۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
افزایش سیگنال تلفن‌های قاچاق در بازار؛ جولان سودجویان در خلأ واردات گوشی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

افزایش سیگنال تلفن‌های قاچاق در بازار؛ جولان سودجویان در خلأ واردات گوشی

مشهد- بازار گوشی همراه هم‌زمان با شیوع کرونا و بنا به دلایل مختلف دستخوش التهابات بسیاری شد و هنوز به دلیل افزایش قیمت و هم‌چنین جولان پیدا کردن گوشی‌های قاچاق نتوانسته امنیت خاطر مصرف‌کنندگان در این بازار پرتلاطم را تأمین کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گوشی تلفن همراه هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا به دلیل انسداد راه‌های هوایی و زمینی و هم‌چنین تعطیلی کارخانه‌های تولید با کاهش تولید روبرو شد.

در ایران هم‌زمان با گرایش دانش آموزان به آموزش فضای مجازی و برگزاری کلاس‌های آنلاین به‌یک‌باره تقاضا برای خرید گوشی فزونی یافت و لذا قیمت گوشی‌ها به‌تناسب امکانات از یک تا سه میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد.

در همین راستا در این مدت عدم تخصیص ارز از طرف دولت به دلیل جلوگیری از خروج دلار بر التهابات این بازار دامن زد تا اینکه این روز ها با ورود گوشی‌های قاچاق و شایعاتی مبنی بر واردات گوشی توسط مسافران بازار را با گمانه‌زنی‌های بسیاری روبرو کرده است.

رد پای گوشی‌های قاچاق
رد پای گوشی‌های قاچاق در بازار تلفن همراه مشهد برای آن هایی که سری به خیابان سعدی و یا بورس گوشی همراه در خیابان احمد آباد زده باشد کاملاً برجسته و نمایان است.

بسیاری از گوشی‌های چینی که البته با مارک و آرم برندهای مشهور در ویترین مغازه ها و یا سایت‌های مجازی خودنمایی می کنند و قیمت‌هایی بعضاً یک‌سوم قیمت گوشی اصلی دارند خود گواه این مدعاست.

در همین راستا یکی از فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین مشهد به ما می‌گوید: بسیاری از این گوشی‌ها از طریق افغانستان و پاکستان وارد استان سیستان و بلوچستان و سپس به مشهد می‌رسد.

عظیمی بابیان اینکه این گوشی‌ها باوجود شباهت به برندهای اصلی اما هیچ مدرکی مبنی بر ضمانت و یا کار آیی ندارد می‌افزاید: کیفیت این گوشی‌های قاچاق به‌گونه‌ای است که حتی بسیاری از تعمیرکاران حاضر به تعمیرات آن نیستند.

وی بیان می‌کند: گوشی تلفن همراه یک کالای ۱۰۰ درصد وارداتی است که ارز آن باید توسط دولت تأمین شود و ازآنجاکه ارزی که از محل صادرات تأمین می‌شود کاهش‌یافته و تقاضا برای این کالا افزایش‌یافته است زمینه قاچاق آن فراهم‌شده است. 

کمبود گوشی همراه در بازار
رئیس اتحادیه موبایل فروشان مشهد در گفت‌وگو با بازار علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار را کمبود عرضه و افزایش تقاضا می‌داند.

عدم تخصیص ارز  از طرف دولت به دلیل جلوگیری از خروج دلار بر التهابات بازار گوشی دامن زده تا اینکه  با ورود گوشی‌های قاچاق و شایعاتی مبنی بر واردات گوشی مسافری حالا بازار موبایل را با گمانه‌زنی‌های بسیاری روبرو کرده است

افشین اکبری بابیان اینکه از ۱۵ اسفندماه و با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران، امارات که اصلی‌ترین تأمین‌کننده  بازار موبایل ایران است پروازهای باری و مسافری خود را به ایران قطع کرد و از این تاریخ به بعد کالایی وارد کشور نشد افزود: از یک‌سو ارز کافی برای واردات گوشی تلفن همراه وجود ندارد و دولت نیز به‌صورت قطره‌چکانی به این کالا ارز اختصاص می‌دهد، از سوی دیگر به دلیل افزایش تقاضا برای این کالا توسط مردم و عدم تخصیص ارز به واردات قانونی گوشی، نیاز بازار تأمین نشده و لذا تقاضا بیش از عرضه خودنمایی کرده و قیمت‌ها را نیز به شکل چشم‌گیری افزایش داده است.

وی بابیان اینکه قیمت ارز نیز نسبت به سال گذشته از افزایش قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است ادامه داد: همین عوامل موجب شده تا قیمت گوشی در بازار التهاب داشته باشد.

رد پای گوشی قاچاق
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد ابا اشاره به این موضوع که کمبود گوشی در حال حاضر به واردات گوشی‌های قاچاق دامن زده است اظهار کرد: متأسفانه کمبود گوشی تلفن همراه موجب شده تا از آن‌طرف مدل‌های تقلبی و قاچاق در بازار جولان بیشتری بدهند.

اکبری بابیان اینکه گوشی‌های تلفن همراهی که به‌صورت مسافری درازای دریافت عوارض وارد کشور می‌شود نیز فاقد خدمات پس از فروش هستند بیان کرد: درهرصورت این شرایط و نوع گوشی‌ها برای مصرف‌کننده مناسب نیست.

وی تاکید کرد: واردکنندگان قانونی گوشی تلفن همراه متعهد به تحویل خدمات پس از فروش به مصرف‌کنندگان هستند و قطعات جانبی گوشی را تأمین می‌کنند اما زمانی که گوشی به‌صورت قاچاق به دست مصرف‌کننده برسد، فاقد قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است، علاوه بر این گوشی قاچاق ممکن است فاقد کیفیت لازم بوده و استانداردهای لازم را نداشته باشد.

مشکلات فروشندگان
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد با اشاره به اینکه بیماری کرونا به مدت سه ماه موجب تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌های این صنف و ضرر و زیان غیرقابل‌جبران شد ادامه داد: در حال حاضر نیز باوجود ازسرگیری فعالیت‌ها اما به دلیل کمبود گوشی و تجهیزات جانبی بسیاری از اصناف با مشکل روبرو بوده و  روزبه‌روز از تعداد اعضای این اتحادیه کاسته می‌شود.

اکبری تاکید کرد: متأسفانه قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل وارداتی بودن آن و تغییر نرخ ارز، از ابتدای امسال روند رو به افزایش داشته و این موضوع هم به ضرر فروشنده و هم به ضرر مصرف‌کنندگان است.

تشخیص گوشی‌های قاچاق
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد بابیان اینکه قریب به‌اتفاق  و حدود ۹۰ درصد گوشی‌های همراه موجود در بازار، گارانتی و کد شناسایی دارند افزود: توصیه ما به خریداران این است که تا حد امکان گوشی بدون گارانتی نخرند و در برخی گوشی‌های آیفون که به‌صورت مسافری وارد کشور می‌شود حتماً در هنگام خرید، کد فعال‌سازی را از فروشنده دریافت کنند.

اکبری تصریح  کرد: در صورت عدم دریافت کد، مدتی بعد در حدود یک ماه ، گوشی از سوی سامانه حتماً به‌صورت خودکار قطع خواهد شد.

متأسفانه قیمت گوشی تلفن همراه به دلیل وارداتی بودن آن و تغییر نرخ ارز، از ابتدای امسال روند رو به افزایش داشته و این موضوع هم به ضرر فروشنده و هم به ضرر مصرف‌کنندگان است

وی در خصوص راه‌های تشخیص کالای اصلی از قاچاق ابراز کرد: خریداران می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری *۷۷۷۷# و ارسال کد شناسایی درج‌شده بر روی جعبه تلفن همراه از اصالت کالای خود، اطمینان حاصل کنند.

گوشی مسافری
رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد در خصوص گوشی‌های مسافری نیز بیان کرد: از ابتدای سال گذشته موضوع جدیدی به نام گوشی مسافری پدیدار شد که از این طریق موبایل قاچاق وارد کشور می‌شد، با افزایش تعرفه واردات گوشی مسافری نسبت به واردات تجاری آن، در اواخر پارسال گوشی تلفن همراه قاچاق به صفر رسید اما از ابتدای سال جاری به دلیل بحران کرونا و کمبود ارز برای واردات قانونی گوشی تلفن همراه، قاچاق این گوشی به‌صورت مسافری دوباره از سر گرفته‌شده است.

اکبری در خصوص گارانتی‌های ارائه‌شده برای تلفن‌های همراه نیز توصیه کرد: درزمان استعلام صحت و اصالت کالا، نام شرکت و مدت‌زمان گارانتی توسط سامانه همتا برای خریدار ارسال می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر۱۵۰ شرکت ارائه‌کننده خدمات گارانتی داریم اما برخی شرکت‌ها در مشهد نمایندگی مشخصی ندارند که در این موارد، فروشندگان کالا ملزم به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان هستند البته این در شرایطی است که در هنگام خرید، فاکتور معتبر توسط خریدار دریافت شود.

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه مشهد یادآور شد: شهروندان گوشی و کالای مدنظر خود را از نمایندگی‌های معتبر تهیه کنند زیرا سایت‌هایی مانند دیوار تنها رابط فروشنده و خریدار هستند و به علت عدم نظارت، در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری و شکایت از کالا توسط خریدار وجود ندارد.

کد خبر: ۲۲٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha