۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
سایت روستایی، مرجع خرید عسل طبیعی و ژل رویال از زنبورداران

سایت روستایی، مرجع خرید عسل طبیعی و ژل رویال از زنبورداران

ژل رویال و عسل دو مورد از محصولات زنبور عسل هستند که به دلیل خواص بی‌نظیری که در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردار هستند.

به گزارش بازار، اما یکی از مشکلاتی که همواره باعث شده است که افراد برای خرید این محصولات در شک و تردید باشند، بحث تقلب و عدم شفافیتی است که در این بازار وجود دارد.

در ادامه سعی میکنیم با شناخت بهتر ویژگی‌های ژل رویال طبیعی و خالص و همچنین عسل طبیعی و درجه یک، این محصولات را با اطمینان بیشتری خریداری کنیم.

ژل رویال خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از پرداختن به ویژگی‌های ژل رویال باکیفیت بهتر است بدانیم که اصلا ژل رویال چیست؟

ژله رویال ماده‌ای ژلاتینی، چسبناک و کرم رنگی است که از غدد حلقی زنبوران کارگر جوان ۳ تا ۱۱ روزه که مسئول پرورش لاروها هستند ترشح می‌شود و در شاخون‌هایی که در کندو وجود دارد ذخیره می‌شود.

به طور کلی زنبور عسل، ژل رویال را به دو منظور تولید می‌کند. اول اینکه ژل رویال ماده‌ی غذایی اصلی برای پرورش لاروها (نوزدان زنبور) در ۳ روز ابتدایی است و دوم اینکه غذای ملکه زنبور تا آخر عمر همین ژل رویال است.

این ماده علاوه بر اینکه برای زنبور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به علت خواص آنتی اکسیدانی ویژه‌ای که دارد می‌تواند در درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها نظیر مشکلات قلبی و عروقی، عوارض جانبی سرطان، افزایش شانس بارداری و .... کمک کننده باشد.

چه نوع ژل رویالی بخریم؟

اگر چه تقلب در بازار ژل رویال مانند تقلب در بازار عسل نیست اما باز هم نکاتی وجود دارد که بهتر است قبل از خرید ژل رویال نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید.

نوع ژل رویال:

در بازار ایران انواع متنوعی از ژل رویال وجود دارد مثل ژل رویال ایرانی، ژل رویال چینی، ژل رویال تایوانی و ژل رویال آلمانی. باید در نظر داشته باشید که یکی از بهترین ژل رویال‌های موجود، ژل رویال ایرانی است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

فصل برداشت ژل رویال:

یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید ژل رویال توجه به فصل برداشت ژل رویال است. به طور کلی از آنجایی که زنبور برای تولید ژل رویال به گرده گل نیاز دارد و در فصل بهار است که گل‌ها سرشار از گرده هستند، در نتیجه ژل رویال بهاره، بهترین ژل رویالی است که شما می‌توانید تهیه کنید.

کیفیت و گریدبندی ژل رویال:

به طور قطع کیفیت ژل رویال مهمترین نکته‌ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. اما کیفیت ژل رویال به هیچ روشی به جز آزمایش آن در یک آزمایشگاه معتبر قابل سنجش نیست.

مهمترین ماده‌ای که در ژل رویال مورد سنجش قرار می‌گیرد میزان ( ۱۰-HDA ) است که به عنوان شاخص کیفیت سنجی ژل رویال است. اگر میزان این ماده در ژل رویال بیشتر از ۲.۹۱ باشد، ژل رویال در گرید A  قرار میگیرد و هرچه این میزان کمتر باشد در گریدهای پایین‌تر قرار میگیرد.

در زیر یک نمونه برگه آزمایش ژل رویال روستایی را مشاهده می‌کنید.

سایت روستایی، مرجع خرید عسل طبیعی و ژل رویال از زنبورداران

عسل طبیعی چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟

بگذارید در همین ابتدای کار خیالاتان را راحت کنیم که هیچ روش خانگی و درستی برای تشخیص عسل طبیعی وجود ندارد. عسل طبیعی را نه از روی رنگ، نه از روی ظاهر و نه طعم و نه حتی میزان شیرینی و هیچ چیز دیگری نمی‌توان تشخیص داد.

علت هم این است که بخش زیادی از عسلی که در ایران تولید می‌شود را اتفاقا زنبور تولید کرده اما به جای استفاده از شهد گیاهان از انواع شربت‌ها مثل شربت آب و شکر تغذیه کرده است و در کنار آن از شهد هم استفاده کرده که اصطلاحا به آن عسل تغذیه‌ای گفته می‌شود.

تشخیص این نوع عسل با عسلی که کاملا از شهد گیاهان به دست آمده و به آن عسل طبیعی می‌گوییم نه تنها برای اشخاص عادی بلکه حتی برای زنبورداران هم عملا غیر ممکن است. پس راه حل چیست؟

در این میان تنها راهی که می‌توان قبل از اقدام به خرید عسل انجام داد و تا حد خوبی عسل طبیعی را از غیر طبیعی و تغذیه‌ای تشخیص داد آزمایش عسل است. آن هم در یک آزمایشگاه معتبر و دقیق و آنهم نه فقط یک فاکتور عسل، بلکه پارامترهای مختلف آن.

چرا باید پارامترهای مختلف عسل سنجیده شود؟

متاسفانه بسیاری از فروشندگان تنها فاکتوری از عسل را که آزمایش می‌کنند ساکارز عسل است. ساکارز اگر چه فاکتوری مهمی است، اما به تنهایی نشان دهنده طبیعی و باکیفیت بودن عسل نیست. علت هم این است که به مرور زمان شیوه‌های جدیدی برای دور زدن فاکتور ساکارز به وجود آمده که می‌توان به راحتی این فاکتور را تغییر داد.

در زیر به برخی از مهمترین فاکتورهایی که برای تشخیص عسل طبیعی باید به آنها توجه شود اشاره خواهیم کرد.

پرولین: پرولین یک آمینو اسید طبیعی است که تنها در گرده گیاهان وجود دارد و وجود حد استاندارد آن در عسل نشان دهنده این موضوع است که زنبور از شهد گیاهان تغذیه کرده است.

نسبت فروکتوز به گلوکز: بخش زیادی از عسل را دو قند فروکتوز و گلوکز تشکیل می‌دهد که حد استاندارد این نسبت نشان می‌دهد که زنبور با شربت‌های دیگر تغذیه نشده است.

دیاستاز: این ماده یک آنزیم است که در بدن زنبور ترشح می‌شود و زنبور آن را وارد عسل می‌کند تا به کمک آن قندهای پیچیده را شکسته و به قندهای ساده‌تری تبدیل کند. بخش زیادی از خواص عسل هم به همین آنزیم‌ها برمی‌گردد و حد استاندارد این آنزیم نشان می‌دهد که عسل توسط زنبور تولید شده است.

ساکارز: ساکارز یکی از قندهای موجود در عسل است که حد استاندارد آن در عسل نشان می‌دهد که زنبور با شربت‌ آب و شکر تغذیه نشده است.

نمونه برگه آزمایش فاکتورهای مختلف عسل و حد استاندارد هر کدام از آنها

سایت روستایی، مرجع خرید عسل طبیعی و ژل رویال از زنبورداران

بالاخره برای خرید عسل و ژل رویال چکار کنیم؟

همانطور که گفتیم واقعیت این است که خرید عسل و ژل رویال و مطمئن شدن از آن بسیار سخت است و تنها راه، آزمایش آن است که برای مصرف کننده نهایی به خاطر هزینه‌ی بالایی که دارد عملا به صرفه نیست. پس راه حل چیست؟

دو راه حل وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم

خرید از زنبوردار معتمد

قطعا اولین و مطمئن ترین راه برای خرید این محصولات، خرید آن از یک زنبوردار یا مجموعه مطمئن است. پیشنهاد ما این است که در مرحله اول اگر زنبوردار یا فروشنده معتمدی می‌شناسید خرید خود را از او انجام دهید. با اینکار حداقل خیالتان از بابت طبیعی بودن راحت می‌شود. اما به یاد داشته باشید که کیفیت را نمی‌تواند تضمین کند.

به عبارت دیگر، عسل و ژل رویال حتی اگر طبیعی هم باشند ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشد. که به عوامل زیادی بستگی دارد مثل اینکه شرایط منطقه زنبورستان بد بوده و ...

خرید با برگه آزمایش

همانطور که گفتیم آزمایش عسل و ژل رویال تنها راه علمی تشخیص طبیعی بودن وکیفیت‌  آنهاست. پس اگر از فروشنده و یا زنبوردار مطمئنی عسل یا ژل رویال می‌خرید حتما از او برگه آزمایش هم بخواهید. یا اینکه اگر مقدار زیادی می‌خرید بهتر است خودتان از محصول نمونه برداشته و برای یک آزمایشگاه معتبر ارسال کنید و پارامترهای مختلف آن را مورد سنجش قرار دهید.

دقت داشته باشید در برگه آزمایش فاکتورهای مختلف ذکر شده در بالا حتما موجود باشد.

روستایی چطور به شما برای یک خرید مطمئن کمک می‌کند؟

مجموعه روستایی با این هدف فعالیت می‌کند تا عسل طبیعی و خالص و همچنین ژل رویال ایرانی را از دست زنبورداران کار درست و معتمد از سراسر کشور به دست افرادی که به فروشنده و یا زنبوردار معتمدی دسترسی ندارند برساند.

برای محقق شدن این هدف روستایی در چند مرحله عسل و ژل رویال خود را مورد سنجش قرار می‌دهد.

  • در مرحله اول روستایی با زنبورداران نمونه در سراسر کشور ارتباط برقرار می‌کند و آن‌ها را شناسایی می‌کند این کار هر سال یا به وسیله معرفی زنبورداران توسط زنبورداران دیگر انجام می‌شود و یا توسط اتحادیه‌های زنبورداری شهرهای مختلف انجام می‌شود.
  • در مرحله بعد از زنبورداران مختلف درخواست نمونه می‌شود و در این مرحله هر زنبوردار یک نمونه کوچک در حد ۱۰۰ گرم برای عسل و ۱ گرم برای ژل رویال را برای روستایی ارسال می‌کند.
  • در این مرحله رنگ، عطر و طعم عسل و ژل رویال که بسیار برای مخاطب و مشتری مهم است توسط یک کارشناس مورد سنجش قرار می‌گیرد و بعضی از نمونه‌ها انتخاب می‌شود.
  • در مرحله بعد نمونه‌های انتخاب شده برای آزمایشگاه ارسال می‌شود و فاکتورهای مهم آن بررسی می‌شود .در این مرحله چند نمونه که از همه کیفیت بالاتری دارند انتخاب می‌شوند.
  • پس از آن کل بار زنبوردار گرفته می‌شود و از کل بار هم یک نمونه برای آزمایشگاه ارسال می‌شود تا اطمینان حاصل شود که با نمونه ارسالی مشابه است و تنها اگر کل بار نیز از نظر طعم و مزه و گزارش آزمایشگاه مانند نمونه اولیه بود عسل و ژل رویال به همراه برگه آزمایش وارد سایت روستایی می‌شود.

تمامی این مراحل به این منظور انجام می‌شود تا دست آخر مصرف کننده نهایی بتواند با خیال راحتی محصول طبیعی خود را خریداری کند.

Roustaee.com

کد خبر: ۲۲۸٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      1 1
      سلام خسته نباشید، عسل گون خالص وعسل کنار خالص کیلویی چند وعمده چنده ممنون از پاسخگویی
      • میر عباس بسطامی IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۶
        0 2
        اولی 400دومی300هزار تومانه من البته ترکیه اشنا داشتم شوفر بود اومد ماکو دادم