۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
نباید با سیاست های ارزی صادرات را سرکوب کنیم| هشدار درباره تکرار اشتباهات ارزی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

نباید با سیاست های ارزی صادرات را سرکوب کنیم| هشدار درباره تکرار اشتباهات ارزی

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که نباید با سیاست های ارزی صادرات را سرکوب کنیم و تقاضا برای واردات را به شدت افزایش دهیم لذا بخشی از سیاست های اخیر بانک مرکزی در این زمینه بالعکس است.

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، با بیان اینکه فضای ایجاد شده ارزی در همه کشورها متاثر از عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی است، بیان کرد: در کشور ما بعضا عوامل غیر اقتصادی نسبت به عوامل اقتصادی تاثیر بیشتری بر فضای ایجاد شده ارزی دارد این در حالی که مبنا در کشورهای دنیا بدین شکل نیست.

وی با اشاره به پیگیری دولت در زمینه دسترسی به منابع ارزی در خارج از کشور بیان کرد: همچنین دولت مطالبات مردم در زمینه رفع تحریم ها را به صورت جدی مورد پیگیری قرار داده است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه همزمان با این اقدامات، اصلاح سیاست های ارزی آنهم به واسطه تذکرات نمایندگان از سوی دولت پیگیری می شود، بیان کرد:نمایندگان پیرو جلوگیری از نحوه تکرار سیاست های ارزی در دولت قبل تذکراتی داشتند و موضوع لغو مصوبه هئیت وزیران درباره ارائه پتروشیمی ها و پالایشگاه با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی را مدنظر قرار دادند.طبعیتا وقتی این اقدام مجلس براساس قانون،مد نظر قرار می گیرد تعدیل سیاست های ارزی را نیز به دنبال خواهد داشت و می توان آثار آن را در بازار سرمایه و فضای اقتصادی کشور مشاهده کرد.

بازگشت منابع بلوکه شده اثر خود را بر بازار ارز گذاشته است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازگشت منابع بلوکه شده اثر خود را بر بازار ارز گذاشته است،گفت: از این رو ما شاهد کاهشی شدن ارز در بازار غیر رسمی هستیم و به تدریج این موضوع آثار خود را در بازارهای دیگر هم نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه عامل تحریم دست دشمن قرار دارد، بیان کرد: لذا ما باید سیاست های ارزی خود را به نحوی دنبال کنیم که اثر تحریم را به حداقل برسانیم آنهم با اقداماتی که در داخل کشور انجام می دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقای سیاست های علمی و تخصصی در حوزه ارز یکی از اقدامات در بخش کاهش اثار تحریم هاست بیان کرد: این قبیل اقدامات ارزی باید مبتنی بر یک نگاه حرفه ای باشد و ما نمی توانیم با یک نگاه غیر حرفه ای کشور را اداره کنیم. البته تجریه گذشته به جز نگاه علمی در اقتصاد در اختیار ماست. اگر ما با استفاده از این تجربیات و نگاه تخصصی و علمی کار را جلو ببریم مطمئن هستیم خروجی این موضوع می تواند التهابات ارزی را کاهش دهد.

نرخ ارز غیر رسمی متاثر از فضای روانی است

وی با بیان اینکه نرخ ارز غیر رسمی کشور با مولفه ها و متغییرهای اقتصادی همخوان نیست بیان کرد: ما فکر می کنیم این نرخ متاثر از یک فضای روانی است. بنابراین بخشی از بازار ارز ما متاثر از متغییرهای اقتصادی و بخشی از آن متاثر از فضای روانی و فضای کاذب ایجاد شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیش بینی این است که اگر تعدیل سیاست های ارزی مدنظر گیرد حتما برخی از مشکلات برطرف خواهد شد چراکه تکرار اشتباهات گذشته در حوزه سیاست های ارزی به نفع بانک مرکزی نیست و قطعا ما این مسئله را نمی پذیریم.

پور ابراهیمی با بیان اینکه ما نباید با سیاست های ارزی صادرات را سرکوب کنیم و تقاضا برای واردات را به شدت افزایش دهیم، گفت: بخشی از سیاست های اخیر بانک مرکزی در این بخش و در دولت فعلی برعکس بوده و به نظر ما باید اصلاح شود.

کد خبر: ۲۲۸٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha