۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
تحویل حجمی آب؛ مطالبه جدی جهاد کشاورزی
معاون وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد

تحویل حجمی آب؛ مطالبه جدی جهاد کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی فراهم شدن زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای تحویل حجمی آب به کشاورزان را مطالبه جدی جهادکشاورزی در تعامل با وزارت نیرو خواند.

به گزارش بازار، صفدر نیازی شهرکی، با اشاره به وجود قوانین متعدد درباره تحویل حجمی آب و مورد تاکید بودن آن در برنامه‌های دوم، سوم، چهار، پنجم و ششم توسعه، تصریح کرد: در این اسناد و احکام، وزارت نیرو مکلف شده است که با همکاری جهادکشاورزی نسبت به تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی اقدام کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مطالبه جهاد کشاورزی از وزارت نیرو تحویل حجمی آب است، افزود: نمی‌شود که محصول را به ازای کیلوگرم تولید کنیم، اما ورودی مهمترین نیاز برای سیستم تولید حجمی نباشد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید بدانیم در چه مکانی چه حجم آب تحویل می‌گیریم که بر آن اساس بتوانیم الگوی کشت برنامه ریزی کنیم برای کشت مان برنامه ریزی کنیم و برای این منظور، جلسات مکرری هم تشکیل شده است.

نیازی شهرکی درباره پیگیری این موضوع گفت: ما قبلا نامه‌ای نوشتم خدمت وزیر محترم نیرو که این تحویل حجمی چه شد و قطعا چالش‌هایی هم وزارت نیرو برای اجرا دارد که خودشان توضیح خواهند داد.

وی افزود: آقای جوانبخت، معاون وزیر نیرو و خود آقای وزیر و همکارانشان در جریان این موضوع هستند و پیگیری‌هایی نیز انجام شده است.
تحویل حجمی آب؛ مطالبه جدی جهاد کشاورزی
نیازی شهرکی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار حلقه چاه، حدود ۲۰۰ سد و ۴۱ هزار قنات در کشور داریم، تصریح کرد: این‌ها باید منابع آب شان مشخص بشود چه حجمی از آب در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و ما مطمئنیم که این ۸۲ میلیارد مترمکعب که وزارت نیرو مطرح می‌کند، دقیق نیست.

وی افزود: تحقیقات ما نشان داده است که آب تحویلی به کشاورزان به مراتب کم‌تر از این است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تامین برق حدود ۱۵۰ هزار حلقه چاه که سوخت فسیلی گازوییل مصرف می‌کنند را از طرح‌های روی زمین مانده عنوان کرد و گفت: مطلب دوم هم نصب کنتور حجمی است که در این مورد، چاه‌های آب شخصی است تشکلی ندارند تا با وجود تشکل، صاحب پروانه و بهره بردار و سایر موارد مشخص باشد.

نیازی شهرکی افزود: همین الان هم کنتورهای هوشمند نصب می‌شوند منتهی این کار باید تاکنون تمام می‌شد.

وی تصریح کرد قانون تکالیفی برعهده دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو گذاشته و دستگاه‌های نظارتی مانند کمیسیون اصل ۹۰ می‌توانند بر وضعیت اجرای قانون نظارت کنند.

نیازی شهرکی با بیان اینکه ارتباط مان با همکاران وزارت نیرو خوب است، افزود: فردا دوشنبه هم جلسه داریم تا این موارد را بررسی کنیم.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha