۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
امسال تولید زودهنگام از سه میدان گازی انجام می‌شود
معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت:

امسال تولید زودهنگام از سه میدان گازی انجام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: پس از در اولویت قرار گرفتن تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی، تولید زودهنگام از سه میدان گازی آغار، دی و توس هم در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش بازار، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، با اشاره به نقش مهم افزایش تولید محصولات وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن در افزایش درآمدهای عمومی کشور، گفت: طرح اولویت دار وزارت نفت در شرکت ملی نفت برای سال ۱۴۰۲، تکمیل فاز ۱۱B پارس جنوبی است که منجر به افزایش تولید گاز کشور می‌شود.

وی افزود: امسال تولید زودهنگام از میادین گازی آغار، دی و توس را در دستور کار داریم؛ بهره برداری از ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و منطقه تفکیک تابناک و تولید زودهنگام واحد فرآورشی متمرکز آزادگان جنوبی و همچنین تکمیل فاز یک طرح توسعه میدان آزادگان از کارهای مهمی است که شرکت ملی نفت آن‌ها را پیگیری می‌کند.

این مقام مسئول ادامه داد: طرح توسعه میادین نفتی دانان، نفت شهر، سعادت آباد، کبود، نرگسی، لالی آسماری، خشت، سپهر و جفیر و پروژه‌های فرعی طرح‌های نگهداشت تولید نفت EPC و EPD و جمع آوری گازهای مشعل در هم در دستور کار شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز قرار دارند.

وی تاکید کرد: اتفاق دیگری که امسال رقم خواهد خورد، تکمیل و بهره برداری از خط انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه جاسک است که منجر می‌شود، علاوه بر توان صادرات از خلیج فارس، بتوانیم روزانه یک میلیون بشکه نفت را از پایانه جاسک صادر کنیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: در همین زمینه، پیش بینی شده که پتروپالایشگاه‌هایی هم در جاسک ایجاد شود که در حال احداث هستند. در عین حال طرح‌های پیشران دیگری در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌های متعدد نفتی که در دولت سیزدهم به امضا رسید و برخی از آن‌ها منجر به عقد قرارداد شد، گفت: یکی از دستور کارهای امثال وزارت نفت، این است که بتوانیم تفاهمنامه‌هایی را که با کنسرسیوم‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی بزرگ کشور امضا کردیم را تبدیل به قرارداد کرده و عملیات اجرایی توسعه میادین گازی و نفتی را با اولویت سرمایه گذاری داخلی آغاز کنیم.

وی اظهار کرد: امیدوار هستم که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را در سال جاری و انتهای کار این دولت، از رقم حدود ۹۵ میلیون تن فعلی به آستانه ۱۴۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ برسانیم، تولید نفت را از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه که با احتساب میعانات گازی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است، به نحو قابل توجهی افزایش دهیم و همچنین میزان گاز تولیدی کشور را که یک میلیارد مترمکعب در شبانه روز است، افزایش یابد.

بهینه‌سازی در کنار افزایش تولید در برنامه وزارت نفت است
فلاحتیان درباره هدفگذاری وزارت نفت برای افزایش میزان تولید نفت خام، میعانات گازی و گاز تولیدی کشور هم اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه پیش بینی‌هایی برای افزایش تولید داشته ایم، اما موضوع بعدی، بهینه سازی مصرف انرژی است.

وی در توضیح این مسئله گفت: شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالاست و به شدت پیگیر هستیم تا مصرف انرژی، بهینه شود. اکنون وضعیت مناسبی را در خصوص استفاده از انواع فرآورده‌ها مثل بنزین، نفتِ گاز (گازوئیل)، برق و گاز نداریم.

این مقام مسئول اضافه کرد: توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان و وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و گاز هم برنامه‌های مهم وزارت نفت در امسال است.

وی با بیان این که وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ دو محور دیگر را هم در برنامه دارد، گفت: ایفای مسئولیت‌های اجتماعی با اولویت مسئولیت‌هایی که در سفرهای استانی رئیس جمهور بر عهده وزارت نفت قرار می‌گیرد، از جمله این محورهاست؛ مانند بهره برداری از آب‌های ژرف که در قانون بودجه امسال هزار میلیارد تومان را بر عهده وزارت نفت قرار داده است.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت، محور پایانی را «اصلاح ساختار حکمرانی در صنعت نفت و چابک سازی این صنعت در عرصه‌های گوناگون» عنوان کرد و گفت: مجلس و دولت پیگیر این موضوع هستند.

ظرفیت انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی افزایش می‌یابد
فلاحتیان درباره برنامه‌های گازرسانی هم گفت: استان سیستان و بلوچستان، استانی است که گازرسانی به آن کمتر حاصل شده که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفته و به زودی شاهد افتتاح خط گازرسانی ایرانشهر به کنارک، چابهار و مکران خواهیم بود که صرفه جویی در مصرف سوخت را خواهد داشت. همچنین خط محمدیه قم به پارچین با هدف پایداری گازرسانی به نیمه شمالی کشور موثر خواهر بود.

وی افزود: امسال شاهد افتتاح بزرگترین پروژه‌های مربوط به استانداردسازی فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه اصفهان خواهیم بود؛ به گونه‌ای که روزانه ۱۶ میلیون لیتر نفتِ گاز (گازوئیل) یورو در این پالایشگاه آماده افتتاح است.

معاون وزیر نفت همچنین گفت: افتتاح پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای آدیش جنوبی در منطقه سیراف در عسلویه در دستور کار ماست که قبل از پایان سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد. همچنین افتتاح واحد تصفیه و ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز را در ماه‌های پیش رو خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به این که انتقال فرآورده‌ها از بندرعبارس به سیرجان و رفسنجان با کامیون انجام می‌شود و ترافیک و مشکلات زیادی را به همراه دارد، امسال شاهد افتتاح خط لوله انتقال فرآورده از بندرعباس به سیرجان و رفسنجان خواهیم بود و در پالایشگاه تبریز هم، شاهد افتتاح واحد تصفیه هیدروژنی نفتِ گاز (گازوئیل)، تولید هیدروژن و بازیافت گوگرد خواهیم بود.

فلاحتیان درباره صنایع پتروشیمی نیز بیان کرد: طرح پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در آستانه افتتاح قرار گرفته و ظرف یک سال گذشته، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی درباره طرح‌های پتروشیمی مربوط به اوره و آمونیاک هم گفت: شاهد افتتاح فاز اول پتروشیمی هنگام، آرتا انرژی در اردبیل و آریا متانول در عسلویه را تا پایان سال خواهیم داشت که عمدتاً خوراک گاز استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۲۳۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      این تولید زود هنگام هم خیلی خوب سرپوش می گذارد روی ضعف مدیران برای اتمام به موقع پروژه های نفتی
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      تلمبه خانه شماره ۳ و یک هرگز تکمیل نخواهند شد دلیلش را خودتان بهتر می دانید
    • ناشناس IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
      0 0
      متاسفانه شما هرچی فاز تکمیل میکنید و نوار پاره میکنید آخرش همه منایع مشترک ما توسط کشورهای دیگر مثل قطر کویت عربستان و عراق و .... به یغما میره. بابا خسته شدیم .... یک بار برای همیشه صادقانه کار و تلاش کنید.