۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
رشد ۵۷ درصدی صادرات زعفران

رشد ۵۷ درصدی صادرات زعفران

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران از رشد ۵۷ درصدی صادرات زعفران طی دوماهه ابتدای سال خبر داد.

به گزارش بازار، غلامرضا میری درخصوص وضعیت صادرات زعفران افزود: حجم صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷ درصد رشد را نشان می دهد و این در حالی است که مجموع صادرات سال گذشته زعفران حدود ۲۳۹ تن بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران ۳۱ تا ۳۸ میلیون تومان برحسب کیفیت و درجه بندی از تولیدکنندگان خریداری می شود برای فروش نیز با توجه به آزمایش، سورت و بسته بندی با ۵ درصد سود در دنیا تحویل می دهیم این درحالیست که سود صادرکننده زعفران باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد محاسبه شود اما به دلیل مشکلات مختلف این مهم رخ نمی دهد.

وی تصریح کرد: نحوه زعفرانی که صادرکنندگان از کشاورزان خریداری می کنند با زعفرانی که قاچاقچی خریداری می کند تفاوت دارد زیرا صادرکننده ما زعفران درجه یک را خریداری می کند و تا زمانی که آزمایشگاه کیفیت و درجه بندی آن را تایید نکند، مبلغی به کشاورز پرداخت نمی شود اما روی کار قاچاقچی نظارتی نیست و آنها هر نوع زعفران را خریداری و به صادر کننده تحویل می دهند.

میری گفت: اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم زعفران نگین درجه یک ایران بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار در جهان توسط صادرکنندگان به فروش می رسد درحالی که زعفران قاچاق با نرخ بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار به فروش می رسد که بی کیفیت بودن ان می تواند در جایگاه ایران تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در حال حاضر صادرکننده ما برای بازگشت ارز به کشور با مشکلات جدی روبروست زیرا قیمت دلار آزاد ۵۰ هزارتومان است و صادرکننده باید ۱۲۸۳ دلار نرخ بار گمرکی پرداخت کند مشکل آنجایی ایجاد می شود که صادرکننده ما بابت هر کیلوگرم زعفران بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان هزینه می کند که رقم قابل توجهی است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران عدم فعالیت صادرکنندگان را به نفع قاچاقچیان دانست و تصریح کرد: اکنون سالانه ۹۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می شود که این حجم از قاچاق قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بحث نیم درصد آب مجازی برای زعفران در نظر گرفته شده اما این درحالیست که زعفران آب بری ندارد که ۰.۵ درصد آب مجازی در نظر گرفته شده است، زیرا اولین دوره آبی زعفران مهرماه و دومین دوره آبی آبان ماه است تا اردیبهشت ماه آب می خواهد و دیگر آب نیاز ندارد.

میری بر این باور است که صنعت زعفران کشور نیازمند حمایت دولتی است و اگر این مهم اتفاق بیفتد و معضلات برطرف شود تا پایان سال رشد صادرات زعفران ایران به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که این اقدام از ورود قاچاقچیان جلوگیری می کند.

کد خبر: ۲۲۸٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha