۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم
رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی عنوان کرد

افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: راهبرد دولت سیزدهم توسعه روابط و تعامل با کشورهای همسایه و همسو است.

به گزارش بازار، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در گزارشی اعلام کرد، ایران در سال گذشته میلادی با جذب ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی، رتبه چهارم را در کشورهای شرق آسیا کسب کرده است. رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در این خصوص به خبرنگار تحریریه تجارت خارجی گفت: در این گزارش دو نکته وجود دارد، اولا بر اساس این گزارش سرمایه گذاری در جهان طی سال گذشته میلادی ۲۲ درصد کاهش، ولی میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در این بازه زمانی در کشورمان سیر صعودی داشته است. دومین نکته اینکه این افزایش جذب سرمایه گذاری در کشورمان در حالی است که هیچ تغییری در خارج از ایران برای کشورمان اتفاق نیفتاده، بلکه صرفا نگاه ما به جهان خارج و راهبردهای دولت برای تعامل با جهان خارج تغییر کرده است.

علی فکری با اشاره به تفاوت آمار سازمان سرمایه گذاری با آمار منتشر شده کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) گفت: این گزارش بر اساس آمارهای و ابزارهای تعریف شده خود آنکتاد استخراج شده و هیچ آماری از نهاد و سازمان ایرانی ارسال نشده است. ثانیا میزان ورد سرمایه گذاری در سالهاهای ابتدایی کمتر از سال‌های بعدی است و طور متناوب این میزان در سال‌های بعدی انجام پروژه افزایش می‌یابد. بطور مثال اگر در یک میدان نفتی سرمایه گذاری انجام شود، سرمایه در سال اول به صورت کامل وارد نمی‌شود، بلکه در سال‌های دوم و سوم افزایش می‌یابد.

وی درباره افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان سرمایه گذاری در ۲۰ ماهه‌ی کار دولت سیزدهم جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران بیش از ۶ میلیارد دلار که بیشتر در حوزه‌های نفت و صنایع وابسته به نفت، صنعت و معدن، خدمات و گردشگری بوده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی گفت: راهبرد دولت سیزدهم توسعه روابط و تعامل با کشورهای همسایه و همسو است، بنابراین بیشترین سرمایه گذاری در کشورمان در سالهای اخیر از سوی کشورهای روسیه، چین، امارات، ترکیه و افغانستان بوده و این به این معنا نیست که درهای کشورمان به روی سرمایه گذاران اروپایی بسته بوده، بلکه درهای ایران به روی تمام سرماگذاران خارجی باز است.

کد خبر: ۲۲۹٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha