۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
حال ناخوش بازار جهانی آهن| از کاهش تقاضا در چین تا شمشیر از رو بسته اروپا
بازار بررسی کرد؛

حال ناخوش بازار جهانی آهن| از کاهش تقاضا در چین تا شمشیر از رو بسته اروپا

بازار آهن طی ماه های گذشته وضعیت خوبی نداشته و علیرغم ریزش سنگین قیمت ها، همچنان افق چندان روشنی در برابر این بازار به چشم نمی خورد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: قیمت فلزات اساسی در عمده موارد طی هفته های گذشته کاملا سیر نزولی داشته و یا دستکم در رکودی عمیق به سر می برد. در این میان، آهن به عنوان یکی از مهم ترین فلزات کاربردی در صنایع مختلف از ساختمان سازی گرفته تا تولید خودرو، علیرغم رشد نسبی خود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به وضعیتی مشابه با دیگر فلزات دچار شده است.

با توجه به حجم بالای فعالیت تریدرها، خریداران و فروشندگان و همچنین معادن و کارخانه های تولید محصولات مرتبط با آهن، اکنون این نگرانی ایجاد شده که طی نیمه دوم سال میلادی می بایست منتظر ریزش و رکود بیشتر این محصولات بود و یا اوضاع بهتر خواهد شد؟

اساسا در بازارهای پرریسک مثل بازار یک سال اخیر، می توان گفت که بهتر است رویکرد تحلیل خود را بر اساس فاکتورهای فاندامنتال ببندیم. لذا برای پیش بینی روند قیمت آهن طی هفته های آتی نیز در گزارش حاضر، همین رویکرد را مد نظر قرار خواهیم داد.

کاهش تقاضا برای آهن و سنگ آهن در چین

اقتصاد چین طی ماه گذشته نیز وضعیت خوبی را تجربه نکرد. علیرغم افزایش تعداد سفارش های ثبت شده این کشور برای سنگ آهن و محصولات فولادی، دو شاخص مهم شاخص قیمت خرید مدیران و هزینه تولید برای ماه ژوئن افزایش یافته که این افزایش هزینه ناشی از عدم کنترل کافی بر روند تورم شکل گرفته در اقتصاد چین است.

علیرغم ریزشی بودن قیمت نفت در بازارهای جهانی طی یک ماه اخیر باز هم نرخ تورم کمتر از آنچه دولت چین پیش بینی کرده بود، کاهش یافته است.

China Sends a Jolt Through Auto Industry With Plans for Electric Future -  WSJ

از سوی دیگر، سیاست های کربن زدایی دولت چین باعث بسته شدن تعدادی از خطوط تولید در شرکت های فولادسازی چین که تمرکز آنها معمولا در استان دالیان این کشور است، کاهشی محسوس داشته و با اینحال، به دلیل کاهش میزان خرید شرکت های چینی به ویژه در بخش های خودروسازی و ساختمان سازی، قیمت آهن علیرغم کاهش عرضه، افزایشی نشده و با کشش اشباع شده در بازار دومین اقتصاد جهان روبرو هستیم.

اتحادیه اروپا در ماه آوریل قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، تا سال ۲۰۲۶ محدودیت های جدی بر واردات محصولات پر کربن وضع خواهد شد

در همین حال، اتحادیه فولاد و آهن چین (CISA) نیز در گزارش اخیر خود تاکید کرده که شرکت های خریدار محصولات فولادی در چین میزان خرید خود را تا حدود ۲۵ درصد کاهش داده اند که منجر به بی رمقی و رکود در بازار شده است. این اتحادیه همچنین بر زیانده بودن شرکت های بزرگ تولید کننده فولاد در چین تاکید کرده و همین عامل را منجر به تعطیلی واحدهای کوچک تولیدی نیز دانسته است.

این موضوع را می توان بزرگترین فاکتور در بررسی چرایی نزولی شدن قیمت جهانی آهن دانسته و بدیهی است، تا زمان عدم بهبود کافی در اقتصاد چین، نباید انتظار چندانی از بازار داشته باشیم.

سیاست های کربن زدایی اتحادیه اروپا و خطر جدی برای بازار آهن

اتحادیه اروپا در ماه آوریل قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، تا سال ۲۰۲۶ محدودیت های جدی بر واردات محصولات پر کربن وضع خواهد شد. این قانون همچنین سال ۲۰۵۰ را به عنوان سال هدف برای به صفر رساندن تولید کربن در حوزه یورو تعیین شده است.

قانون مصوب ماه آوریل که از اول اکتبر سال جاری اجرایی خواهد شد بر میزان تقاضای جهانی کالاهایی نظیر آلومینیوم، سیمان و آهن تاثیر جدی خواهد گذاشت.

میزان رشد توسعه اقتصادی هند طی سال های اخیر منجر به توسعه نواحی شهری و همچنین نوسازی در روستاهای این کشور شده که در حقیقت باید گفت بخش مهمی از تولیدات فولادی این کشور به سمت بازار مصرف داخلی این کشور گسیل خواهد شد

در همین راستا، وزارت دارایی هند در تازه ترین گزارش تجاری خود اعلام کرد که صادرات آهن این کشور در حال حاضر با کاهش تقاضا از سوی کشورهای توسعه یافته مواجه شده است.

این وزارتخانه همچنین بیان کرد که صادرات آهن هند احتمالا تحت تأثیر تعرفه های ۲۰ تا ۳۵ درصدی اتحادیه اروپا بر کالاهای پر کربن مانند فولاد، سنگ آهن و سیمان قرار خواهد گرفت که همین موضوع می تواند میزان صادرات این اقلام به منطقه یورو را تا حد زیادی کاهش دهد.

افزایش تقاضا و کاهش توان صادرات آهن در هند

علیرغم نگرانی های مطرح شده از سوی وزارت بازرگانی هند، میزان رشد صادرات آهن (و نه سنگ آهن) این کشور به کشورهای توسعه یافته طی یک ماه اخیر به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، میزان صادرات محصولات فولادی هند از ۱۵.۲۴ میلیون تن در ماه آوریل به ۲۲.۱۲ میلیون تن در ماه می افزایش یافته است.

New policies accelerate India's road development - Nikkei Asia

از سوی دیگر، میزان رشد توسعه اقتصادی هند طی سال های اخیر منجر به توسعه نواحی شهری و همچنین نوسازی در روستاهای این کشور شده که در حقیقت باید گفت بخش مهمی از تولیدات فولادی این کشور به سمت بازار مصرف داخلی این کشور گسیل خواهد شد.

این فاکتور می تواند منجر به کاهش توان صادرات هند در بلند مدت شده و در نتیجه، میزان عرضه آهن هند در بازارهای جهانی را تا حد چشمگیری کاهش دهد؛ موضوعی که در نهایت به سود بازار آهن تمام خواهد شد.

شکل گیری رکود نسبی در اقتصاد آمریکا و اقدامات مخرب فدرال رزرو

از زمان اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا از سال گذشته به این سو که در راستای مقابله با تورم بی سابقه شکل گرفته در اقتصاد این کشور طی چهل سال گذشته طراحی و عملیاتی شده، این سیاست را می توان یکی از مهلک ترین سموم تزریق شده نه تنها به بازار ایالات متحده یا بازار آهن، بلکه علیه اقتصاد تمامی کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه و البته در تمامی بازار سرمایه اعم از فلزات، بورس جهانی و سایر کامودیتی ها قلمداد کرد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از احتمال بالای تصویب افزایش مجدد نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو برای ماه جاری میلادی خبر داده است.

به نوشته رویترز، علیرغم کاهش سریع رشد تورم و قیمت اقلام مصرفی برای ماه ژوئن، به احتمال زیاد فدرال رزرو نرخ بهره بانکی در آمریکا را به ۵.۲۵ الی ۵.۵ درصد سالانه افزایش خواهد داد.

حال ناخوش بازار جهانی آهن| از کاهش تقاضا در چین تا شمشیر از رو بسته اروپا

این در حالیست که کارشناسان بازارهای جهانی معتقدند فدرال رزرو به احتمال قوی برای ماه های سپتامبر و نوامبر نیز بار دیگر نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد که این موضوع می تواند تاثیری منفی روی بازارهای جهانی بر جای بگذارد.

علیرغم پیش بینی کارشناسان بازار، تولید ۲۰۹ هزار شغل در آمریکا برای ماه ژوئن که آمار آن به تازگی از سوی وزارت کار ایالات متحده اعلام شد؛ اکنون به نظر می رسد از میزان سرسختی فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی طی ماه های آتی سال کمی کاسته شده باشد.

این فاکتور نیز در کنار وضعیت اقتصادی چین، از جمله مهمترین فاکتورهای بسیار موثر بر بازار آهن تلقی شده که ظاهرا فدرال رزرو همچنان بر ادامه اجرای آن اصرار دارد؛ موضوعی که منجر به روانه شدن دارایی های نقدی سرمایه گذاران به سمت دلار امن و سپرده گذاری در بانک ها به جای سرمایه گذاری در شرکت های تولیدی خواهد شد.

کد خبر: ۲۳۰٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha