۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
زنجیره توزیع روغن موتور از هم گسسته است| مدیران عامل سپاهان و ایرانول توزیع را بررسی کنند
بازار گزارش می دهد

زنجیره توزیع روغن موتور از هم گسسته است| مدیران عامل سپاهان و ایرانول توزیع را بررسی کنند

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن به بازار گفت: در زنجیره توزیع کنندگان روغن موتور در بازار انحصار وجود دارد، بنابراین مشتریان نمی توانند با قیمت های واقعی روانسازها را خریداری کنند.

بازار؛ گروه خودرو: قیمت روغن موتور خریداری شده توسط مصرف کننده را مصوبه های تولیدکنندگان یا قیمت گذاری دستوری دولت تعیین نمی کند، بلکه بهای روانسازها را در شبکه مصرف عاملین یا سودجویان مشخص می کنند. گزارش های میدانی خبرنگار «بازار» و بررسی های این رسانه گویای این موضوع است که شفافیت در زنجیره تولید روغن موتور توسط روانسازها وجود داد، اما هیچ شفافیتی در عملکرد عاملین توزیع در بازار یا شبکه مصرف وجود ندارد. این درحالی است که همواره تولیدکنندگان زیر ضرب دستگاه های نظارتی به دلیل کمبود نظارت سازمان های ذیربط به شبکه توزیع قرار دارند. از سوی مشتریان برخی از برندها نیز نمی توانند با قیمت های مصوب و واقعی روانسازهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. به نظر می رسد سودجویان بازیگران اصلی بازار روغن موتور هستند، شاید سود این افراد بیشتر از تولیدکنندگان باشد.

زنجیره توزیع روغن موتور در توزیع از هم گسسته است | مدیران عامل سپاهان و ایرانول توزیع را بررسی کنند

حسینی کیا: در بخش عرضه روانسازها به بازار باید دستگاه های نظارتی دقت و بررسی های خود را بیشتر کنند تا محصولات با قیمت های مصوب شده و واقعی به دست مشتریان برسد و تولیدکنندگان مقصر افزایش قیمت معرفی نشوند

انحصار زدایی از توزیع روغن موتور

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه شبکه توزیع اثرگذار در افزایش قیمت روانسازها است، گفت: دو جلسه تخصصی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص صنعت روغن موتور و روانسازها برگزار شد. بخشی از این جلسه ساماندهی و نظارت به بر نحوه توزیع روانسازها در بازار بود. بخش دیگر توسعه توزیع کنندگان بود.»

حسینی کیا با اشاره به بحث اثرگذاری عاملین پخش و شبکه توزیع در افزایش قیمت یا عرضه روغن موتور به «بازار» توضیح داد: در زنجیره توزیع کنندگان روغن موتور در بازار انحصار وجود دارد، در گذشته به هر فعال صنفی مجوز نمایندگی داده نمی شد. ولی با پیگیری های مجلس شورای اسلامی این موضوع تغییر کرده است و اکنون مجوز نمایندگی فروش تولیدکنندگان روغن موتور به فعالان این بازار اعطا می شود.

وی افزود: در بخش عرضه روانسازها به بازار باید دستگاه های نظارتی دقت و بررسی های خود را بیشتر کنند تا محصولات با قیمت های مصوب شده و واقعی به دست مشتریان برسد و تولیدکنندگان مقصر افزایش قیمت معرفی نشوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولید انواع روانساز در صنعت چالش عمده ندارد، اظهار داشت: «عمده تولید روغن موتور توسط واحدهای تولیدی دولتی انجام می شود، حدود پنج درصد از بازار روغن موتور در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. نقش آفرینی بخش خصوصی در این بازار منجربه نارضایتی مشتریان شده که این موضوع نیز نیازمند حمایت ها و نظارت های لازم از سوی وزارت صمت است.»

حسینی کیا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار بازار مبنی براینکه کدام دستگاه باید بیشترین نظارت را به بازار رووغن موتور داشته باشند تا حقوق مشتریان و تلاش تولیدکنندگان ضایع نشود، بیان کرد: «ابتدا باید وزارت صمت برنامه ریزی عملیاتی مناسب برای نظارت داشته باشد، پس از آن نیز باید تعزیرات حکومتی نظارت خود به عملکرد واحدهای صنفی را بیشتر کند تا در صورت تخطی از قانون برخورد مناسب را داشته باشد.»

زنجیره توزیع روغن موتور در توزیع از هم گسسته است | مدیران عامل سپاهان و ایرانول توزیع را بررسی کنند

صفدری: روانسازها دارای قیمت گذاری مصوب انجمن پالایشگاه های روغن سازی است، بنابراین احتمال گران فروشی از سوی تولیدکننده وجود ندارد

تولیدکنندگان روغن موتور گران فروشی ندارند

محسن صفدری مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه در سال جاری قیمت روغن موتور افزایش می یابد، گفت: «چهار تولیدکننده اصلی روغن موتور در حال حاضر به دنبال افزایش قیمت محصولات خود نیستند و احتمال رشد قیمت برای روانسازها براساس شرایط فعلی صنعت و بازار امکان ندارد.»

مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» در خصوص چرایی افزایش قیمت روغن موتور و سایر روانسازها در بازار، بیان کرد: «روانسازها دارای قیمت گذاری مصوب انجمن پالایشگاه های روغن سازی است، بنابراین احتمال گران فروشی از سوی تولیدکننده وجود ندارد. چرا که تولید کنندگان روغن موتور محصولات خود را با قیمت مصوب به حلقه بعدی زنجیره روانسازها تحویل می دهند. در این حلقه نیز به دلیل عمده فروشی و خرده فروشی، قیمت ها دستخوش تغییر قرار می گیرد.»

ادیب زاده: شاید بهتر باشد برای بهبود این وضعیت مدیران عامل و فروش ایرانول و سپاهان وضعیت شبکه توزیع را بررسی کنند

ضعف توزیع سپاهان و ایرانول در بازار ادامه دارد

علی ادیب زاده فعال بازار روغن موتور در خصوص ضعف توزیع روانسازها و کاهش دسترسی مشتریان به محصولات برخی از برندها در بازار به خبرنگار این رسانه گفت: «مدتی است شبکه های توزیع مویرگی برخی از برندها مانند «ایرانول» و «سپاهان» در بازار حضور ندارند، به نظر می رسد برخی از سودجویان سودای افزایش قیمت ها را در سر می پرورانند که توزیع روانسازها اینگونه با چالش مواجه شده است.»

این فعال بازار روغن موتور ضمن اشاره به اینکه نظارت ها به روند توزیع تاکنون نتوانسته منجربه بهبود دسترسی مشتریان ایرانول و سپاهان به محصولاتشان شود، به «بازار» توضیح داد: «شاید بهتر باشد برای بهبود این وضعیت مدیران عامل و فروش ایرانول و سپاهان وضعیت شبکه توزیع را بررسی کنند. زیرا ظاهرا تاکنون وزارت صمت یا سایر نهادهای نظارتی موفق به بهبود شرایط عرضه روغن موتور در بخش مویرگی بازار نشدند.»

ادیب زاده با اشاره به اینکه چرا باید عاملین فروش بیشترین حجم تولید روانسازها را دریافت کنند، به این رسانه توضیح داد: عملکرد برخی از عاملین توزیع با نام آن ها وجه تسمیه ندارد، در سال های اخیر این زنجیره توزیع بیشتر عملکرد مشابه سد برای مشتریان داشته و دسترسی آن ها به محصولات تولید داخل را کوتاه تر کرده است. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از افراد فعال در این بخش فقط به دنبال «دپو» روغن موتور هستند. در زنجیره توزیع روانسازها در بازار افرادی حضور دارند که حتی روغن موتور را نمی شناسند. با این اوصاف چرا باید بیشترین حجم تولید روغن موتور به دست این عاملین برسد؟

کد خبر: ۲۲۸٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امجد IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      1 0
      شرکتهای صوری ودلالها که وابسته به ارگانها یا رانت خواران هستند فقط این گرفتاری رو درست کردند ومالیات بی حساب کتاب وغیر عادلانه ازعمده فروش وتعویض روغنی ها این مشکلات روایجاد کرده شرکت فقط به دلال روغن میده نه کسی که ۵۰ساله عمده فروشی داره