۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱
صنعت قالیبافی در ایلام رو به افول
یادداشت؛

صنعت قالیبافی در ایلام رو به افول

ایلام- «صنعت قالیبافی در ایلام به دلیل مشکلات متعدد از جمله نبود بازار فروش در سراشیبی سقوط قرار گرفته است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: قالیبافی از جمله هنرهای اصیل و ارزشمندی است که سابقه‌ای طولانی در ایران دارد؛ استان ایلام نیز در میان تولید فرش‌های دستباف، دارای قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که این موضوع ایلام را در بین قدیمی‌ترین بافندگان فرش دستباف ایرانی قرار می‌دهد.

فرش دستباف در این استان همواره یکی از مهم‌ترین صنایع و حرفه روزمره مردم بوده‌است که ابتدا در میان ایلات و قبایل چادرنشین که کار اصلی و عمده آنان دامداری بوده است پدیدار شده و بعد در کل استان و در بین بانوان رواج پیدا کرده است.

اهمیت و مزایای قالی بافی

بدون تردید فرش علاوه بر ابعاد اقتصادی آن مظهری از هنر ملی و میراث فرهنگی کشور ایران است و حفظ و حراست و بسط و گسترش آن یک وظیفه ملی برای تمامی جامعه ایرانی است، پیوند بین آثار تاریخی و طرح‌ها و نقشه‌های فرش اصیل ایرانی نمایانگر ابعاد فرهنگی این صنعت و بیان کننده نوآوری، خلاقیت و اوج شکوفایی هنر روستائیان و طبقات محروم است که با کمترین امکانات در طی قرن‌ها به آفرینش جلوه‌هایی شگفت‌انگیز آن پرداخته‌اند.

از سوی دیگر نیز هر روز از تعداد فعالان در این عرصه کاسته می‌شود و اغلب بافندگان فرش در ایلام به دلیل مشکلات موجود دیگر تمایلی به بافت قالی ندارند

لازم به ذکر است قالی بافی علاوه بر اینکه جزو شغل‌هایی است که می‌توان آن را در خانه یا یک کارگاه قالی بافی با امکاناتی ابتدایی و سرمایه کم شروع کرد، بلکه در درون خود چندین شغل جانبی از جمله رنگرزی، چله‌کشی، نقشه‌کشی، تهیه نخ‌های کرکی و ابریشمی و فروشندگی فرش دارد و می‌تواند نقش بسزایی در اشتغالزایی و کسب درآمد برای بافندگان داشته باشد.

فراموشی صنعت قالی‌بافی در ایلام

با این وجود فرش دستباف ایلام به عنوان قدیمی‌ترین صنعت فرش بافی در ایران علی‌رغم سابقه طولانی و ظرفیت بزرگ برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی، مورد بی‌مهری و فراموشی مسئولان قرار گرفته و آنچنان که باید و شاید به آن توجه نمی‌شود.

صنعت قالیبافی در ایلام رو به افول

فرش دستباف نمونه بی‌بدیل هنر بانوان ایلامی است که از قرن‌ها پیش معروف بوده، شاهکار هنری که پیوند تاریخ و فرهنگ است و آثار فاخری از اصالت و معنویت این مرز و بوم را تقدیم جهانیان می کند، که همین امر حمایت از این صنعت و توسعه آن را الزامی می‌سازد

متاسفانه در استان ایلام به دلیل مشکلات اقتصادی، عدم استقبال مردم، درآمدزایی و سوددهی بسیار کم، عدم حمایت‌های دولتی و نبود بازار کار مناسب، بافندگان ناچارند دست بافته‌های خویش را زیر قیمت واقعی به واسطه‌ها و دلالان بفروشند تا شاید بتوانند درآمدی را از این راه کسب کنند؛ از سوی دیگر نیز هر روز از تعداد فعالان در این عرصه کاسته می‌شود و اغلب بافندگان فرش در ایلام به دلیل مشکلات موجود دیگر تمایلی به بافت قالی ندارند.

لزوم توجه به صنعت گلیم‌بافی در استان

با توجه به‌ قدمت و ظرفیت قالی بافی درایلام بی شک این هنر در صورت حمایت دولت و مسئولان، می‌تواند منجر به افزایش صادرات، ایجاد اشتغالزایی، رونق مشاغل خانگی و همچنین ارزآوری شود.

از این رو بهتر است برای حمایت از صنعتگران و توسعه صنایع قالی‌بافی در استان ایلام، اقداماتی از قبیل حمایت از صنعتگران و پرداخت تسهیلات به آنها، تبلیغات و فرهنگ‌سازی، برگزاری کلاس‌های متنوع آموزش قالی بافی، راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی فرش و صادرات قالی‌ها و گلیم‌های دست باف به کشورهای همسایه من جمله عراق لحاظ شود.

فرش دستباف نمونه بی‌بدیل هنر بانوان ایلامی است که از قرن‌ها پیش معروف بوده، شاهکار هنری که پیوند تاریخ و فرهنگ است و آثار فاخری از اصالت و معنویت این مرز و بوم را تقدیم جهانیان می کند، که همین امر حمایت از این صنعت و توسعه آن را الزامی می‌سازد.

بیش از سه هزار و ۵۰ بافنده در سطح استان شناسایی شده و سال گذشته چهار هزار و ۱۰۰ مترمربع فرش دستباف در مناطق مختلف ایلام تولید شده است.

کد خبر: ۲۲۹٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha