۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
تلاطم قیمت میوه در بازار؛ پای مافیای میوه و دلالان در میان است
بازار از تهران گزارش می‌دهد؛

تلاطم قیمت میوه در بازار؛ پای مافیای میوه و دلالان در میان است

تهران- امسال با وجود فراوانی میوه و برداشت‌های بسیار خوب از باغ‌های استان تهران همچنان شاهد گرانی در این بخش هستیم و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مصرف کننده و باغداران متضررهای اصلی و دلال‌ها و واسطه‌ها منفعت طلب‌های این چرخه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در گذشته رسیدن بهار و تابستان، نوید میوه‌های نوبرانه و فراوان بود، از شاتوت‌های سیاه‌وسفید کوچه‌پس‌کوچه‌های روستاها و خیابان‌ها گرفته تا گوجه‌سبز و گیلاس‌های شمیران، و زردآلوهای شهریار و ملارد، سهم هر خانواده برای بهره‌مندی از میوه به‌طور متوسط خرید دو الی سه بار در ماه بود و طعم نوبرانه تا چشیده می‌شد، اما امروز سبد خانواده‌های تهرانی خالی از میوه‌های نوبرانه شده و قیمت نجومی میوه تا که برای خرید یک کیلو از آن باید دو روز کارکرد رمقی برای هوس نوبر خوری نگذاشته است.

برای یافتن علت گرانی میوه سری به میدان میوه و تره‌بار تهران زدیم جمع کثیری از خریداران در این میدان جمع بودند و کشاورزان نیز با بار میوه‌های تازه چیده شده نیز حضور داشتند.

میادین میوه و تره‌بار با باغداران همکاری نمی‌کنند
علی‌اکبر یکی از باغداران ملارد در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص نوع، کیفیت و قیمت فروش میوه باغش اظهار داشت: زردآلو ملارد به علت نوع پرورش این میوه توسط باغداران بسیار مطلوب است و هیچ ایرادی نمی‌توان بر این محصول گذاشت و در حال حاضر قیمت خرید زردآلو درب باغ کیلویی پنج‌تا هفت هزار تومان است اما در بازار تا ۴۰ هزار تومان هم برای هر کیلو به فروش می‌رسد.

این باغدار ملاردی با انتقاد از عدم همکاری سازمان میدان‌ها میوه و تره‌بار با باغداران عنوان داشت: یکی از دلایل اصلی عدم عرضه میوه مستقیم به مردم همکاری نکردن این میدان‌ها با باغداران است چراکه اگر تمهیدی اندیشیده شود که به باغداران اماکن و یا غرفه‌هایی را اختصاص دهند که باغدار بتواند محصول را به‌طور مستقیم و باقیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برساند این‌چنین آشفتگی در بازار میوه دیده نمی‌شود.

وی عنوان داشت: من به‌عنوان باغدار دوست دارم محصولم باقیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و برای من هم به‌عنوان تولیدکننده سود منطقی داشته باشد نه اینکه تمام زحمت‌هایمان را دلال و واسطه پایمال کنند و بازهم مردم استفاده‌ای نکرده و باغدار نیز خستگی به تنش بماند.

دلیلی جز عدم نظارت و دلال‌بازی برای گرانی میوه وجود ندارد
یکی از خریداران حاضر در میدان میوه و تره‌بار در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه قیمت میوه حتی در میدان‌ها میوه و تره‌بار هم بالا است و مغازه‌داران نیز بالاتر می‌فروشند گفت: بر اساس قانون ستاد تنظیم بازار مغازه‌دار حق دارد میوه را به هر قیمتی که می‌خرد فقط با ۳۰ در صد سود بفروشد اما دیده می‌شود که این قانون به‌هیچ‌عنوان رعایت نمی‌شود.

این خریدار با اشاره به اینکه امسال گرانی میوه قابل توجیه نیست، افزود: خوشبختانه در سال جاری وضعیت بارش ها خوب و باردهی درختان خوب‌تر بوده است و دلیلی جز عدم نظارت و دلال‌بازی نمی‌ماند که این‌گونه مردم را برای خرید یک کیلو میوه تحت‌فشار گذاشته است.

تشدید نظارت ها بر بازار/ قیمت میوه کاهش‌یافته است
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص چگونگی کنترل‌گرانی‌های میوه در استان تهران گفت: از پایان خردادماه اکیپی از بازرسان تعیین شدند که علاوه بر بازدید از واحدهای خرده‌فروشی در سطح شهر بر موارد دیگر ازجمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز نظارت داشته باشند.

اسدالله کارگر بابیان اینکه سازوکار دیگری در نظر گرفته‌شده که اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت داشته باشند نیز افزود: در این بازرسی ها فاکتورهای خرید واحدهای صنفی از میدان‌های میوه و تره‌بار موردبررسی قرار می‌گیرند و همچنین لزوم داشتن برچسب نیز مورد تأکید خواهد بود.

کارگر بیان داشت: یکی از علت‌های گرانی میوه به انبوه نرسیدن میوه ها و به‌اصطلاح نوبر بودن آن‌ها بوده است، گفت: در حال حاضر و با افزایش حجم میوه تا قیمت ها متعادل شده و هم‌اکنون در میان میوه‌های تابستانه نیز نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم گیلاس صورتی هشت‌تا ۱۶ هزارتومانی، گیلاس تک‌دانه ۱۵ تا ۲۵ هزارتومانی، گوجه‌سبز برغان هفت‌تا ۱۰ هزارتومانی، زردآلو کاشان هفت‌تا ۱۴ هزارتومانی، زردآلو شیراز ۱۵ تا ۲۸ هزارتومانی، توت‌فرنگی کرج ۱۰ تا ۲۰ هزارتومانی، توت‌فرنگی سنندج هشت‌تا ۱۷هزارتومانی اعلام‌شده است.

وی تأکید کرد: فروشندگان میوه و تره‌بار خرده‌فروشان سطح شهر می‌توانند این محصولات را حداکثر با ۳۵ درصد سود به فروش برسانند و قیمت‌های اعلامی نیز مشخص است و گران‌فروشی فروشندگان در این زمینه به‌خوبی قابل‌تشخیص است.

هندوانه صدرنشین قیمت ها در مقایسه با سال گذشته
طبق آمار و گزارش‌های دریافتی و میدانی خبرنگار بازار، مقایسه قیمت‌های هفته ابتدایی تابستان امسال با سال گذشته نشان می‌دهد که هندوانه، انگور یاقوتی، خربزه و ملون، میوه‌هایی هستند که در بازه زمانی یک‌ساله، بیشترین رشد قیمت و هلو، گوجه‌سبز، لیموترش، آلبالو، موز، آناناس طلایی و سیب گلاب و توت‌فرنگی کمترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

میوه صدرنشین رشد قیمت نسبت به دیگر اجناس از مسکن گرفته تا خوراک و لوازم و قطعات است، اما این گرانی طوری بود، که از مصرف‌کننده تا تولیدکننده، همگی در ضررند و نکته جذاب ماجرا اینجاست که در گرانی میوه هم افزایش قیمت ارز عنوان می‌شود.

حال باکمی تأمل و نگاه دقیق به پروسه کاشت، داشت و برداشت می‌فهمیم که افزایش قیمت ارز در گرانی میوه چندان دخیل نیست و می‌توان از افزایش دستمزد کارگر و یا قیمت حمل‌ونقل به عنوان عوامل مهم تری در گرانی ها یاد کرد، که تمام این موارد داخلی هستند و انتظار افزایش معقول را می‌توان داشت اما کار جایی به بن‌بست می‌رسد که میدان برای جولان دادن دلال باز می‌شود و قیمت نه توسط اتحادیه بلکه به‌وسیله مافیای میوه و دلال ها تعیین می‌شود.

به نظر می رسد، تا زمانی که این چرخه حاکم است هرسال باید شاهد این افزایش قیمت ها و گرانی‌های بی‌حدوحساب و بی‌منطق باشیم و توقعی که این میان می‌توان از دولت و مسئولان امر داشت این است که بستری را برای رشد باغداران و کشاورزان فراهم کنند و همچنین اماکنی را در نظر بگیرند که محصول به‌طور مستقیم و بدون واسطه و باقیمت مشخص به دست مصرف‌کننده برسد، امیدواریم این چرخه اصلاح شود و دیگر خبری از نبود نظارت و گرانی‌های بی‌منطق نداشته باشیم.

کد خبر: ۲۲٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha