۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱
مشارکت مردمی پیش‌نیاز حکمرانی مطلوب منابع طبیعی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

مشارکت مردمی پیش‌نیاز حکمرانی مطلوب منابع طبیعی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور

وزیر جهاد کشاورزی دو عنصر آب و خاک را اساس زیرساخت سرزمینی و صیانت از تخریب و جلوگیری از هدرروی آن با ابزار مشارکت مردمی و سریع‌ترین راه برای دستیابی به حکمرانی سرزمینی عنوان کرد.

به گزارش بازار، محمدعلی نیکبخت در پیامی به همایش هم‌افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین، مدیریت آبخیزداری و آبخوان‌داری را از روش‌هایی کم‌هزینه، پرکاربرد و کم‌عارضه در حفظ آب و خاک برای نیل به اهداف حکمرانی سرزمینی برشمرد و گفت: آبخیزداری و آبخوانداری و به طور کل مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور از جمله مهمترین مسایل و موضوعات زیربخش منابع طبیعی و کشاورزی است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار گرفته است.

وزیر جهادکشاورزی در بخشی از این پیام آورده است: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور با رویکرد توسعه پایدار و استفاده از مشارکت‌های مردمی، مناسب‌ترین گزینه کنترل و مدیریت خسارت این بخش با توجه به شرایط و استعداد حوزه‌های آبخیز کشور است؛ هدفی که در صورت تحقق، امنیت و اقتدار غذایی کشور، تقویت پوشش گیاهی، احیای مراتع، تقویت ظرفیت منابع آب‌های زیرسطحی، کاهش نرخ تلفات آب، استحصال آب جدید، کنترل فرسایش خاک، کنترل و مدیریت رسوب و ... را به دنبال خواهد داشت.

نیکبخت در فرازی دیگر از پیام با تاکید بر استقرار حکمرانی متعالی سرزمین با استفاده از مشارکت مردم، چنین نگاشته است: نظر به اینکه کارآمدی و مطلوبیت حکمرانی و مدیریت مشارکتی و چندسطحی و دوری از بخشی‌نگری می‌تواند به موفقیت بخش زیادی از برنامه‌های هم راستا با توسعه پایدار از جمله مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کمک نماید، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان معاونت محوری و متولی امر در ماه‌های اخیر همکاری گسترده‌ای را در قالب تفاهم‌نامه با سازمان مدیریت بحران و قرارگاه جهادی وزارت کشور آغاز کرده که امیدواریم منشاء دستاوردهای مطلوب در این بخش باشد.

وی در ادامه پیام با برشمردن مهمترین اهداف و مطالبات، بر تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه منابع طبیعی با هدف پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت و تقویت حکمرانی یکپارچه منابع و مصارف آب تأکید کرده است.

وزیر جهادکشاورزی در پایان آورده است: بر خود لازم می‌دانم از زحمات و همکاری‌های قرارگاه جهادی وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه تشکر نمایم. وزارت جهادکشاورزی نیز هم‌سو با راهبرد دولت مردمی و با تاسی به شعار جهاد "همه با هم" و همت مدیران جهادی خود تمام ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان جهادگر، نخبگان، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، تشکل‌های بخش و شرکت‌های دانش‌بنیان را برای دستیابی به اهداف مورد اشاره به میدان عمل می‌آورد و برای تقویت آن تلاش خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha