۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
رفع مشکل کم آبی با اجرای سریع آبخیزداری

رفع مشکل کم آبی با اجرای سریع آبخیزداری

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور از تخلیه آبخوان‌های کشور از آب خبر داد و گفت: طبق آمارها بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب کسری آب در آبخوان‌های کشور داریم که برگشت آن در میان مدت امکان‌پذیر نیست.

به گزارش بازار، حسن وحید افزود: اکنون از ۶۰۹ دشت کشور، ۴۱۰ دشت با بحران بی آبی روبرو هستند و مابقی آبخوان ها نیز آب ندارند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: نرخ فرونشست ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متری سطح آبخوان‌ های کشور وضعیت نگران کننده‌ای را برای کشور بوجود آورده است.

وی عدم رعایت الگوی مصرف، تخلیه آبخوان‌ ها، مصرف بیش از حد آب، تخریب سرزمین و بهره‌وری نامناسب از آب را از عوامل فرونشست زمین عنوان کرد و اظهارداشت: تمامی این عوامل باعث بروز سیلاب با شدت‌ های مختلف پس از بارندگی می شود که هراس انگیز است.

وحید اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴۵۰ شهر و هشت هزارو ۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل هستند و بیش از یک هزارو ۶۰۰ مورد سیل در دهه اخیر ایجاد شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از دیگر عوامل فرونشست زمین و بروز سیلاب ها را پوشش گیاهی ضعیف مراتع عنوان کرد و افزود: این عوامل منجر به ایجاد سیلاب‌ ها، فرونشست‌ ها و فرسایش خاک می‌شود.

وی اظهار داشت: گزارش ها حاکی از آن است که حدود ۶۶.۲ درصد از مراتع کشور جزو مراتع کم تراکم، ۲۵.۳ درصد مراتع نیمه‌متراکم و ۸.۵ درصد جزو مراتع متراکم دسته‌بندی شده‌اند.

وحید خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر بیش از دو برابر ظرفیت مراتع کشور بهره‌برداری شده است بنابراین تغییرات در مراتع شاهد کاهش تامین علوفه از محل تولیدات داخلی نیز هستیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به معضل فرسایش خاک تاکید کرد: متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار است که سالانه دو میلیارد تن خاک کشور دچار فرسایش می‌شود.

وی در ادامه آب را محصول حوزه آبخیزداری و آبخوان داری دانست و تصریح کرد: حل مشکلات حوزه‌ های آبخیز کشور به تنهایی بر عهده سازمان منابع طبیعی نیست بلکه مشارکت و همکاری تمامی ارگان ها و جوامع محلی را می طلبد.

کد خبر: ۲۲۸٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha