۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
هیچ درخواستی مبنی بر کاهش یا افزایش قیمت گندله و کنسانتره نداشتیم

هیچ درخواستی مبنی بر کاهش یا افزایش قیمت گندله و کنسانتره نداشتیم

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: هیچ درخواستی از طرف انجمن فولاد در مورد قیمت پایه‌ای که کاهش یا افزایش پیدا کند، نداده ایم چراکه اینگونه تصمیمات در اختیار بورس کالا است.

به گزارش بازار، وحید یعقوبی درباره کاهش قیمت گندله آهن و عرضه نشدن در بازار گفت: عرضه نشدن گندله به تصمیم واحدهای عرضه کننده (گندله و کنسانتره آهن) برمی‌گردد و ما (انجمن تولید کنندگان فولاد ایران) در این خصوص ورود نکردیم.

وی ادامه داد: اما نکته مهم در این باره این است که بورس کالا از تولید کنندگان (گندله و کنسانتره آهن) خواسته است که قیمت پایه را کاهش دهند که با توجه به استدلال‌هایی که عرضه کنندگان گندله در این خصوص داشتند، این تصمیم بورس کالا را قبول نکردند و از عرضه گندله در بورس کالا جلوگیری کردند.

مدیر اجرایی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: نکته قابل توجه این است که در زنجیره فولاد باید طوری برخورد کنیم که تمام واحدهایی که در بالادست و پایین دست زنجیره هستند بتوانند از یک تولید مناسب و سودآوری متوازنی برخوردار باشند و بتوانند با افزایش تولید، برای کشور مهار تورم را رقم بزنند.

یعقوبی گفت: در زنجیره فولاد متأسفانه ما عدم توازن‌هایی را در تولید حلقه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم مثلاً هم اکنون گندله در کشور مازاد است و طبیعتاً وقتی گندله مازاد است سیاست‌هایی باید پیش گرفته شود که تسهیل صادرات گندله انجام شود تا این تعادل در عرضه و تقاضای داخلی هم ایجاد شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که یک راهبرد اساسی باید در دولت باشد، اما درباره قیمت، به طور معمول تولیدکنندگان و فروشندگان گندله با فولاد سازان به توافقاتی می‌رسند.

یعقوبی گفت: روال خرید و فروش گندله در طول سالیان سال در کشور این گونه بوده که عرضه کنندگان مواد معدنی و فولاد سازان در مذاکراتی که با همدیگر دارند به توافقاتی می‌رسند و آن توافقات بر مبنای ضریبی از نرخ فولاد است، پیشنهاد ما این است که همچنان این توافقات می‌تواند ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: این تعاملات بخش خصوصی با همدیگر و اعتماد به تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی می‌تواند مبنای کار قرار گیرد. واحدها می‌توانند با همدیگر تعامل کنند و این که الزام به عرضه در بورس کالا باشد دست تولید کننده و خریدار را برای معاملات می‌بندد.

یعقوبی گفت: نه فقط در بالادست بلکه در پایین دست زنجیره فولاد هم همین مسائل را داریم به عنوان مثال تولید کننده‌ای که دچار مشکل نقدینگی است تصمیم می‌گیرد محصولاتش را به صورت اعتباری و یا چکی بفروشد، اما در بورس کالا با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شود.

وی افزود: مسائل مختلفی چه به لحاظ فنی، کیفی و مسائل اقتصادی مطرح است که با ساختار و مقررات فعلی بورس کالا میسر نیست و نباید انتظار داشته باشیم همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا به فروش برسد. بنابر این باید در این سیاست بازنگری شود و اجازه دهیم که واحدها بتوانند در فضای رقابتی با هم آزادانه تعامل کنند و با هم محصولاتشان را بفروشند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: اگر این سیاست اتفاق بیفتد در کنار سامانه‌های نظارتی که وزارت صمت و دولت ایجاد کرده هم موجب می‌شود که تولید کننده‌ها چرخه تولیدشان را به راحتی بچرخانند و هم قیمتی که به دست مصرف کننده نهایی یعنی من عامه مردم می‌رسد، قیمت ترجیحی مورد نظر دولت باشد.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha