۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
کمباین‌ های فرسوده محصولات مزارع را جمع نمی کنند؛ له می کنند
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

کمباین‌ های فرسوده محصولات مزارع را جمع نمی کنند؛ له می کنند

ساری- فصل برداشت محصولات زراعی در مازندران آغاز شد و فرسودگی کمباین‌ها و ماشین آلات قدیمی، خطر ضایعات محصولات را دامن زده است.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران طی سال های اخیر موجب شده تا میزان ضایعات برداشت محصولات نسبت به شیوه های سنتی کمتر شود با این حال فرسودگی ناوگان همچنان در استان دغدغه است.

بیش از هفت هزار دستگاه کمباین و چهار هزار دستگاه نشاکار در استان مازندران وجود دارد و قدیمی و فرسودگی این تجهیزات از چالش های فراروی فعالان بخش کشاورزی است. از سوی دیگر کمبود سوخت و بیمه رانندگان اداوات کشاورزی از دیگر مسائل فراروی است.

برزو بابایی رئیس اتحادیه کمباین داران مازندران به کشاورزان و کمباین داران توصیه کرد برداشت به گونه ای انجام شود تا کیفیت کار خوب باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کیفیت برداشت مسئله ای مهم است، افزود: جلوگیری از ضایعات و ریزش محصولات مسئله مهم است و اگر بتوانیم یک تا دو درصد جلوی ضایعات را بگیریم بزرگترین خدمت محسوب می‌شود.

ضایعات محصولات براثر برداشت کاهش یافته است

وی میزان ریزش و ضایعات را در کمباین غلات ۷.۵ درصد اعلام کرد و گفت: طی سال های اخیر این میزان به ۳.۵ درصد کاهش یافته است، همچنین میزان ضایعات برداشت در کمباین های برنج در اوایل ورود ۱۴تا ۱۵درصد بود که به هشت درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه کمباین داران مازندران به مشکلات تامین سوخت کمباین داران اشاره و اضافه کرد: برای سوخت کمباین‌های غلات فاقد پلاک همچنان دارای مشکل هستیم و قرار شد با ستاد مقابله با قاچاق کالا برای رفع مشکل رایزنی شود.

جولان کمباین‌های فرسوده در مزارع مازندران؛ طلایی که هدر می‌رود

بابایی در عین حال ادامه داد: مشکلی برای سوخت کمباین‌های برنج نداریم اما کسانی که جدید کمباین خریده‌اند و وارد سامانه نشدند در این زمینه مشکل دارند.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان این که دارنده کمباین و تراکتور دارای کد است، بیمه تامین اجتماعی رانندگان کمباین را از جمله مطالبات ذکر کرد و گفت:به رغم آن که راننده کمباین و تراکتور دارای کد کارگاهی است اما هنوز این طرح اجرا نشده است.

عضو اتحادیه کمباین داران: امروز کمباین به عنوان یک ابزار اشتغال در دست یک جوان است و مکانیزاسیون کشاورزی سبب شد تا جوانان بیشتری در حوزه کشاورزی اشتغال داشته باشند

خدابنده عضو اتحادیه کمباین داران نیز با بیان این که تولید برنج رنج و مشقت‌های فراوانی دارد، نوسازی مکانیزاسیون را امری مهم دانست وگفت: امروز کمباین به عنوان یک ابزار اشتغال در دست یک جوان است و مکانیزاسیون کشاورزی سبب شد تا جوانان بیشتری در حوزه کشاورزی اشتغال داشته باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار سیاست گذاری کارشناسی برای تعیین نرخ برداشت محصولات کشاورزی را مهم دانست و گفت: باید در قیمت گذاری به این مسئله توجه شود که کمباین ابزار اشتغال جوانان به شمار می‌آید

عمر مفید کمباین ها به پایان رسیده است

وی به مشکلات کمباینداران اشاره کرد و گفت: بیشتر کمباین‌هایی که مشغول کار هستند عمر مفید آنها به پایان رسیده است از این رو باید ترتیبی اتخاذ شود تا با ارائه تسهیلات ارزان قیمت نسبت به نوسازی کمباین ها اقدام شود.

خدابنده ارائه تسهیلات با نرخ ۲۳ درصد و مدت بازپرداخت پنج ساله را بالا بیان کرد و گفت: بسیاری از کمبای نداران توان پرداخت آن را ندارند زیرا اکنون مدت زمان برداشت و فعالیت کمباین به ۲۰ روز رسیده است و باید تسهیلات ارزان و باز پرداخت بلند مدت ارائه شود.

وی با بیان این که برخی از مدل‌های تولیدی تراکتورها پلاک نمی‌شود، گفت: وارد کنندگان باید برای واردات تراکتورها و ادوات کشاورزی از کشاورزان و تولید کنندگان نظرخواهی کنند.

طبق گزارش‌ها ضریب مکانیزاسیون در سال ۹۲ حدود ۱.۴۶ درصد بود که اکنون به ۴.۴۶ افزایش یافته است و از زمان ایجاد خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون تاکنون، ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره خرید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی استفاده کردند و با افزایش ضریب مکانیزاسیون، استقبال جوانان به فعالیت‌های کشاورزی نیز افزایش یافته است.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی مازندران از ۱.۶ اکنون به ۳.۴ درصد افزایش یافته است، با توضیح اینکه امسال نشاکاری مکانیزه برنج به ۶۵ درصد رسیده است، ادامه داد: برداشت محصول برنج با استفاده از کمباین مخصوص برداشت شالی نیز از ۸۷ درصد سال گذشته امسال به ۹۵ درصد خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی: از سال ۹۲ که خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد تاکنون حدود ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شد که نتیجه آن اضافه شدن ۱۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه ماشین آلات به ناوگان کشاورزی استان است

وی به وجود ۲۱ هزار و ۷۱۰ دستگاه تراکتور، هفت هزار و ۳۷۲ دستگاه کمباین مخصوص برداشت شالی و چهار هزار و ۱۰۳ دستگاه نشاکار در استان اشاره کرد و ادامه داد: از سال ۹۲ که خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شد تاکنون حدود ۹۶۹ میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شد که نتیجه آن اضافه شدن ۱۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه ماشین آلات به ناوگان کشاورزی استان است.

جولان کمباین‌های فرسوده در مزارع مازندران؛ طلایی که هدر می‌رود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باید به سمت کشاورزی دقیق و هوشمند پیش برویم، اظهار داشت: مازندران در حوزه مکانیزاسیون باغبانی و شیلات وضعیت مطلوبی ندارد ولی در زراعت، دام و طیور جایگاه خوبی در مکانیزاسیون کشور داریم.

عنایتی با ذکر این نکته که ماشین آلاتی که طراحی می‌شوند متناسب با اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی استان نیست، توضیح داد: اگر دنبال کاهش ضایعات و افزایش درآمد و ارزش افزوده محصولات هستیم باید به فناوری اطلاعات درستی برسیم و مطمئناً با توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، بخشی از مشکلات حوزه تولید ما حل خواهد شد.

وی ادامه داد: جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی است و ارتقا نیز یافت، امروز ضایعات محصولات کشاورزی از طریق توسعه مکانیزاسیون کاهش یافته است ولی باید تلاش بیشتری کنیم تا ضایعات محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

این مسؤول کشاورزی مازندران به سرانه پایین حدود هفت دهم هکتار زمین کشاورزی استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات و اندازه قطعات زمین‌های کشاورزی، کشاورزان قادر به تأمین و خرید ماشین آلات کشاورزی نیستند.

به گزارش بازار طبق اعلام فعالان بخش کشاورزی فرایند دسترسی کشاورزان به ماشین آلات کشاورزی فرایندی سخت و طاقت فرساست و متناسب با وضعیت اقتصادی کشاورزان نیست و از سوی دیگر بانک‌ها برای تحویل ماشین آلات کشاورزی به کشاورزان سخت گیری زیادی دارند که منجر به انصراف کشاورزان می‌شود. فرسودگی و عمر بالای ماشین آلات کشاورزی نیز از دیگر مشکلات فراروی است.

کد خبر: ۲۲۹٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha