۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
تالارهای پذیرایی در محوطه ممنوعه کرونا؛ وضعیت وخیم اقتصادی در اصناف پرخطر
بازار از مشهد گزارش می‌دهد

تالارهای پذیرایی در محوطه ممنوعه کرونا؛ وضعیت وخیم اقتصادی در اصناف پرخطر

مشهد- پس از تعطیلات نوروزی بسیاری از مشاغل با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شدند اما همچنان دو درصد از مشاغل مانند تالارهای پذیرایی که در زمره مشاغل پر خطر دسته‌بندی شده اند، به دلیل طولانی شدن تعطیلات در وضعیت اقتصادی بسیاری وخیمی به سر می‌برند.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از مشاغلی که در راستای شیوع کرونا همچنان تعطیلات آن‌ها ادامه‌دار شده و درگیر و دار بازگشایی مانده‌اند تالارهای پذیرایی هستند، تعطیلی این دسته از اصناف سبب لغو مراسم مختلف اعم از نامزدی و عروسی شد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های چندماهه بسیاری زوج‌های جوان را با چالش‌های فراوان روبه‌رو کرد.

ازیک‌طرف استرس، بلاتکلیفی و ناراحتی لغو مراسم عروسی و از طرف دیگر بیعانه‌های سنگینی که این زوج‌ها از چند ماه قبل برای رزرو سالن پرداخت کرده بودند منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای شده است، بلاتکلیفی مراکز تالار پذیرایی بسیاری از افراد شاغل در این صنف را نیز در آستانه بیکاری مطلق و صاحبان آن را مورد ورشکستگی قرار داده است.

اگرچه بر اساس تصمیمات ستاد کرونا فعالیت تورهای گردشگری و مراکز پذیرایی آزاد اعلام‌شده، اما هنوز تالارهای پذیرایی بلاتکلیف هستند و چشم به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا دوختند.

جنجال لغو مراسم
مسئول یکی باغ تالارهای شاندیز در حومه شهر مشهد در این راستا به بازار میگوید: ما این باغ را کرایه کردیم و لذا بخشی از اجاره آن را هم به مالک جلو پرداخت کردیم.

حاتمی بیان می کند: همیشه رسم بر این بوده  که مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت از مشتری می‌گرفتیم تا برای برپایی مراسم مواد اولیه تهیه کنیم و لذا با لغو مراسم نه‌تنها مواد مصرفی خریداری‌شده بر روی دستمان ماند و همگی فاسد شد بلکه تمامی صاحبان مجلس انتظار داشتند که ما پولشان را شبانه و بدون هیچ کم و کاستی به آن‌ها برگردانیم و لذا همین موضوع محور دعوا و جنجال‌های روزانه در دفتر تالار شده بود.

دولت و مسئولان بگویند ما چه باید بکنیم؟ آیا شخصی که تا دیروز نانی درمی‌آورده و حتی ۲۰ خانواده را هم نان می‌داده به‌واسطه این بلا که حالا میلیون‌ها تومان بدهکار شده باید برود زندان؟

وی بابیان اینکه در حال حاضر اجاره باغ، حقوق پرسنل و خسارت ناشی از مواد خریداری‌شده و مانده در یخچال و هزینه‌های دیگر همه بر روی‌هم انباشت شده بیان کرد: دولت و مسئولان بگویند ما چه باید بکنیم؟ آیا شخصی که تا دیروز نانی درمی‌آورده و حتی ۲۰ خانواده را هم نان می‌داده به‌واسطه این بلا که حالا میلیون‌ها تومان بدهکار شده باید برود زندان؟

حاتمی بابیان اینکه هنوز هم جلوی فاجعه و این ضرر را می‌توان گرفت ابراز کرد: من نمی‌دانم چرا دولت اجازه پذیرایی از مردم در رستوران و فضای بسته را می‌دهد اما اجازه پذیرایی از میهمان در فضای باز هم چون باغ تالارها را نمی دهد؟

دولت راهی پیش پای ما بگذارد
علی.م مدیر داخلی یکی از تالارهای پذیرایی مشهد نیز با اشاره به برگزاری مراسم چندین نفره از سوی مردم در محل‌های محدود افزود: عجیب است که بسیاری از مردم در قالب جمع‌های کوچک در کافی‌شاپ‌ها اجازه برگزاری جشن تولد دارند اما همین تجمع در قالب تالار پذیرایی ممنوع است!

در حال حاضر حتی سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها میهمان جمع کثیری از مردم هستند اما تالارهای پذیرایی هم چنان از پذیرش هرگونه مهمانی منع می‌شوند

وی با انتقاد از نحوه برخورد با تالارهای پذیرایی ابراز می‌کند: در حال حاضر حتی سفره‌خانه‌ها و رستوران‌ها میهمان جمع کثیری از مردم هستند اما تالارهای پذیرایی هم چنان از پذیرش هرگونه مهمانی منع می‌شوند.

وی با تأکید بر این موضوع که تالارهای پذیرایی محل مناسب برای برگزاری مراسم مردم با رعایت فاصله اجتماعی است ادامه داد: به نظرم ستاد مقابله با کرونا باید در این راستا تجدیدنظر کند و راهکاری برای جلوگیری از نابودی تالارهای پذیرایی ارائه کند.

برگزاری مراسم پنهانی 
این مدیر داخلی یکی از تالارهای پذیرایی مشهد بابیان اینکه تعطیلی تالارها موجب شده تا تقاضا برای اجاره باغات و ویلاهای خارج از شهر مشهد افزایش یابد بیان کرد: تعطیلی تالارها موجب شده تا برخی افراد که اعتنایی به کرونا ندارند مراسم نامزدی و یا جشن‌های خود را در منازل و باغ‌ها به صورت پنهان برگزار کنند درصورتی‌که اگر اجازه فعالیت به تالارها داده شود این مراسم را می‌توان در قالب رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد.

رعایت الزامات بهداشتی
وی اظهار کرد: بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی بعد از دو ماه تعطیلی، پس از تعطیلات عید فطر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد اما بعد از عید فطر همچنان با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شاهد ادامه روند تعطیلی تالارهای پذیرایی بودیم.

علی.م بابیان اینکه ثبت تالارها در سایت مرکز بهداشت و دریافت کارت سلامت همه پرسنل فعال در تالارهای پذیرایی الزامی است، گفت: ارائه غذا به‌صورت تک‌نفره، ممنوعیت توزیع غذا به‌صورت سلف‌سرویس و دیس پرسی، کاهش جمعیت تا ۵۰ درصد ظرفیت تالار، استفاده اجباری پرسنل از ماسک و دستکش ازجمله الزامات پیشنهادی این صنف برای بازگشایی است.

وی بابیان اینکه تاکنون تعداد ۳۰ نفر از پرسنل خود را از دست‌داده است اذعان کرد: درواقع ۳۰ خانوار در این میان دچار مشکل شدند و هنوز بسیاری از پرسنل نه‌تنها حقوق بیکاری دریافت نکردند بلکه بیکار و در مضیقه شدید مالی هستند.

تداوم اجباری و لغو پروانه‌های فعالیت
در همین راستا رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد بابیان اینکه بلاتکلیفی تالارهای پذیرایی از سال گذشته تاکنون خسارت جبران‌ناپذیری را به این صنف وارد کرده است به بازار گفت: متأسفانه طولانی شدن مدت‌زمان تعطیلی موجب شده تا برخی همکاران برای همیشه با این صنف خداحافظی کرده و از این شغل کناره‌گیری کنند.

ابراهیم حقیقی با اشاره به اینکه هر یک از تالارهای این صنف تعداد اشتغال قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است بیان کرد: هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند.

وی اظهار کرد: متأسفانه تعطیلی طولانی تالارها موجب شده تا از ابتدای سال تاکنون تعدادی از همکاران و صاحبان تالارها به‌واسطه مشکلات عدیده اقتصادی نسبت به کناره‌گیری و حتی لغو پروانه کسب خود اقدام کنند.

در ایام شیوع کرونا علاوه بر بسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعدادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند

وی با تأکید براین موضوع که اگر این رویه همچنان ادامه یابد منجر به کناره‌گیری همکاران بیشتری در این شهر خواهد شد، ادامه داد: در ایام شیوع کرونا علاوه بر بسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعدادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

حقیقی در همین راستا از مسئولان ستاد مقابله با کرونا خواست مجوز بازگشایی تالارها را صادر کنند و در مقابل تالارها رعایت هرگونه پروتکل بهداشتی یا فاصله اجتماعی ابلاغی از سوی ستاد را در اولویت قرار داده و خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌کنند.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه بیان کرد: تاکنون ۲۰ واحد زیرمجموعه اتحادیه اعم از تالارها، ظروف کرایه و شرکت‌های تشریفات به‌طور کامل تعطیل کرده و به جمع‌آوری واحد خود اقدام کرده‌اند.

وی یادآور شد: در مشهد ۱۲۰ تالار و باغ‌تالار فعال است که هرکدام به‌طور میانگین برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و شیوع کرونا باعث از بین رفتن این سطح از اشتغال شده است.

کد خبر: ۲۲٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha