۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشور به بیابان تبدیل می‌شود
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:

سالانه یک میلیون هکتار از اراضی کشور به بیابان تبدیل می‌شود

نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زایی در کشور داریم.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت همچنین افزود ۳۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد که خسارت آن سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار است و اگر بخشی از اعتبار تخصیص داده شده به حوزه پیشگیری تعلق بگیرد، نیاز به‌صرف این هزینه نیست.

نوبخت با بیان این که مراتع کشور بیش از ۸۴ میلیون هکتار است، افزود: اگر طوری حکمرانی کنیم که با حداقل خسارت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم، می‌توانیم حداقل ۵۰ میلیون هکتار از اراضی مرتعی را از لحاظ کیفیت شناسایی کنیم که تحقق آن بدون مردم امکان‌پذیر نیست.

نوبخت خاطرنشان کرد: به همین دلیل نظام‌نامه مردمی‌سازی منابع طبیعی را آماده کرده‌ایم و برای اثربخشی نتیجه آن با همکاری سازمان تات این موضوع را ارائه خواهیم کرد.

این مقام مسوول افزود: ۱۸ تا ۲۰ میلیون اراضی کشاورزی داریم که در بخش قابل‌توجهی از آن کشاورزی انجام نمی‌شود و معاونت‌ها به‌جای مدیریت درست به این فکر می‌کنند که سطوحی از اراضی منابع طبیعی به‌عنوان مثال اراضی شیب‌دار در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: آینده‌پژوهی از واجبات حوزه منابع طبیعی است، زیرا برخی اقلیم‌ها به دلیل دخالت نابه‌جای بشر از دست رفته و نیاز است آینده‌پژوهی کنیم تا کاربری این مناطق از بین نرود.

نوبخت ادامه داد: هدف اصلی ما حفظ پوشش جنگل، مرتع و بیابان است چرا که در برخی مناطق فرسایش خاک بیش از ۷۰ تن در هکتار است.

کد خبر: ۲۲۹٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید شیرزاد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      0 0
      با سلام و احترام ۱۴۰۲/۷/۱۸ ریاست محترم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جناب آقای نوبخت با سلام اینجانب امید شیرزاد با کد ملی۵۳۴۰۹۲۴۳۰۱ ساکن استان ایلام جوانی خلاق،ایده پرداز،طبیعت گرد و طبیعت دوست و دارای چندین حرفه و وفعالیت در بنیاد نخبگان با توجه به شرایط اقلیمی کشور و گرم شدن روزبه روز کره زمین و مشکلات و بیماری های تنفسی بوجود آمده و گسترش بیابان و از بین رفتن مراتع و محیط زیست اینجانب با توجه به تمام جوانب از نظر کنترل و از بین رفت صددرصدی بیابان و با توجه به مصرف کمتررین مصرف آب در این زمینه ایده ای دارم که نه تنها این مشکل به کل از بین رفته بلکه میتواند در اجرا در سطح وسیع به درآمدی میلیون دلاری رسیده و چندین محصول دارویی از این راه کسب کرد که نه تنها چندین هزار نفر شاغل شده بلکه میشود از این بعنوان یک گنج بزرگ یاد کرد که نه تنها در کل کشور به سود دهی برسد بلکه در تمام دنیا و بازار جهانی باعث ورود ارز از صادرات محصولات آن شود از اینجانب و تمام مسئولین مربوطه تقاضا دارم به بنده فرصتی بدهند تا درطول عمر خودمفیدباشم