صنف کشبافان لای منگنه مالیات و کمبود مواد اولیه| پیش بینی تعطیلی برخی تولیدی ها تا پایان سال
پای درد دل فعالین صنف کشبافان؛

صنف کشبافان لای منگنه مالیات و کمبود مواد اولیه| پیش بینی تعطیلی برخی تولیدی ها تا پایان سال

صنف کشبافان در حال حاضر به سختی در حال فعالیت هستند که یکی از عمده معضلات آنها نبود مواد اولیه است.

نساء کروندی، بازار؛ توجه به تولید چند سالی است که توسط مقام معظم رهبری بسیار تاکید شده و در شعارهای سال نیز نمود دارد.

اما به رغم تشکیل کارگروه ها و جلسات متعدد رفع موانع تولید اما همچنان برخی از حوزه های تولید با مشکل جدی روبرو هستند که عدم رفع آن زمینه را برای کاهش انگیزه تولید فرآهم می کند.

استفاده از تولید داخل بسیار تاکید شده و تبلیغات زیادی در این خصوص صورت گرفت که مردم نیز از روی اجبار به دلیل برخی از گرانی های اجناس خارجی و یا حمایت قبلی از تولید داخلی به خرید تولیدات داخلی روی آوردند.

اما ارجح تر از تبلیغ و ترویج استفاده از کالای ایرانی دارا بودن کیفیت لازم این تولیدات است، چرا که افراد بر اساس اصل تصمیمات عقلایی در اقتصاد با وجود این گرانی ها مبلغی را برای تهیه کالای مورد نیاز خود پس انداز می کنند و بعد از خرید اگر تولیدات بی کیفیت باشد قطعا انتخابشان آن است که اگر پول خرید جنس خارجی را ندارد اصلا کالا را خریداری نکند!

واردات پر سود تر از تولید است

یکی از فعالین صنف کشبافان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت این صنف، اظهار داشت: در حال حاضر در صنف ما واردات بسیار پر سود تر از تولید است.

وی با بیان اینکه تلاش بسیار برای پیروزی در برابر مشکلات موجود کرده ایم، افزود: اما وقتی شاهد هستیم که تولیدات مشابه خارجی به راحتی وارد و با قیمت بسیار کم عرضه می شود از رقابت در این حوزه پشیمان میشویم.

سالار عیوضی با اشاره به اینکه تلاشی برای رفع مشکلات صورت نمی گیرد و تنها برنامه ریزی ها برای کاهش کمبود نقدینگی دولت است، خاطر نشان کرد: افزایش چند برابری مالیات مشکلات ما را دو چندان کرده است.

یکی از تولید کنندگان صنف کشبافان گفت: مالیات و نبود مواد اولیه دو مشکل عمده و البته بزرگ پیش پای تولید کنندگان این حوزه است

مواد اولیه برای صنف کشبافان در بازار وجود ندارد

یکی از تولید کنندگان صنف کشبافان در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: مالیات و نبود مواد اولیه دو مشکل عمده و البته بزرگ پیش پای تولیدکنندگان این حوزه است.

وی با بیان اینکه اگر چه مواد اولیه مورد نیاز صنف کشبافان در ماه های پایانی سال گذشته افزایش یافت اما از ابتدای سال تا کنون نیز افزایش مجدد را شاهد بودیم، افزود: این افزایش قیمت چند ماه یکبار سبب می شود که تولید کننده نتواند برای آینده کاری خود برنامه ریزی کند و از ادامه راه باز می ماند.

مهدی تیموری با اشاره به اینکه شاهد افزایش ۲۵ الی ۳۰ درصدی در حوزه مواد اولیه بودیم، بیان کرد: مالیات نیز چندین برابر شده و ما علیرغم کاهش فروش با افزایش مالیات روبرو هستیم.

این تولید کننده فعال در صنف کشبافان خاطر نشان کرد: به هر میزان که مالیات افزایش پیدا می کند اما هیچ امتیازی از جمله سهولت در تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان انجام نمی شود.

وی گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه تولید کنندگان مجبور به افزایش قیمت کالای تولید شده می شوند و این موضوع سبب افت بیش از پیش فروش ما شده است چرا که کالای چینی و وارداتی با قیمت بسیار کمتر در بازار عرضه می شود، مشتری نیز که با مشکلات اقتصادی روبرو است توجهی به کیفیت کالا ندارد.

مدیر اجرایی صنف کشبافان گفت: تغییر نحوه محاسبات مالیاتی و عدم نگاه کارشناسی به این موضوع نیز موجی از اعتراض ها را در ماه های آینده به وجود خواهد آورد

پیشبینی تعطیلی برخی تولیدی ها

مدیر اجرایی صنف کشبافان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مشکلات پیش روی فعالین این حوزه اظهار داشت: عمده مشکلات این صنف مالیات و کمبود مواد اولیه است که در این راستا با تلاش های مختلف موفق به اخذ مجوز واردات مواد اولیه از ستاد تنظیم بازار شدیم که این موضوع تا ماه گذشته ادامه داشت اما در حال حاضر این مجوز لغو شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم این ظرفیت را مجدد احیا کنیم، بیان کرد: در نظر داریم ظرفیت جدید ۱۵ هزار تنی را انجام دهیم در کنار آن با کارخانه جات داخلی تولید مواد اولیه نیز به مذاکره نشستیم تا بتوانیم با قیمت منصفانه مواد اولیه را از آنها خریداری کنیم که هم تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان این صنف به سهولت انجام و هم تولیدات کارخانه جات دپو نشود و خرید آنها افزایش پیدا کند.

محمد کمالی با اشاره به اینکه مشکل دیگر فعالین این صنف و شاید اکثر صنوف افزایش مالیات است، گفت: در خصوص این افزایش و ایرادی که در محاسبه مالیات جدیدا صورت گرفته به مسئولین مالیاتی توضیح داده شده است، اینکه بدون در نظر گرفتن تورم تنها تراکنش ها مد نظر قرار گیرد سبب افت سرمایه شده و این مالیات به ناحق است.

وی با بیان اینکه تا کنون آمار فاحشی از لغو مجوز ها در این صنف توسط فعالین اتفاق نیفتاده است، خاطرنشان کرد: با تداوم این وضعیت و عدم تلاش برای بهبود و رفع مشکلات به زودی شاهد این تغییر شغل ها توسط فعالین صنف کشبافان خواهیم بود.

مدیر اجرای صنف کشبافان عنوان کرد: تغییر نحوه محاسبات مالیاتی و عدم نگاه کارشناسی به این موضوع نیز موجی از اعتراض ها را در ماه های آینده به وجود خواهد آورد.

یکی از برنامه های پر اهمیتی که دولت باید آن را در حمایت از تولیدات داخلی فرآهم کند، نظارت بر کیفیت تولیدات و زمینه سازی برای اینکه تولید کنندگان بتوانند کالاهایی را تولید کنند که قابل رقابت با مدل مشابه خارجی باشد.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha