۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
اعراب و پروژه انرژی سبز؛ صادرات LNG عربستان
موسسه مطالعات خاورمیانه گزارش داد

اعراب و پروژه انرژی سبز؛ صادرات LNG عربستان

به جای دستیابی به یک هدف پرخطر و کششی مانند پروژه LNG سبز، توسعه تدریجی پروژه ها در جفوره عاقلانه تر به نظر می رسد.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه مطالعات خاورمیانه اخیرا مقاله با عنوان «صادرات LNG عربستان: غلبه بر چالش‌های تجاری» با قلم «وین سی آکرمن» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

گزارش های مطبوعاتی اخیر نشان می دهد که آرامکو عربستان سعودی، غول نفتی دولتی عربستان سعودی، در حال مذاکره با توتال انرژی و سینوپک در مورد توسعه پروژه صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) با استفاده از میدان عظیم جفوره است. بلومبرگ گزارش می دهد که پس از صدور بیانیه های مثبت در مورد پروژه های هیدروژن آبی سبز فیلد در اواخر سال ۲۰۲۲، این شرکت ممکن است از طرح هیدروژن دور شده و به سمت صادرات LNG حرکت کند. هر دو به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارند.

با این حال این موضوع برای آرامکو با توجه به سود بادآورده ۱۶۱ میلیارد دلاری آن برای سال ۲۰۲۲ مطرح نیست. از حساب های خبری و اظهارات شرکت به نظر می رسد که این شرکت تمایل زیادی به مشارکت در پروژه گاز مواد معدنی با مشخصات بالا با خود دارد.

انتظار می رود منابع گازی از حوضه جفوره به مساحت ۱۷۰۰۰ کیلومتر مربع تولید شود. بدیهی ترین انتخاب، استفاده از این گاز برای بازار داخلی مانند جابجایی نیروگاه های نفت خام و سوخت سنگین و توسعه بخش LNG در مقیاس کوچک برای جایگزینی سوخت حمل و نقل دیزل مورد نیاز کامیون های مسافت طولانی است.

با این حال، ساخت یک نیروگاه هیدروژن آبی یا یک پروژه صادرات LNG به وضوح در صحنه جهانی مستلزم اقداماتی با سطح بالاتر خواهد بود. با فرض اینکه شرکت تصمیم به پیگیری پروژه صادرات LNG بگیرد، با چالش ها و ریسک های بالقوه فرسایشی ارزش روبرو خواهد شد که باید قبل از دستیابی به موفقیت اقتصادی بر آنها غلبه کرد.

برای شروع، توسعه دهندگان پروژه باید سایتی را با دسترسی مستقیم به آب برای بارگیری LNG، فضایی (مثلاً ۶۴۰ هکتار) با حفاظ ایمنی کافی و زیرساخت هایی مانند خطوط لوله گاز طبیعی و منبع تغذیه شناسایی کنند. یکی از سایت‌هایی که قبلاً برای کارخانه LNG سبز میدان پیشنهاد شده بود، منطقه جبیل بود.

آرامکو نیاز به تامین امنیت شرکای باتجربه LNG دارد و طبق گزارش ها این شرکت در حال مذاکره اولیه با دو شرکت پیشرو LNG، توتال‌انرژیز و ساینوپک است

این منطقه علاوه بر تمرکز سایر تأسیسات تولیدی در نزدیکی آن (از جمله سکوهای دریایی)، از ازدحام دریایی با تانکرهای نفت خام، ترافیک دریایی و سایر کشتی های باری و نظامی بین المللی رنج می برد. علاوه بر این، خروج به بازارهای جهانی مستلزم ترانزیت دریایی از طریق دو تنگه جغرافیایی، گذرگاه قطر/ایران و تنگه هرمز است. انتخاب سایت هوشمند می تواند جذابیت تجاری پروژه را افزایش دهد و استقرار یک کارخانه LNG سبز در خلیج فارس خطر دریایی را کاهش می دهد و همچنین مزیت رقابتی را ارائه می دهد.

باید گفت آرامکو نیاز به تامین امنیت شرکای باتجربه LNG دارد و طبق گزارش ها این شرکت در حال مذاکره اولیه با دو شرکت پیشرو LNG، توتال‌انرژیز و ساینوپک است. هر دو تجربه LNG در پروژه‌ها و بازاریابی دارند و هر دوی آنها برداشت بالقوه را ارائه می‌دهند.

شراکت با هر یک از این شرکت ها یا هر دوی آنها، پشتیبانی فنی را ارائه می دهد و فرصتی را برای عرضه حجم LNG در بازارهای جهانی ایجاد می کند و در نتیجه جریان درآمدی برای پروژه ایجاد می کند. در نهایت باید گفت در حالی که آرامکو سابقه قوی در ساخت پروژه های مواد دارد، شراکت با توتال‌انرژیز و ساینوپک منجر به مشارکت جهانی شناخته شده می شود و در نتیجه اعتبار بازار را بیشتر می کند.

موفقیت تجاری به فروش و بازاریابی LNG متکی است. در حالی که توتال‌انرژیز و ساینوپک ممکن است برخی از حجم های تولید شده را مصرف کنند، احتمالاً حجم های اضافی باید در جای دیگری فروخته شود. توسعه و ایجاد یک تیم فروش و بازاریابی LNG بخش اصلی این تلاش خواهد بود، چیزی که در گذشته مانعی برای شرکت بوده است. اگر قرار است یک سرمایه گذاری LNG از نظر تجاری موفق باشد، باید به این چالش رسیدگی شود.

توسعه یک پروژه LNG سبز نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد. هزینه های معمول توسعه LNG نباید به طور متوسط بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به ازای هر تن LNG، بدون هزینه گاز طبیعی، برای رقابت در بازار جهانی باشد

توسعه یک پروژه LNG سبز نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد. هزینه های معمول توسعه LNG نباید به طور متوسط بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به ازای هر تن LNG، بدون هزینه گاز طبیعی، برای رقابت در بازار جهانی باشد. بنابراین، ساخت یک پروژه با ظرفیت کل ۱۰.۰ میلیون تن در سال (mtpa) باید حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

مهم ترین خطر برای موفقیت تجاری یک کارخانه LNG سبز، تامین گاز کم هزینه، طولانی مدت، پایدار و بدون وقفه است. در پروژه‌های LNG ایالات متحده، گاز خوراک معمولاً از چندین حوضه تولید می‌شود و به اپراتور عرضه و مجموعه‌ای از شرایط خرید را ارائه می‌دهد. در سطح جهانی پروژه‌های LNG زیادی ساخته شده‌اند که به دلیل کمبود گاز خوراک کافی، انحراف عرضه گاز به بازار داخلی و عملکرد ضعیف میادین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

آرامکو قصد دارد تامین گاز خود را از میدان جفوره، که هنوز در مراحل اولیه توسعه با سابقه تولید کمی است، تامین کند. با این حال با حمایت ریاض، غول انرژی عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به جریان درآمد خود است و گاز جفوره ممکن است این فرصت را در دراز مدت فراهم کند

آرامکو قصد دارد تامین گاز خود را از میدان جفوره، که هنوز در مراحل اولیه توسعه با سابقه تولید کمی است، تامین کند. با این حال با حمایت ریاض، غول انرژی عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به جریان درآمد خود است و گاز جفوره ممکن است این فرصت را در دراز مدت فراهم کند.

ساخت یک نیروگاه LNG با ظرفیت ۱۰ میلیون تن در هر ساعت، ۴۸ تا ۶۰ ماه طول خواهد کشید. بنابراین، اولین حجم LNG قبل از سال ۲۰۲۸ وارد بازار جهانی نخواهد شد، با فرض اینکه تصمیم نهایی سرمایه گذاری (FID) در سال جاری گرفته شود، که بسیار بعید است زیرا پروژه هنوز در مراحل اولیه خود است. آرامکو هنوز ظرفیت LNG برنامه ریزی شده برای پروژه جدید را اعلام نکرده است، اما این شرکت پیش بینی می کند تولید جفوره تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۰ میلیارد مکعب در روز برسد.

مانند هر شرکت بزرگ، یک استراتژی بلندمدت مستحکم برای ذینفعان ارزش ایجاد می کند و آینده شرکت را مشخص می کند. در این صورت به نظر می‌رسد آرامکو می‌تواند از برخی گزینه‌ها و توسعه سناریو پیرامون تولید و تجاری‌سازی گاز جفوره استفاده کند.

برآورد درآمد منابع جفوره قابل توجه است اما هنوز اثبات نشده است. به جای دستیابی به یک هدف پرخطر و کششی مانند پروژه LNG سبز، توسعه تدریجی پروژه ها در جفوره عاقلانه تر به نظر می رسد. یک رویکرد راهبردی پلکانی و پلکانی برای توسعه پورتفولیو LNG از نظر مالی، تجاری، اعتباری و فنی ریسک کمتری نسبت به تعهد به یک پروژه بزرگ سبزفیلد ۱۰+ میلیارد دلاری دارد که در یک پایگاه منابع اثبات نشده لنگر انداخته است.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha