۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
ایجاد ۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با بهره برداری طرح های نیمه تمام
مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت اعلام کرد

ایجاد ۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با بهره برداری طرح های نیمه تمام

هادی، مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت گفت: تکمیل بیش از ۲۰۰ طرح مهم و ملی نیمه تمام با پیشرفت کاری متوسط بالای ۸۶ درصد در دستور کار است که با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۴۱ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، علیرضا هادی در خصوص تکمیل طرح‌های نیمه تمام بیان کرد: طرح‌های نیمه تمام به طرح‌هایی که از بدو دریافت مجوز تا مرحله تکمیل و رسیدن به پروانه بهره‌برداری هستند، اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۹ هزار و ۹۰۰ طرح دارای مجوز داریم که از این تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ طرح دارای پیشرفت کاری هستند و بقیه فاقد پیشرفت هستند و بتازگی مجوز خود را اخذ کرده اند.

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت اضافه کرد: از مجموع طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی نیز، ۱۲ هزار و ۷۰۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و ۳ هزار و ۹۰۰ طرح نیز پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد دارند.

هادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح‌ها بر اساس اثربخشی راه اندازی و تکمیلشان به دسته‌بندی‌های ملی و مهم تقسیم می شوند. برخی طرح‌ها در حوزه اشتغال، سرمایه گذاری و کاهش واردات اثربخشی زیادی دارند که اولویت تکمیل این طرح ها نیز به مراتب بیشتر است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ طرح بزرگ از مجموع طرح‌ نیمه تمام با شاخص‌هایی از جمله تامین نیاز داخل و کاهش واردات، تکمیل زنجیره ارزش، افزایش صادرات غیرنفتی و توسعه مناطق کمتر برخوردار متمایز شده است که تکمیل آن‌ها دارای اولویت است و باعث ایجاد شغل برای ۴۱ هزار نفر خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت با بیان اینکه تکمیل طرح هایی که در نقاط گلوگاهی و کلیدی زنجیره ارزش واقع شده اند برای ما دارای اولویت است، گفت: با تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام در چند سال گذشته داریم از خام فروشی فاصله می گیریم و افزایش صادرات غیرنفتی در زنجیره ارزش برای ما بسیار مهم است.

هادی یادآوری کرد: حدود ۶۶.۶ درصد از صادرات کشور در سال ۱۳۹۶ مربوط به بخش صنعت بوده و در سال ۱۳۹۸ این رقم به حدود ۸۸ درصد رسیده است که نشانگر افزایش سهم محصولات صادراتی بخش صنعت بوده است.

وی افزود: در همان سال(۱۳۹۶) ۴.۶ درصد از صادرات مربوط به بخش معدن بوده است که مواد خام محسوب می‌شود و سهم صادرات مواد خام در سال ۱۳۹۸ به ۳ درصد کاهش یافته است که این روند همچنان رو به کاهش است و به خصوص در سال ۱۳۹۹ این روند با شیب بیشتری رو به کاهش خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت در خصوص ۲۰۰ طرح دارای اولویت تکمیل، ادامه داد: این طرح‌ها بصورت متوسط بالای ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و بیش از ۹۶ درصد سرمایه گذاری این طرح‌ها مربوط به مردم و بنگاه های بزرگ و بخش خصوصی است و ۱۶۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری (بر اساس نرخ ارز پایان سال ۱۳۹۸) در این طرح‌ها شده است.

هادی گفت: برای تکمیل این ۲۰۰ طرح منتخب حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع دیگر لازم داریم که با همت بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و مشارکت بخش خصوصی در جذب سرمایه مورد نیاز، شاهد بهره برداری از این طرح های بزرگ خواهیم بود.

وی اضافه کرد: دیگر طرح‌های نیمه تمام نیز به صورت مداوم رصد و پایش می‌شود و گزارش این رصد ارایه می‌شود.

ایجاد  ۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با تکمیل ۴۷ طرح نیمه تمام در مناطق کمتر برخوردار
مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت بیان کرد: از مجموع این ۲۰۰ طرح منتخب مهم و ملی، ۴۷ طرح در مناطق کمتر برخوردار است که با تکمیل آن‌ها حدود ۸ هزار و ۵۰۰ شغل در این مناطق ایجاد می شود.

هادی گفت: این طرح ها در حوزه‌هایی از جمله نساجی، نفت و پتروشیمی، دارویی و بهداشتی، زیربنایی، سلولزی، غذایی، خودرو، ماشین سازی و تجهیزات و صنایع معدنی هستند.

وی تصریح کرد: مردم نباید نگران آمار بالای طرح‌های نیمه تمام باشند چرا که سرمایه گذاری در کشور و وجود این طرح‌ها پتانسیل بزرگی محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۲٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha