزایش ۲۱ درصدی همراه شد همچنین حمل و نقل ۳۰ درصد گران شد و عملا هزینه ها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده یک کیلوگرم گوشت سفید و قرمز شد. بنابراین در بخش تولید یا کمیت مشکل نداریم بلکه مشکل در قیمت ها است چون هزینه های تولید بالا رفته است.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید دولت بخشی از نیاز را از طریق واردات تامین می کند و با قیمت های مناسب وارد و توزیع می کند و از آن طرف با افزایش هزینه های تولید قیمت میانگین دام زنده در محدوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان در بخش دام سبک است لذا قطعا در حوزه گوشت و دام مشکل نخواهیم داشت.

پوریان: در حالی که واردات گوشت قرمز صورت می گیرد برای ادامه تولید و همچنین زمین گیر نشدن تولید باید صادرات دام زنده آزاد شود

پوریان با اشاره به وضعیت بازار در ایام عید قربان نیز گفت: اوج مصرف دام سبک عید قربان بود و عملا دام زیادی در بازار عرضه شد. با این وجود ۳۰ درصد از آنچه در آن ایام در بازار عرضه شد مصرف شد و مابقی باقی مانده است بنابراین می توان گفت در ایام محرم مشکلی در عرضه دام نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با این وجود مشکل اینجا است که هزینه های تولید بالا است و باید برای تولید برنامه ریزی درستی انجام شود که بخشی از این برنامه ریزی های درست صادرات است؛ یعنی در حالی که واردات صورت می گیرد برای ادامه تولید و همچنین زمین گیر نشدن تولید باید صادرات دام زنده آزاد شود چون وقتی تولید اقتصادی نباشد و دامدار وارد ضرر شود کار را رها می کنند.

پوریان ادامه داد: با افزایشی شدن فرایند واردات انتظار داریم صادرات هم انجام شود تا تعادل به تولید کمک کند و نگذارد بیش از این آسیب ببیند. از سوی دیگر باید با آزادسازی صادرات بگذارند نقدینگی به حوزه تولید تزریق شود و تولید ادامه دار باشد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از وضعیت قیمت گوشت قرمز در ایام محرم چیست گفت: به عنوان کسی که در بازار هستم فکر نمی کنم گران شود. به عبارت دیگر با توجه به اینکه گوشت زیادی به صورت گرم، لاشه منجمد و همچنین به صورت قطعات تفکیکی وارد می شود و همه این گوشت ها با قیمت مشخص وارد می شود بعید می دانم گوشت قرمز در محرم بالا برود.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی بیچاره IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 1
      کجا گوشت ارزان شده که می‌خوان صادرش کنن. من ۵ماه یک کیلو گوشت برای خانوادم خرید نکردم در مقابلشون شرمنده شرمنده شدم .الهی که شرمنده شین
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      1 1
      من اعلام میکنم که خوردن گوشت بالای 200هزارتومان حرام اندر حرام هست خوردید که بیماری میگیرید
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 1
      دست بردارید از کارتون آزادشود شما سود ببرید بهتر گوشت نخوریم یاعث نقرس میشه
    • علی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 6
      در خبر داشتیم.بدلیل عید قربان گران شد،چند روز دوباره افت قیمت.پیش بینی مثل همیشه محرم که درپیش ست،دوباره افزایش قیمت خواهیم داشت مثل هرساله.آخه چرا باید ماها اینقدر سواستفاده چی باشیم ،غیرازینه که همه مون درشغلهای مختلف منتظر نوبتمون هستیم برای گرانتر کردن !!! درحالیکه مستقیم دود همه این اشتباهات در جامعه به چشم خودمون خواهد رفت.باید درنوع تفکر در زندگی و کسب وکار هرچه زودتر تجدید نظر کنیم وگرنه روزهای بدتر ازین در انتظارمونه ،بی تردید.
    • شیپورچی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      1 0
      ولاچرادروغ قیمت گوسفند زنده روزسه شنبه ۲۰تیرماه ۱۴۰۲درشهرستان ۲۱۰هزارتومان ناقابل بود
    • خلیل خدی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      کاملا اشتباه هر چه دام از اینجا مرز قاچاق وارد عراق میشود.بخاطر آن است هی گرانی گرانی اگر گوشت وحیوان از کشور خارج نکنند .ارزانی میاد
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      هزینه تولید پایین آمده نه بالاکاه ششهزار تومانی شده ششصدت جو سیزده هز شده هشت هزار کودک افزایش هزینه شما از هیچی خبر ندارید
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      با این قیمت گوشت پدر مردم درآمده چه برسد که صادر هم بشود شما اطلاع ندارید هزینه تولید پایین آمده نه بالا شما سری بزنید