۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
افزایش سرمایه و سودسازی دو برنامه چادرملو در سال ۱۴۰۲
بازار گزارش می دهد؛

افزایش سرمایه و سودسازی دو برنامه چادرملو در سال ۱۴۰۲

در مجمع شرکت چادرملو ۸۹ تومان به ازای هر سهم توزیع شد و با توجه به سود انباشته بافی مانده سیاست گذاری در راستای افزایش سرمایه و توسعه زنجیره تدوین شد.

بازار؛ گروه بورس: شرکت چادرملو در سال گذشته 22 هزار و 887 میلیارد تومان سود خالص ساخته و با در نظر گرفتن اینکه 26600 میلیارد تومان سود انباشته ابتدای دور داشت و در این دور افزایش سرمایه اجرا کرده در نهایت این شرکت 22485 میلیارد تومان سود قابل تخصیص داشت که با تصمیم مجمع عمومی 9154 میلیارد تومان سود تقسیم شد که به ازای هر سهم 89 تومان اختصاص یافت.

شرکت در سال 1401 اقدام به انجام افزایش سرمایه از مبلغ 11.9 هزار میلیارد تومان به 19.2 هزار میلیارد تومان اقدام و برنامه لازم به منظور اجرای کردن افزایش سرمایه تا مبلغ 27 هزار میلیارد تومان در دست انجام است و استفاده از منابع داخلی شرکت و ظرفیت های بازار سرمایه از قبیل انتشار اوراق بدهی به منظور تامین مالی طرح های توسعه به تناسب پیشرفت آنها در دستور کار هیئت مدیره قرار دارد.

مدیرعامل چادرملو در جلسه مجمع عمومی با اشاره به اینکه سال گذشته کاهش تولید فولاد در جهان اتفاق افتاده است، گفت: کشور چین اصلی ترین بازیگر زنجیره فولاد دنیا تحت تاثیر رشد هزینه، کمبود مواد اولیه و تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین کاهش داشته است. در واقع زنجیره فولاد با چالش های جدی برای تولید مواجه شده، زیرا از یک سو قیمت های جهانی افت داشته اند و از سوی دیگر شرکت های تولیدکننده سنگ ها کاهش استخراج داشته اند.

وضعیت تولید چادرملو

طالب زاده درباره پیش بینی وضعیت تولید در سال جاری اظهار کرد: چشم انداز ما رشد تولید 1.6 درصدی در بخش فولاد است، تصریح کرد: سال گذشته حدود 11 میلیون و 400 هزار تن کنسانتره تولید شده است، از این رو مجموعه در تولید کنسانتره در کشور جایگاه نخست را دارد و در تولید گندله با ظرفیت 3 میلیون و 700 هزار تن جایگاه ششم قرار داریم. همچنین در آهن اسفنجی با تولید یک میلیون و 600 هزار تن سال گذشته با وجود محدودیت های تامین گاز و ... جایگاه پنجم را کسب کردیم و در تولید فولاد هم برای نخستین بار رکود تولید یک میلیون و 195 هزار تن محقق کرد.

طالب زاده گفت: برنامه اولیه چادرملو برای تولید کنسانتره 9.5 میلیون تن بود و بعد از یک مرحله اصلاح ظرفیت تا 10.5 میلیون تن افزایش یافت، اما عملا سال گذشته ظرفیت تولید کنسانتره چادرملو به 11 میلیون تن رسیده است

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه سال 1400 مجموع کنسانتره تولیدی کشور بیش از 50 میلیون تن بود و در سال 1401 با افتی 8 درصدی مواجه بوده است، تصریح کرد: افت تولید کنسانتره تحت تاثیر کاهش قیمت و همچنین کاهش تامین مواد اولیه اتفاق افتاده بود. در حالی که در کشور ظرفیت 71 میلیون تن تولید کنسانتره وجود دارد. در واقع برنامه اولیه چادرملو برای تولید کنسانتره 9.5 میلیون تن بود و بعد از یک مرحله اصلاح ظرفیت تا 10.5 میلیون تن افزایش یافت، اما عملا سال گذشته ظرفیت تولید کنسانتره چادرملو به 11 میلیون تن رسیده است و در بخش گندله هم چادرملو با وجود محدودیت های انرژی، 4 درصد افت تولید اتفاق افتاد و در بخش آهن اسفنجی هم کاهش مصرف وجود داشت و به نوعی تقاضا برای همه گندله سازان محدود شده بود و در کشور همچنان ظرفیت گندله سازی 67 میلیون تن است و حتی سال گذشته افت 3 میلیون تنی در گندله اتفاق افتاده بود.

طالب زاده با تاکید بر اینکه متوسط قیمت کنسانتره در سال 1400 حدود 2 میلیون و 8100 هزار تومان بوده که سال گذشته به ازای هر تن 200 هزار تومان افت داشته است، تصریح کرد: همچنین موضوع افت قیمت در گندله جدی بود که قیمت از 4 میلیون و 100 هزار تومان به 3 میلیون و 300 هزار تومان در سال 1401 رسید. از این رو برای رفع مشکل تامین گنده سیاست تامین انرژی و همچنین ذخیره سازی مواد اولیه پیش گرفته ایم و با توجه به اینکه قیمت گندله به 4 میلیون و 800 هزار تومان رسیده امیدواریم سال جاری سودسازی خوبی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه در بخش آهن اسفنجی حدود یک میلیون و 650 هزار تن تولید کردیم که برای نخستین بار در این مجموعه تحقق یافته است، تصریح کرد: سال گذشته با توجه به کاهش قیمت ها در ابتدای زنجیره تلاش کردیم در حلقه های پایانی مانند فولاد رشد تولید داشته باشیم به همین دلیل رشد 13 درصدی در بخش فولاد داشتیم و این مساله در جبران کاهش درآمدهای ابتدای زنجیره موثر بود.

افزایش سود سرمایه گذاری چادرملو

مدیرعامل چادرملو با بیان اینکه سال 1400 حدود 44 هزار میلیارد تومان درآمد شرکت بود و سال گذشته با وجود رشد تولید به 41 هزار میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: سود سرمایه گذاری های شرکت در سال 1401 به دلیل رشد کنسانتره و فولاد به 3700 میلیارد تومان رسید و 4200 میلیارد تومان درامد از فروش میلگرد در یکی از شرکت های زیرمجموعه اتفاق افتاد و در بخش هزینه ها هم سال گذشته تحت تاثیر رشد قیمت حامل های انرژی و دستمزد، حقوق مالکانه و ... باعث افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده شد.

کاهش هزینه های حمل و نقل از سیاست های شرکت است، در همین راستا از ظرفیت های ریلی استفاده بیشتری خواهد کرد و 550 واگن را در این بخش قرار است بکار بگیری شود که تاکنون 270 واگن خریداری شده و پیش بینی شده که امسال 200 واگن دیگر به مجموعه اضافه شود

طالب زاده با تاکید بر اینکه ارزش دارایی های ثابت شرکت از 7300 میلیارد تومان به 8400 میلیارد تومان رسیده است، اظهار کرد: سرمایه گذاری های بلندمدت شرکت سال گذشته 5 هزار میلیارد تومان بوده است و مجموع دارایی های شرکت از 45 هزار میلیارد تومان به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است.

او با اشاره به اینکه 26 طرح در شرکت در حال اجراست که ارزش آن حدود 4 میلیارد یورو است، اظهار کرد: سهم خود شرکت چادرملو حدود 3 میلیارد یورو است، به طوری که کارخانه گندله سازی با رقم 25 میلیون یورو در حال اجراست و 25 درصد تاکنون پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین نیروگاه اردکان 2 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاکنون سرمایه گذاری 2200 میلیارد تومان روی آن سرمایه گذاری شده است. نیروگاه خورشیدی و کارخانه اکسیژن و همچنین طرح آهن اسفنجی با سرمایه گذاری 170 میلیون یورو در حال اجرا هستند. همچنین طرح های دیگری در شرکت های فرعی در حال دنبال می شوند که در راستای تامین نیاز داخلی و تکمیل زنجیره است.

او با اشاره به اینکه برای کاهش هزینه های حمل و نقل از سیاست های شرکت است، گفت: در همین راستا می خواهیم از ظرفیت های ریلی استفاده کنیم و 550 واگن را در این بخش بکار بگیریم که تاکنون 270 واگن خریداری شده و پیش بینی ما این است که امسال 200 واگن دیگر به مجموعه اضافه شود.

در سال 1402 شرکت برنامه تولید کنسانتره به میزان 9 میلیون و 400 هزار تن، تولید 3 میلیون و 700 هزار تن گندله، تولید 1 میلیون و 550 هزار تن آهن اسفنجی و تولید 1 میلیون تن شمش فولادی را پیش بینی کرده است.

همچنین برنامه فروش در سال 1402 مقدار 5 میلیون 767 هزار تن کنسانتره معادل 5 میلیون و 219 هزار تن کنسانتره خشک(فروش 1 میلیون و 775 هزار تن گندله، فروش 100 هزار تن آهن اسفنجی و فروش 1 میلیون 70 هزار تن شمش فولادی )مشتمل بر فرش 400 هزار تن شمش به صورت صادراتی و حدود 670 هزار تن فروش داخلی را هدف گذاری کرده است.

از مجموع تولید کنسانتره تولیدی در سال 1402، مقدار 4 میلیون و 33 هزار تن جهت تولید گندله به کارخانه گندله سازی منتقل و از این مقدار، به میزان 3 میلیون و 855 هزار تن در فرآیند تولید گندله مصرف شده است. از مجموع 3 میلیون و 700 هزار تن گندله تولیدی، 2 میلیون و 325 تن برای تولید آهن اسفنجی به کارخانه احیا انتقال می شود. از مقدار 1 میلیون 550 هزار تن آهن اسفنجی تولیدی، 1 میلیون و 284 هزار تن برای تولید شمش فولاد در کارخانه فولادسازی مصرف و مقدار مازاد بر نیاز، مطابق برنامه به فروش می رسد.

برق تولیدی نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی و نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی شرکت مطابق تعرفه های وزارت نیرو به شرکت مدیریت برق کشور و یا از طریق بورس انرژی فروخته می شود

پیش بینی شرکت در راستای تداوم فعالیت و تأمین مواد اولیه، علاوه بر بهره برداری از معدن دی 19، بررسی و شناسایی معادن غیرفعال دارای پتانسیل در سطح استان و کشور، تامین منابع مالی جهت احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک و خرید سنگ آهن از سایر تأمین کنندگان در دست انجام است.

کد خبر: ۲۲۸٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha