۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
پایداری آب تهران در گرو همراهی مشترکان است| سایه‌بان مصرف آب کولر را ۵۰ درصد کاهش می دهد

پایداری آب تهران در گرو همراهی مشترکان است| سایه‌بان مصرف آب کولر را ۵۰ درصد کاهش می دهد

با شروع فصل تابستان، افزایش دما و استقرار هوای گرم در پایتخت، میزان مصرف آب نیز در این کلان‌شهر افزایش چشم‌گیری یافته است.

به گزارش بازار، این در حالی است که روز چهارشنبه هفتم تیرماه مصرف روزانه آب تهران در شهر تهران به سه‌ونیم میلیارد لیتر در شبانه‌روز رسید.

مصرف آب در کلان‌شهر تهران در روزهای پایانی هفته روندی افزایشی دارد به گونه‌ای که در روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل، مصرف لحظه‌ای آب تهران از ۵۰ هزار لیتر در ثانیه نیز عبور می‌کند.

هر چند که این میزان مصرف، مصرف لحظه‌ای آب در تهران بوده و ثابت نخواهد بود، اما ثبت این رقم هشداری برای پایتخت‌نشینان است تا راهی برای کاهش مصرف آب بیابند.

راهی جز همراهی مردم نیست
محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این‌که برنامه‌ای برای جیره‌بندی و قطع آب تهران ندارد، تاکید کرد: چنانچه مشارکت مردم در مصرف بهینه آب از چهار به ۱۰ درصد افزایش یابد، بدون هیچ‌گونه مشکلی آب شرب پایتخت تامین و توزیع خواهد شد.

اردکانی با تاکید بر این‌که تهران آمادگی بارگذاری جمعیت جدید با توجه به منابع آبی را ندارد، اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته منابع آبی در دسترس به مراتب کمتر بوده و دمای هوا نیز افزایش بیشتری یافته است و هیچ راهی به جز همراهی مردم برای تامین منابع آبی وجود ندارد.

چطور مصرف آب را کاهش دهیم؟
کولرهای آبی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل خانگی هستند. هر کولر آبی هم اندازه یک فرد در خانواده آب مصرف می‌کند. هر کولر آبی ۳۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند و اکنون در شهر تهران حدود سه میلیون کولر آبی در مدار بهره‌برداری است.

نشتی کولرها و خرابی شناور آنها موجب هدرروی مقادیر زیادی از آب در شبانه‌روز می‌شود، با سرویس دوره‌ای و نشت‌یابی کولرهای آبی می‌توان از هدرروی آب جلوگیری کرد.

هم‌چنین می‌توان با قرار دادن سایه‌بان و بررسی اتصالات کولر تا ۵۰ درصد میزان مصرف آب کولرها را کاهش داد.

رعایت نکات مدیریت مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرضروری از سوی مشترکان، نقش مهمی در پایداری شبکه توزیع آب و دسترسی همگان به آب شرب ایفا خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۹٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha