۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
۱۰ درصد باغات کشور نامرغوب است | دسته بندی کشت باغی
مدیرکل میوه های گرمسیری وزارت جهاد در گفتگو با بازار:

۱۰ درصد باغات کشور نامرغوب است | دسته بندی کشت باغی

قزوین- جلیلی مقدم، مدیرکل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از دسته بندی باغات کشور به سه درجه عالی، متوسط و نامرغوب خبر داد و گفت: ۱۰ درصد باغات کشور در زمره دسته سوم است.

زهرا جلیلی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به پایش صورت‌گرفته برای درجه‌بندی شدن باغات از نظر کیفی بیان کرد: بر اساس این پایش تنها ۲۸ درصد باغات کشور درجه‌ یک هستند و ۶۲ درصد باغات درجه دو و سه و ۱۰ درصد باغات هم نامرغوب هستند.

وی از حذف برخی گونه‌های درختی در باغات کشور تا چهار سال آینده خبر داد و اضافه کرد: طرح اصلاح باغات وزارت جهاد کشاورزی معطوف به حذف برخی گونه‌های باغی و جایگزین شدن آنها با گونه‌های پرارزش‌تری است که آب‌بری کمتری دارند. در هر صورت دوره باغداری سنتی گذشته و این نوع باغداری دیگر دارای صرفه اقتصادی برای باغدار نیست.

مدیرکل میوه های گرمسیری وزارت جهاد با بیان اینکه اجرای طرح حذف و جایگزینی برخی گونه‌ها منطبق با برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه کشور است، ابراز کرد: در این برنامه هفتم هم بر بازسازی و بهسازی باغات فرسوده و قدیمی تاکید شده است.

جلیلی مقدم یادآور شد: در مجموع باید گفت که زمانی برگشت سرمایه در حوزه باغبانی و باغداری بلندمدت است و اگر شخصی قصد ورود این حوزه را دارد، باید با هدف‌گذاری دقیق وارد شده و با برنامه‌ریزی عمل کند. باید تلاش کنیم که ارقامی که از نظر تجاری سوآوری بیشتری داشته و از منابع آبی و خاکی کمتری استفاده می‌کنند، در این بخش بهره بگیریم.

وی از عزم وزارت جهادکشاورزی با تولید نهال یا پاجوش درخت نخل (خرما) خبر داد و گفت: دو نهالستان خرما در کشور کار خود را شروع کرده‌اند و طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا سال آینده نخستین پاجوش‌ها یا نهال‌های تولیدشده در این نهالستان‌ها وارد بازار شده و در دسترس نخل‌کاران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میوه های گرمسیری وزارت جهاد اضافه کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح ساماندهی گونه درختان نخل در کشور را شروع کرده و در همین راستا بنا دارد گونه‌های خرمایی که از نظر تجاری و صادراتی قابلیت بیشتری دارند را وارد کشور کرده و به تدریج آنها را جایگزین گونه‌های کم‌ثمرتر کند.

جلیلی مقدم با اشاره به برنامه‌های دولت برای اصلاح الگوی کشت گلخانه‌ای هم بیان کرد: بر این اساس بنا داریم که همه کشت‌های با آب‌بری بالا مانند کشت سبزیجات و صیفی‌جات را به گلخانه‌ها منتقل کنیم و در ضمن نسبت به تولید گونه‌های بسیار پرارزش مانند گیاهان دارویی در گلخانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha