۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
طراحی سناریوهای غلط برای صنعت فولاد| افت و خیز قیمت دلار ربطی به قیمت داخلی فولاد ندارد
نایب رییس انجمن فولاد آذربایجان؛

طراحی سناریوهای غلط برای صنعت فولاد| افت و خیز قیمت دلار ربطی به قیمت داخلی فولاد ندارد

یک سناریوی غلط برای صنعت فولاد ایران طراحی شده مبنی بر این که افت و خیز قیمت دلار بر روی صنایع معدنی تاثیرگذار است ، درحالی که قیمت دلار نباید بر روی مصارف داخلی محصولات تاثیر گذارد.

بهناز صفری؛ بازار: چند سالی است یک سناریوی غلطی برای صنعت فولاد ایران طراحی شده مبنی بر این که افت و خیز قیمت دلار بر روی صنایع معدنی تاثیرگذار است . درحالی که اصلا اینگونه نیست و قیمت دلار نباید بر روی مصارف داخلی محصولات فولادی تاثیرگذار باشد. درواقع کسانی که چنین سناریویی را برای صنعت فولاد ما طرح ریزی کرده اند کاملا کار غیرکارشناسانه و غیر اصولی انجام داده اند که بر روی فولاد ایران تاثیرات منفی برجای گذاشته است.

سناریوی غلط برای صنعت فولاد ایران

حسین نایب درختان ؛ مدیرعامل شرکت تولید کنندگان محصولات فولاد تبریز در خصوص تاثیر افت و خیز قیمت دلار بر روی محصولات فولادی در گفت و گو با بازار بیان کرد : مگر ما برق، گاز، منابع انسانی و معادنمان را بر مبنای دلار محاسبه می کنیم که قیمت دلار بر روی قیمت فولاد تاثیر گذار باشد.

این یک سناریوی است که متاسفانه چند سالی است برای صنعت فولاد ایران طراحی شده است که سناریو غلطی هم است. زیرا قیمت فولاد اصلا به افت و خیز قیمت دلار ربط ندارد . بنابراین مصارف داخلی محصولات فولادی نباید به قیمت دلار بستگی داشته باشد

هیات مدیره آذر فولاد خاطر نشان کرد: این یک سناریوی است که متاسفانه چند سالی است برای صنعت فولاد ایران طراحی شده است که سناریو غلطی هم است. زیرا قیمت فولاد اصلا به افت و خیز قیمت دلار ربط ندارد . بنابراین مصارف داخلی محصولات فولادی نباید به قیمت دلار بستگی داشته باشد.

نایب درختان خاطر نشان کرد: اما در بخش صادرات فولاد موارد مختلفی دخیل است که بر اساس همان ها قیمت فولاد محاسبه می شود. به عنوان مثال قیمت سنگ آهن باید مورد محاسبه قرار گیرد، سپس محصول نهایی شمش فولاد برآورد شود و در نهایت کارشناسان قیمت نهایی را تعیین کنند. این گونه معلوم می شود قیمت گذاری هایی که در داخل کشور توسط بورس کالا تعیین می شود آیا منصفانه است یا نه؟

مدیرعامل شرکت تولید کنندگان محصولات فولاد تبریز درباره قیمت گذاری دستوری فولاد بیان کر د: قیمت گذاری دستوری زمانی مثمر ثمر است که واحدهای تولیدی از سنگ آهن گرفته تا شمش محصولات ، را خود شان در بورس عرضه کنند که قیمت محصولات تولید شده از طریق مصرف، آب و برق و گازتوسط سازمان ص م ت معلوم می شود.

وی تاکید کرد: شرکت های تولید کننده فولاد گاز یارانه ای استفاده می کند، برق و آب یارانه ای استفاده می کند بنابراین موظف هستند محصولات خود را در بورس عرضه کنند. در نتیجه تا ۸۵ درصد تولید و بازدهی این ها به دست می آید و آنها هم مجبور هستند محصولاتشان را در بورس و با قیمتی که وزارت صمت تعیین می کند توزیع کنند.

نایب درختان خاطر نشان کرد: در ایران گاز، برق و نیروی انسانی ارزان قیمتی در اختیار تولیدکنندگان محصولات معدنی وجود دارد. بنابراین شرکت های فولادی هم از این نیروهای ارزان قیمت استفاده می کنند که همه این ها در قیمت نهایی فولاد تاثیر گذار است. ولی این که برخی ها ادعا می کنند افت و خیز قیمت دلار بر روی قیمت فولادی که در داخل کشور خرید و فروش می شود اثر می گذارد کاملا ادعای کذبی است و این ها ساخته ذهن افرادی است که می خواهند از شرایط به وجود آمده به نفع خودشان استفاده کنند و به سود بالایی برسند.

وی اظهار داشت: قیمت دلار و بالا و پایین شدن نرخش در کنار سایر شرایط فقط می تواند در بخش صادرات فولاد تاثیرگذار باشد نه در بخش مصارف داخلی، بنابراین باید دست کسانی که به چنین ادعاهای دامن می زنند تا بازار را بهم بریزند از دامن این صنعت و سایر صنایع معدنی کم شود.

کد خبر: ۲۳۰٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha