۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
­۱۵ هزار ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور وجود دارد

­۱۵ هزار ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور وجود دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران از وجود بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور خبر داد که متوسط عمر آن‌ها بیش از ۲۰ سال است.

به گزارش بازار، رضا بسطامی گفت: مهمترین ضعف امروز در حوزه تولیدات معدنی کشور، پیری و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است.

وی با اشاره به اقدام بسیار خوب و تسهیل‌گرانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ماشین‌آلات معدنی افزود: سازندگان ایرانی درخصوص آن دسته از ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود دارد، برای معادن کوچک اقدام می‌کند، اما در عوض اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی با عمر بیش از پنج سال نیز داده شده است.

بسطامی ادامه داد: پارسال مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین‌آلات معدنی صادر، اما فقط ۶۰۵ دستگاه از آن‌ها وارد شد.

وی، فرسودگی ماشین‌آلات را یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت تمام شده در حوزه معدن برشمرد و گفت: این ضعف در حوزه ماشین‌آلات وجود دارد و علاوه بر این سازمان، سایر دستگاه‌ها از جمله گمرک، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و وزارت صمت باید به کمک این حوزه بیایند.

بسطامی افزود: اکنون شاهدیم بسیاری از ماشین‌آلات معدنی به دلایل متعدد در گمرک خاک می‌خورند، از جمله دلایل این است که شرایط واردات به کشور تغییر کرده است؛ به طور مثال عمر ماشین‌آلات بالای ۱۵ سال بوده یا هویت نداشته است.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های فعالان معدنی در این زمینه این است که موضوع واردات ماشین‌آلات به بحث مجوزها وصل نشود؛ با این حال وزارت صمت در حال بررسی موضوع است و باید مراقب بود تا دلالان و سوداگران سوء استفاده نکنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: در این زمینه ارائه وام و تسهیلات از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی به فعالان بخش می‌تواند کمک حال باشد تا بتوانند از محل مجوزهای خود ماشین‌آلات دریافت کنند.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha