۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
گواهی صادر شد؛ جستجوی منابع جدید «لیتیوم» در استان همدان | احتمال افزایش میزان ذخایر
بازار گزارش می‌دهد؛

گواهی صادر شد؛ جستجوی منابع جدید «لیتیوم» در استان همدان | احتمال افزایش میزان ذخایر

همدان- پس از صدور گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند همدان که به‌عنوان نخستین ذخیره لیتیوم کشور شناخته می‌شود کشف دوم در همان محدوده نیز در دست بررسی و اکتشاف تکمیلی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اسفندماه سال گذشته مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و کشف این ذخیره در همدان را نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان دانست.

ابراهیم‌علی مولابیگی بابیان اینکه ایران جزء معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادر خاکی و فلزات باارزش دسترسی دارد میزان ذخیره محدوده یادشده را هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و باارزش به‌عنوان یکی از نیازهای فناوری روز محسوب می‌شود.

لیتیوم برخلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خریدوفروش می‌شود که این امر به علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و درصورتی‌که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش‌افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت

وی بابیان اینکه این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل‌شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصربه‌فرد می‌کند، به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژها منحصربه‌فرد و استراتژیک اشاره و بیان‌ کرد: لیتیوم برخلاف دیگر محصولات معدنی در حجم کم و در ابعاد کیلوگرم خریدوفروش می‌ شود که این امر به علت قیمت بالا و سختی استحصال آن بوده و درصورتی‌که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش‌ افزوده بالایی را به همراه خواهد داشت.

صدور گواهی کشف محدوده‌های «لیتیوم» در استان همدان| احتمال افزایش میزان ذخایر معدنی

در توضیح بیشتر اینکه «لیتیوم» ‌یک فلز قلیایی نقره‌ای- سفید و نرم با عدد اتمی ۳ و در شرایط استاندارد دما و فشار سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد است که در ایران به تولید و فناوری نرسیده و اقتصادی بودن اکتشاف و فرآوری آن بسیار پراهمیت است چراکه فرآوری و دانش فنی مربوط به آن در اختیار کشورهای پیشرفته‌ای مانند ژاپن و کره جنوبی است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در همین خصوص از صدور گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند خبر داد و گفت: کشف دوم در همان محدوده نیز در دست بررسی و اکتشاف تکمیلی است.

محمدهادی احمدی بابیان اینکه گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند صادرشده است، اظهار کرد: مکتشف معدن لیتیوم در حال حاضر دارای گواهی کشف است و ظرف یک سال فرصت دارد پروانه بهره‌برداری دریافت کند.

آماده‌سازی سرمایه‌گذار و واردات فناوری به‌روز در حال پیگیری است

وی با اشاره به ادامه فرآیند که حوزه فرآوری است، افزود: با مذاکرات انجام‌شده آماده‌سازی سرمایه‌گذار و واردات فناوری به‌روز در حال پیگیری است که چنانچه محقق شود، بحث فرآوری تکمیل خواهد شد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ذخیره قطعی معدن کشف‌شده را هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کانسنگ لیتیوم با عیار میانگین ۸۰ تا ۷۰ گرم بر تُن عنوان و با تأکید بر اینکه کشف نخستین معدن لیتیوم مورد تأیید کمیسیون گواهی کشف وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور در دشت قهاوند و حدود ۱۲ کیلومتر است، یادآور شد: کشف دوم با ذخیره لیتیوم حدوداً هشت میلیون تُن کانسنگ در همان محدوده نیز در دست بررسی و اکتشاف تکمیلی است و چنانچه این کشف قطعی شود، ذخیره لیتیوم در دشت قهاوند دو برابر خواهد شد.

احتمال افزایش میزان ذخایر لیتیوم در استان همدان

احمدی احتمال افزایش میزان ذخایر استان را در دست بررسی دانست و گفت: افزون بر کشف لیتیوم به اذعان مکتشفان کربنات لیتیوم به‌صورت آزمایشگاهی تولیدشده که با صدور پروانه بهره‌برداری استخراج خواهد شد و وارد فاز بعدی فرآوری کربنات لیتیوم می‌شویم.

صدور گواهی کشف محدوده‌های «لیتیوم» در استان همدان| احتمال افزایش میزان ذخایر معدنی

وی بابیان اینکه کاشفان معدن لیتیوم فارغ‌التحصیلان رشته معدن هستند و کشف و بهره‌برداری را بر عهده‌دارند، گفت: توان فنی و مالی در کشف و بهره‌برداری معدن لیتیوم مشهود بوده و کار در این حوزه در حال پیشروی است.

احمدی با اشاره به اینکه با کشف و بهره‌برداری معدن لیتیوم به یکی از نیازهای فناوری روز دنیا دست خواهیم یافت، عنوان کرد: کشف این معدن و فلز استراتژیک ارزش‌افزوده و فرصت‌های اشتغال‌زایی بیشتری برای کشور در پی خواهد داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان: با توجه به کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور و استان همدان جهت استحصال این ماده معدنی نیازمند استفاده از دانش‌های خارج از کشور هستیم ضمن اینکه بعضی از کشورها و نیز شرکت‌های خصوصی کشور نیز درخواست همکاری داده‌اند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در همین خصوص کانسنگ لیتیوم را از سبک‌ترین و گران‌ ترین فلزات کمیاب در جهان برشمرد و عنوان کرد: با توجه به کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور و استان همدان جهت استحصال این ماده معدنی نیازمند استفاده از دانش‌های خارج از کشور هستیم ضمن اینکه بعضی از کشورها و نیز شرکت‌های خصوصی کشور نیز درخواست همکاری داده‌اند.

احمد شانیان با اشاره به نقش معدن لیتیوم در توسعه استان، افزود: کشف این معدن یک مزیت رقابتی برای خود استان است و علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم، اثر غیرمستقیم نیز در سایر صنایع ما دارد چراکه با ایجاد یک برند در کشور، زمینه سرمایه‌گذاری در استان با همکاری شرکت‌های خصوصی با جذابیت بیشتری فراهم می‌شود.

کشف معدن لیتیوم زمینه ساز ایجاد صنایع هایتک با دانش و فناوری بالا

وی با اشاره به اینکه کشف این معدن می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد صنایع هایتک با دانش و فناوری بالا ایجاد کند، گفت: با بهره‌برداری این معدن ایران دیگر نیازی به واردات لیتیوم نخواهد داشت و ارزش‌افزوده و فرصت‌های بیشتری برای کسب درآمد از صادرات این فلز گران‌بها برای کشورمان به‌ویژه استان همدان به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به صدور گواهی کشف محدوده‌های لیتیوم در استان همدان، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده و به‌کارگیری فناوری‌های خاص، از لازمه‌های این فضا است؛ ضمن اینکه کشف این محدوده ظرفیت بسیار خوبی برای استان همدان ایجاد خواهد کرد.

شانیان بابیان اینکه چند سرمایه‌گذار بزرگ از داخل و خارج کشور متقاضی سرمایه‌گذاری در این معدن هستند، گفت: این معدن به‌قدری اهمیت دارد که گفته می‌شود زمانی که خبر کشف آن منتشر شد قیمت جهانی لیتیوم به نصف قیمت رسید.

به هر حال معدن لیتیوم همدان یک پشتوانه بزرگ برای آینده جدید پس از نفت است چراکه می تواند جهشی بزرگ در توسعه این استان ایجاد کند؛ مسیری که در نقطه آغاز است و باید از همین امروز برای مقابله چالش های پیش روی آن از جمله مسال زیست محیطی هم به درستی برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پیمان ابراهیمی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      2 0
      شکرخدا،بایدازفرصت استفاده کنیم ازخام فروشی مثل نفت دست بکشیم و تکنولوژی آنرا سریع تربیاموزیم