۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
۱۰ هزار چاه غیر مجاز در کرمان| برداشت آب غیر قانونی در اوج بی آبی
گزارش بازار؛

۱۰ هزار چاه غیر مجاز در کرمان| برداشت آب غیر قانونی در اوج بی آبی

کرمان – در حالی بزرگترین استان کشور با مشکل جدی بی آبی مواجه است که همچنان برداشت غیر مجاز از سفره های زیرزمینی توسط ۱۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان در سال جاری با مشکلات بسیاری برای تامین آب مورد نیاز در بخش شرب و کشاورزی مواجه شده است.

در حالی طی سالهای گذشته تنش آبی مختص روستاها و به خصوص در بخش کشاورزی بود که این روزها مردم شهرهای بزرگ کرمان با چالش آبی مواجه هستند، هر چند با افتتاح طرح آبرسانی سد نساء مشکل آب شرب بم و بروات برطرف شد اما بی برنامگی در تامین آب در شمال کرمان طی سالهای گذشته و عدم پیش بینی بی آبی طی سال جاری توسط مسئولان موجب شده در شمال استان مردم با مشکل جدی تامین آب مواجه شوند.

بی آبی در کرمان ادامه دارد

هم اکنون کرمان به عنوان مهمترین شهر استان با کمبود جدی آب مواجه است و هر چند قرار بود با حفر ۸ چاه مشکل کاهش یابد اما عملا مردم شهر با مشکل بی آبی مواجه هستند.

مسئولان می گویند سهمیه بندی آب در شهر انجام نمی شود و تنها افت فشار روی می دهد اما عملا در بخش قابل توجهی از روز ابی در لوله های شهری وجود ندارد.

مسئولان می گویند سهمیه بندی آب در شهر انجام نمی شود و تنها افت فشار روی می دهد اما عملا در بخش قابل توجهی از روز آبی در لوله های شهری وجود ندارد

گرم شدن بی سابقه دمای هوا از یک سو و کاهش منابع آبی در پی کاهش بارندگی از سوی دیگر به مشکلات مردم افزوده است.

اما با وجود شرایط نامطلوب موجود برای تامین آب برداشتهای غیر مجاز و منفی از آبهای زیر زمینی استان ادامه دارد.

در حالی مردم کرمان با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند روزانه هزاران لیتر آب از سفره های آب زیر زمینی برای آبیاری غرق آبی هزاران هکتار باغ و مزرعه برداشت می شود.

طبق گفته مسئولان وجود شهرک های حاشیه ای در کرمان و استفاده از آب شرب برای آبیاری ویلاها نیز از دیگر دلایل بروز مشکلات در کرمان است.

تنش آبی در ۹۰۰ روستا

نکته قابل توجه اینکه در کرمان هم اکنون ۹۰۰ روستا نیز در تنش ابی جدی قرار دارند و با تانکر آبرسانی می شوند. این مساله روند مهاجرت به شهرها را نیز افزایش داده است.

شاید باورکردنی نباشد که طبق آمار ۱۱.۵ درصد برداشت آب از منابع آب زیرزمینی کشور در کرمان انجام می شود و دلیل آن این است که یک چهارم باغهای کشور در کرمان وجود دارد و هزاران هکتار مزرعه نیز در استان احداث شده است و همچنان بخش قابل توجهی از این باغها و مزارع به صورت غرق آبی آبیاری می شود.

استان کرمان دومین استان از نظر برداشت آب از سفرهای زیر زمینی است وبعد از فارس در مکان دوم قرار گرفته است.محمد اقبالی کارشناس حوزه آب در استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: استان کرمان ۶ هزار و ۴۰۰ میلیون متر سالانه برداشت آب دارد در صورتیکه میزان بارندگی هر سال در کرمان کاهش می یابد و این میزان برداشت جبران نمی شود.

این استان دانشگاه عنوان کرد: همین امر منجر به فرونشست زمین در کرمان شده است و هر از چند گاه شاهد بروز حادثه در شهر کرمان هستیم و در دشت ها نیز وضعیت بحرانی شده است.

کف شکنی چاه ها در سکوت

وی عنوان کرد: نکته جالب اینکه اکثر این برداشت آب نیز با کف شکنی چاههای عمیق انجام می شود و با وجود خشک شدن چاه های کشاورزی اما با کف شکنی آب بیشتری از زیر زمین خارج می شود و به صورت آبیاری سنتی در باغها و مزارع هدر می رود.

وی بیان کرد: به ظاهر این آبها صرف تولید محصولات کشاورزی می شود اما به تدریج این برداشتها، حیات در استان را به مخاطره می اندازند و به زودی آبی برای برداشت وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ادامه کشاورزی در کرمان منطقی نیست و نبای در استانی که آب شرب هم ندارد آبهای موجود در بخش کشاورزی غیر اقتصادی هدر رود.

نکته قابل توجه اینکه آمار دیگر استانها در مقایسه با کرمان بسیار پایین تر است بطوریکه آمار آب برداشت شده غیر مجاز از حدود ۱۰ هزار چاه غیر مجاز در کرمان با مجموع برداشت آب از منابع زیر زمینی در دیگر استانها برابری می کند.

۲۴ هزار حلقه چاه پروانه دار در کرمان وجود دارد که بین ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار چاه غیر مجاز است

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار با ابراز نگرانی از تنش آبی در کرمان اظهارداشت: همه مسئولان و مردم باید برای مدیریت منابع آبی در کرمان همکاری کنند.

علی رشیدی گفت: ۲۴ هزار حلقه چاه پروانه دار در کرمان وجود دارد که بین ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار چاه غیر مجاز است.

وی عنوان کرد: بخش زیادی از این چاه ها در بخش کشاورزی احداث شده و به دلیل آبیاری سنتی این آب ها هدر می رود.

وی عنوان کرد: باید منابع محدود آبی در کرمان را مدیریت کنیم و نباید به گونه ای برداشت آب انجام شود که گویا در یک استان پر آب زندگی می کنیم.

طبق آمار ۳ هزار و ۵۷۹ میلیون مترمکعب آبی که سالانه از آبخوان‌های کرمان برداشت می‌شود، مجاز و طبق پروانه است. و بخش زیادی نیز غیر قانونی برداشت می شود. این عدد حدود ۸ برابر استان یزد (۴۵۳ میلیون مترمکعب) ۴.۵ برابر استان هرمزگان (۷۹۹ میلیون مترمکعب) و۱۶.۵ برابر بوشهر (۲۱۸ میلیون مترمکعب) است.

برداشت منفی آب ادامه دارد

میزان ورودی و خروجی سفره‌های آب زیرزمینی کرمان تراز نیست. حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب کسری مخزن در استان کرمان داریم. اگر حجم سفره‌های زیرزمینی را یک ظرف آب در نظر بگیریم سالانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد مترمکعب از سطح آب این ظرف کمتر می‌شود.

محمد جواد زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار نیز از ادامه روند خشکسالی در کرمان ابراز نگرانی کرد و خواستار برنامه ریزی برای ایجاد آب پایدار حداقل در بخش شرب شد.

وی عنوان کرد: کار خوبی در شرق استان کرمان انجام شد و آب شرق کرمان قرار است از سد نساء تامین شود و فشار بر روی آبهای زیر زمینی کاسته شده است.

وی عنوان داشت: در این شرایط باید بگوییم برداشت غیر مجاز اب در کرمان باید متوقف شود تا بتوانیم آینده کشاورزی اقتصادی در کرمان را تضمین کنیم.

وی افزود: برداشت آبهای غیر مجاز در کرمان آینده استان را تهدید می کند و می تواند به تنش اقتصادی نیز منجر شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم مدیریت آبهای موجود را انجا دهیم در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه می شویم.

با وجود اینکه مسئولان هر سال از مدیریت مصرف آب می گویند اما کمتر در این خصوص گام عملی برداشته شده است.

کد خبر: ۲۳۰٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      1 0
      سلام در منطقه نرماشیر تو هر خانه‌ای یک چاه غیر مجاز هسته اگر فکری به حال این چاه های غیر مجاز نشه در چند سال آینده نرماشیر خشک میشود
    • ... IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
      0 0
      وقتی میگفتند جنوب کشور منطقه ممنوعه هست باید هرچه زودتر صنعتی شود وکشاورزی در ان متوقف شود .میگفتید دروغ میگویند .الان شما ماندید وکلی کشاورز که به علت بی ابی محصولات ودرخت ها درحال خشک شدن هست عمق چاهها به دویست متر وبالاتر رسیده با ابهای شور وتلخ وگوگردی.بزود جنوب کشور به دشت خشک ولم یزرع تبدیل خواهد شد وماندن نیرو در انجا با هزینه های گزافی همراه خواهد شد
    • ناشناس IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
      0 0
      دربحران بی آبی استان بفرمایید فولادها آبشان از کجا تامین میشود