۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مرز «ریمدان» بستری برای تحول اقتصاد دریا محور در چابهار | نقشی طلایی در تجارت خارجی
کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با بازار تاکید کرد؛

مرز «ریمدان» بستری برای تحول اقتصاد دریا محور در چابهار | نقشی طلایی در تجارت خارجی

چابهار- شفیعی، کارشناس امور اقتصادی گفت: مرز ریمدان به بازار انرژی خلیج فارس دسترسی دارد و می‌تواند بستری را برای تحقق اقتصادی مبتنی بر دریا فراهم کند.

محمد هادی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صادرات نفت، گاز و همچنین محصولات پتروشیمی از جمله ظرفیتهای وابسته به دریا هستند، در این میان مرز ریمدان می تواند به عنوان مسیری ارزان، سریع و ایمن برای حمل و صادرات فرآورده های تولیدی مجتمع پتروشیمی چابهار و همچنین نفت و گاز به بازار کشورهای پاکستان، چین و هندوستان مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناس امور اقتصادی، گفت: در صورتیکه چابهار را به عنوان تولیدکننده و دارنده انرژی و گوادر پاکستان را به عنوان مصرف‌ کننده در نظر بگیریم، ریمدان نه تنها اقتصاد ایران و پاکستان را متحول می کند، بلکه می تواند فصل تازه ای را در روابط اقتصادی ایران و چین رقم بزند.

شفیعی افزود: چین و هند به عنوان قطب های برتر اقتصادی منطقه رقابت جدی برای دسترسی به بازار کشورهای افغانستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع داشته و نیاز مبرمی به انرژی نفت و گاز دارند.

وی تصریح کرد: آمریکا نیز از حضور چین در منطقه و نزدیک شدن به خلیج فارس و تنگه هرمز نگران است چنانکه بیش از این سنگاپور را ترغیب کرده بود تا کنترل بندر گوادر را در اختیار بگیرد در نتیجه نا امنی در افغانستان و پاکستان و کشمکشهای ذکر شده فرصتی طلایی را پیش روی کشور قرار داده تا با تکیه بر امنیت، ثبات، نیروی متخصص جوان و منابع خدادادی گامهای بلندی را در توسعه تجارت و ترانزیت کالا برداشته و ضمن فراهم کردن رشد و رفاه اقتصادی برای شهروندان، توسعه خود را با قدرتهای فرامنطقه ای گره بزند.

کد خبر: ۲۳۰٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha