۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
تلاش برای خروج حبس زمین در تهران| کم محلی شهرداری‌ها به صدور پروانه؟
«بازار» گزارش می دهد

تلاش برای خروج حبس زمین در تهران| کم محلی شهرداری‌ها به صدور پروانه؟

در حالی این روزها الحاق زمین و تغییر کاربری در اطراف استان تهران کاهش دارد که استانداری تهران در حال رایزنی با شهرداری تهران برای بالا بردن صدور پروانه ساخت است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: این روزها در حالی در برخی از استان ها اراضی حبس شده معطل مانده داریم که گفته می شود اگر این اراضی وارد چرخه ساخت و ساز شود بسیاری از مشکلات کمبود واحد مسکونی مرتفع خواهد شد.

حبس زمین در برخی استان ها به قدری زیاد شده است که حتی ورود وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی و مصوبه سیاستهای محرک عرضه زمین نیز نتوانسته کار ساز شود

حبس زمین در برخی استان ها به قدری زیاد شده است که حتی ورود وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی و مصوبه سیاستهای محرک عرضه زمین نیز نتوانسته کار ساز شود. سیاستهای محرک عرضه زمین در حالی در خرداد ماه امسال به تصویب رسید که طبق سیاست جدید در راستای مبارزه با احتکار زمین، اراضی مسکونی داخل حریم شهر که در اختیار مالکانی از جنس تعاونی است، بازپس‌گیری خواهد شد.

البته طبق گزارش های معاونت معماری و شهرسازی در اهواز مجوعه ای به مساحت ۹۰۰ هکتار با کاربری مسکونی وجود دارد و هنوز در چرخه ساخت و ساز قرار نگرفته است.

گزارشی که اخیرا معاونت معماری و شهرسازی منتشر کرده نشان می دهد که در شهر اردبیل ۵۰۰ هکتار زمین مسکونی که قابلیت ساخت و ساز دارند در چرخه ساخت و ساز قرار نمی گیرد

گزارشی که اخیرا معاونت معماری و شهرسازی منتشر کرده نشان می دهد که در شهر اردبیل ۵۰۰ هکتار زمین مسکونی که قابلیت ساخت و ساز دارند در چرخه ساخت و ساز قرار نمی گیرد. این در حالیست که فرزانه مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که دو دهه است که از طرح جامع شهر اردبیل می گذرد و این اراضی همچنان به مسکن تبدیل نشده اند و احتکار زمین صورت گرفته است.

حال استانداری تهران نیز به این موضوع ورود کرده و در خصوص عدم الحاق زمین در استان تهران و حبس آن اظهار نگرانی کرده است.

تلاش برای خروج حبس زمین در تهران| کم محلی شهرداری‌ها به صدور پروانه؟

«علیرضا فخاری» استاندار تهران در جلسه شورای مسکن استان تهران که در پرند برگزار شد با تأکید بر اینکه فرمانداران گزارشی از دلایل عقب‌ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ارائه کنند معتقد است هنوز صدور پروانه ساختمان در اولویت قرار ندارد و شهرداری‌ها باید صدور پروانه برای ساخت مسکن را در اولویت قرار دهند.

فخاری: نکته بسیار مهم این است که فرمانداران به‌عنوان‌ رئیس شورای مسکن شهرستان‌ها مسئولیت پیگیری مربوط به موضوعات مسکن شهری را دارند و نباید وقت تلف شود زیرا بسیار عقب هستیم و باید جهادی کار را پیش ببریم‌

او می گوید: نکته بسیار مهم این است که فرمانداران به‌عنوان‌ رئیس شورای مسکن شهرستان‌ها مسئولیت پیگیری مربوط به موضوعات مسکن شهری را دارند و نباید وقت تلف شود زیرا بسیار عقب هستیم و باید جهادی کار را پیش ببریم‌.

نکته ای که این روزها استانداری تهران نسبت به آن حساس و آنرا در اولویت خود قرار داده است این است که طبق مصوبه سیاستهای محرک عرضه زمین تأمین زمین در اولویت قرار گیرد و نسبت به شناسایی زمین یا از طریق الحاق و از طریق تغییر کاربری و بافت فرسوده بتوانیم سهم آورده مسکن را افرایش بدهیم.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که ماه گذشته معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از عدم الحاق زمین در اکثر استان ها و شهرها گلایه کرده بود.

او در خصوص حبس زمین در تهران نیز تا حدودی با وسواس و احتیاط بیشتری اظهار نظر کرد.

تلاش برای خروج حبس زمین در تهران| کم محلی شهرداری‌ها به صدور پروانه؟

فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری بازار که پرسید در تهران چه میزان اراضی در محدوده شهر داریم که جبس زمین صورت گرفته است؟ ادامه داد: نوع پهنه بندی و کاربری در تهران متفاوت از سایر شهرها است و این پهنه بندی مسکونی و خدمات تفکیک می شود و بسیاری از این اراضی بحث فضای سبز و خدمات دارد. بنابراین در مورد تهران با دقت بیشتری باید پیش برویم.

مالواجرد: نوع پهنه بندی و کاربری در تهران متفاوت از سایر شهرها است و این پهنه بندی مسکونی و خدمات تفکیک می شود و بسیاری از این اراضی بحث فضای سبز و خدمات دارد

وی گفت: با یک جستجوی در مصوبات شورای عالی شهرسازی متوجه خواهیم شد که سهم الحاق با بافت مسکونی تا چه اندازه است و ما تا کنون نزدیک به ۳۰ هزار هکتار اراضی را برای نهضت ملی مسکن به بافت الحاق کرده‌ایم.

این اظهارات از سوی دو مقام مسئول در مورد عدم الحاق زمین در تهران نشان می دهد که برای بالا بردن سهم ساخت و ساز در تهران مسیر سختی در پیش است. اما اینکه استانداری تهران نیز همراستا با وزارت راه و شهرسازی به موضوع الحاق زمین و خارج کردن زمین ها از حبس ورود کرده نشان می دهد روزهای خوبی برای بالا بردن سهم ساخت مسکن در تهران در پیش است.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      اسم فروش زمینهای منابع طبیعی شده ازاد سازی زمینهای حبس شده شما دیگه کی هستین به خدا
    • ا و IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      سلام کوچه های چهار متری منطقه 18تهران رو در بافت فرسوده قراربدین مردم بتونن خانه های مخروبشون رو بسازن واز این خرابه نشینی در بیان خیابان رجایی شهرک ولیعصر کوچه های 4 متری داره که نمیتونیم بسازیم لطفا این کوچه ها رو در بافت فرسوده قراربدین