۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
۷۰ درصد موقعیت‌های نفتی با ثبت ملی‌ در جنوب کشور قرار دارد
مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت:

۷۰ درصد موقعیت‌های نفتی با ثبت ملی‌ در جنوب کشور قرار دارد

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت با تأکید بر حفظ و نگهداری میراث صنعتی و تاریخی در حوزه نفت و گاز گفت: ۱۱۴ موقعیت نفتی ثبت ملی شده است که ۷۰ درصد آن در شهرهای خوزستان، آبادان و مسجدسلیمان است.

به گزارش بازار، حسین شاملی با اشاره به اینکه وزارت نفت، وزارتخانه‌ای پیشرو و نخستین و تنهاترین مجموعه صنعتی است که هشت موزه فعال در کشور دارد، به خبرنگار شانا گفت: از جمله تکالیف صنعت نفت در حوزه فرهنگ طبق برنامه‌ چهارم، پنجم و ششم توسعه حفظ و نگهداری میراث صنعتی و تاریخی کشور است که موزه نفت محمودآباد هم در زمینه همین وظیفه راه‌اندازی شده است.

وی آشنایی خانواده‌های نفتی با پیشینه صنعت نفت را از اهداف راه‌اندازی هفتمین موزه‌ مدیریت اسناد صنعت نفت در مجتمع محمودآباد برشمرد و افزود: در موزه میراث صنعت نفت محمودآباد اسناد در هشت بخش اکتشاف، قراردادهای تاریخی نفت، کمک‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، دفاع مقدس، اسناد پرسنلی کارگری و کارمندی آبادان، اسناد مالکیت موزه‌های دایرشده نفت و موقعیت‌های نفتی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت اظهار کرد: سند حفاری دو حلقه چاه اکتشافی که سال ۱۹۳۶ میلادی (سال ۱۳۱۵ شمسی) از سوی یک گروه آلمانی در خشت‌سر حفاری شده بود در موزه‌ محمودآباد نگهداری می‌شود.

اهمیت حفظ اسناد نفتی بعد از انقلاب
شاملی با اعلام اینکه در مرکز اسناد صنعت نفت حدود ۱۱ میلیون برگ اوراق و سند نفتی داریم، گفت: قرارداد دارسی و تشکیل شرکت نفت بختیاری از جمله قدیمی‌ترین اسناد تاریخی نفت در دنیاست که در این موزه نگهداری می‌شود.

وی درباره نگهداری اسناد پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: اسناد از ابتدای انقلاب و تشکیل وزارت نفت، دوران جنگ تحمیلی و از اوایل دهه ۷۰ که دوران شکوفایی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و اسنادی است که تا ۱۵ سال گذشته به این مدیریت تحویل داده شده و قراردادهای بین‌المللی که پس از جنگ تحمیلی تا حدود ۲۰ سال پیش به موزه‌ها تحویل داده شد در این مرکز نگهداری می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت افزود: برای تحویل سندهای تاریخی و ارزش‌گذاری آنها نماینده مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت برای نگهداری یا نگهداری نکردن از اسناد در مرکز کمیته امحا حضور دارد که اگر سندی واجد شرایط تاریخی بود آن را به مرکز اسناد منتقل کنند.

شاملی درباره دیجیتال کردن اسناد نفتی گفت: ۱۱ میلیون برگ سند ارزش‌گذاری و اولویت‌بندی شده است و روزانه ۷۰۰ سند اسکن می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار سند در سامانه به‌صورت فایل دیجیتال تهیه شده است که با سفارش‌گذاری در آن علاقه‌مندان به حوزه‌ تاریخ صد سال صنعت نفت از جمله استادان، پژوهشگران و دانشجویان طبق طبقه‌بندی می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی کارکنان صنعت نفت را از مهم‌ترین سرمایه‌های مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت خواند و گفت: با همکاری همکاران موفق به تبادل اسناد طبق پروتکل‌های موجود در وزارت نفت و سازمان میراث فرهنگی شدیم و توانستیم تفاهم‌نامه‌ای با موزه فیزونی ایتالیا امضا کنیم که ماه‌عسل آن حضور آنها در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بود.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت گفت: همچنین توانستیم با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ۶۳ سال از فعالیت آن می‌گذرد مراودات فرهنگی خوبی داشته باشیم و از این راه ایران را به‌عنوان الگوی مناسب در حفظ و نگهداری و طبقه‌بندی اسناد و جمع‌آوری اشیا نفتی معرفی کنیم.

شاملی با اعلام پذیرش هرگونه انتقاد و پیشنهاد برای بهبود در حفظ آثار نفتی درخواست کرد: همکاران به‌ویژه بازنشستگان صنعت نفت اگر اسناد و اشیایی نفتی نزد خود نگهداری می‌کنند، می‌توانند به صورت امانت به مدیریت اسناد مرکز موزه‌های صنعت نفت بسپارند تا در معرض دید عموم قرار بگیرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha