۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
کسری ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آب آبخوان ها| رفع مشکل کم آبی با اجرای سریع آبخیزداری
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان خبر داد

کسری ۱۴۰ میلیارد مترمکعبی آب آبخوان ها| رفع مشکل کم آبی با اجرای سریع آبخیزداری

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تخلیه آبخوان‌های کشور از آب خبر داد و گفت: طبق آمارها بیش از ۱۴۰ میلیارد متر مکعب کسری آب در آبخوان‌های کشور داریم.

به گزارش بازار، حسن وحید در دومین روز از برگزاری کارگروه آموزشی و نشست هم افزایی برای حکمرانی متعالی سرزمین افزود: اکنون از ۶۰۹ دشت کشور، ۴۱۰ دشت با بحران بی آبی روبرو هستند و مابقی آبخوان ها نیز آب ندارند.

به گفته وی، نرخ فرونشست ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متری سطح آبخوان‌ های کشور وضعیت نگران کننده‌ای را برای کشور بوجود آورده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عدم رعایت الگوی مصرف، تخلیه آبخوان‌ ها، مصرف بیش از حد آب، تخریب سرزمین و بهره‌وری نامناسب از آب را از عوامل فرونشست زمین عنوان کرد و اظهارداشت: تمامی این عوامل باعث بروز سیلاب با شدت‌ های مختلف پس از بارندگی می شود که هراس انگیز است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴۵۰ شهر و هشت هزارو ۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل هستند و بیش از یک هزارو ۶۰۰ مورد سیل در دهه اخیر ایجاد شده است.

وحید، از دیگر عوامل فرونشست زمین و بروز سیلاب ها را پوشش گیاهی ضعیف مراتع عنوان کرد و افزود: این عوامل منجر به ایجاد سیلاب‌ ها، فرونشست‌ ها و فرسایش خاک می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: گزارش ها حاکی از آن است که حدود ۶۶.۲ درصد از مراتع کشور جزو مراتع کم تراکم، ۲۵.۳ درصد مراتع نیمه‌متراکم و ۸.۵ درصد جزو مراتع متراکم دسته‌بندی شده‌اند.

وحید خاطرنشان کرد: در چند دهه اخیر بیش از دو برابر ظرفیت مراتع کشور بهره‌برداری شده است بنابراین تغییرات در مراتع شاهد کاهش تامین علوفه از محل تولیدات داخلی نیز هستیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به معضل فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: متوسط فرسایش خاک در ایران ۱۵.۴ تن در هکتار است که سالانه دو میلیارد تن خاک کشور دچار فرسایش می‌شود.

وی به بیابانزایی و پدیده گرد و غبار در کشور اشاره کرد و افزود: نرخ سالانه تخریب زمین در کشور یک میلیون هکتار است که موجب ایجاد گرد و غبار می‌شود.

به گفته وی، همچنین به طور مستقیم ۳۰ میلیون هکتار در کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وحید، آب را محصول حوزه آبخیزداری و آبخوان داری دانست و تصریح کرد: حل مشکلات حوزه‌ های آبخیز کشور به تنهایی بر عهده سازمان منابع طبیعی نیست بلکه مشارکت و همکاری تمامی ارگان ها و جوامع محلی را می طلبد.

وی گسترش بیابان ها را ناشی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، افت آب‌ های زیرزمینی، عدم تامین حقابه و پیامدهای تغییر اقلیم و تشدید خشکسالی ها برشمرد و گفت: مردمی‌ سازی برنامه‌ ها، مدیریت جامع حوزه‌ های آبخیزداری با محوریت مدیریت مشارکتی، کنترل سیللاب ها، حفاظت خاک و آب و رویکرد نوین سازمان در حکمرانی متعالی و پایدار سرزمین از اعم اقدامات است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: رویکرد طرح‌ های منابع طبیعی و آبخیزداری کشور باید به سمت اقتصادی شدن، فعال‌ سازی‌ ظرفیت‌ های بهره‌ برداری پایدار و ارتقای تسهیل در مشارکت مردم و تقویت و انسجام سازمانی و بین دستگاهی سوق داده شود.

وی درخصوص اعتبارات این بخش اظهارداشت: دولت‌ ها نسبت به منابع طبیعی کم‌توجهی کرده‌اند بنابراین برای رفع این مشکل جدی کشور باید در بخش منابع طبیعی سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد.

کد خبر: ۲۲۸٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha